УСПОН КА ВАСКРСЕЊУ

 

УСПОН КА ВАСКРСЕЊУ
 

БЕСЕДА О ПОСЛЕДЊЕМ СУДУ

Свима нам се ваља јавити на суду Христовом,

да прими сваки оно што у телу учини,

било добро или зло

(2. Кор 5, 10; Рим 14, 10).
 
Љубљени верници,
Једно од душеполезних делања нашега ума јесте и размишљање о праведном и страшном Последњем Божјем суду. Ко буде стално имао у уму дан и час свога изласка из живота и свога предстанка пред Спаситељем нашим Исусом Христом на Суду, проводиће дане свога живота са страхом и трепетом (Пс 2, 11). Ко је свестан да ће за сваку празну реч полагати рачуна у дан Суда (Мт 12, 36) увек обуздава свој језик и мери своје речи с много расуђивања.
Ко не заборавља да ће Син Божји судити блудницима и прељубницима (Јев 13, 4), тај се до смрти подвизава и бори да влада својим телом и да га очува чистим, како не би посрнуо у бездан блуда. Ко је свестан тога да се и поглед на жену са жељом за њом сматра блудом (Мт 5, 28), чуваће своје очи и ум с великим страхом Божјим.
Ко размишља о речима Светога писма, према којима ћемо и за мисли и похоте срца бити испитивани у дан Последњега суда (1. Кор 4, 5), чуваће свој ум и срце (1. Кор 4, 5) како би учинио да буду извор живота, а не смрти. Ко размишља да ће на Последњем суду све тајне нашега срца бити откривене (1. Кор 14, 25), чува себе од свакога греха, будући пажљив на све мисли и пориве свога срца. Буде ли такав чиме згрешио злим мислима и намерама, намах ће се од срца покајати и похитати к духовнику да се исповеди, и добиће раздрешење и од Бога опроштај (Мт 18, 18).
Ко ће се свагда сећати да је људима одређено да умру и да им се затим суди (Јев 9, 27), проводиће све своје дане на земљи с великом побожношћу и страхом Божјим, да би у дан праведнога суда добио од Христа милост и самилост.
Наведимо сада неколико доказа из Светога писма о страшном Последњем суду. Почећемо са Светим пророком Мојсијем, који је, помињући Књигу живота у дан Суда, када је народ Израиљев згрешио, направивши златно теле и поклонивши му се, поставши, тако, достојан Божјега гнева и љутње, рекао Богу: И сада, ако хоћеш да опростиш сав грех, опрости, а ако ли нећеш, избриши и мене из Књиге живота коју си написао (Излазак 32, 32).
Свети пророк и цар Давид, пророкујући о оба Христова доласка у свет, првом – ради спасења и другом – ради суда, рекао је: Јер долази (Господ) да суди земљи (Пс 97, 9). Затим, износећи да ће Последњи суд бити након што се број анђела палих с неба попуни Светим и спасеним душама, вели: Судиће у народима, испуниће лешевима (земљу), скршиће главе многих на земљи (Пс 109, 6).
Говорећи поново о Суду, вели: А Господ довека остаје, припремио је за суд престо Свој (Пс 9, 8). Он ће судити васељени правдом, судиће народима правотом (Пс 9, 9). Бог над боговима, Господ, говораше и призва земљу (Пс 49, 1). Судиће васељени по правди и народима у истини Својој (Пс 95, 13).
Свети пророк Јеремија, говорећи Духом Светим о Спаситељу нашем Исусу Христу да је по телу из племена Давидовог, вели: Гле, иду дани говори Господ, у које ћу подигнути Давиду клицу праведну, која ће царовати и бити срећна и чинити суд и правду на земљи (Јеремија 23, 5). Ја Господ испитујем срца и искушавам бубреге, да бих дао свакоме према путевима његовим и по плоду дела његових (Јеремија 17, 10).
Свети и праведни, многотрпљиви Јов, помињући суд, вели: Како би могао човек бити прав пред Богом?Ако би хтео прети се с Њим, не би Му могао одговорити од тисуће на једну (Јов 9, 2-3). Свети пророк Језекиљ, говорећи с Израиљем као у име Божје, сећа се праведнога суда Божјег, говорећи: Нису ли ваши путеви неправи? Зато, доме Израиљев, судићу вам свакоме по путевима његовим, говори Господ; обратите се и прођите се свих греха својих, и неће вам безакоње бити на спотицање (Језекиљ 18, 29-30). И Свети пророк Исаија говори о Суду: Уђи у стену и сакриј се у прах од страха Господњега и од славе величанства Његова, кад устане да потре земљу (Исаија 2, 10-19).
О Последњем суду говори и Свети пророк Јоил, овако: Замахните српом, јер је жетва узрела; ходите, сиђите, јер је тесак пун, каце се преливају, јер је злоћа њихова велика. Гомиле, гомиле у долини судској, јер је дан Господњи близу у долини судској. Сунце ће и месец помркнути, и звезде ће устегнути своју светлост. И Господ ће рикнути са Сиона, и из Јерусалима ће пустити глас Свој, и затрешће се небо и земља; али ће Господ бити уточиште своме народу и крепост синовима Израиљевим (Јоил 3, 13-16). А Свети пророк Данило овако говори о Суду: Гледах докле се поставише престоли, и Старац седе, на ком беше одело бело као снег, и коса на глави чиста као вуна, престо Му беше као пламен огњени, точкови Му као огањ разгорели. Река огњена излажаше и течаше испред Њега, тисућа тисућа служаше Му, и десет тисућа по десет тисућа стајаху пред Њим; суд седе и књиге се отворише (Данило 7, 9-10).
У наставку ћемо представити неколико сведочења, од мноштва постојећих, која наводе Свети јеванђелисти и апостоли и Свети Оци у вези са Страшним последњим судом.
Свети апостол Петар казује о Последњем суду овако: Јер кад Бог не поштеде анђеле који сагрешише, него их баци у окове мрака пакленога, и предаде да се чувају за суд, то нас учи да зна Господ побожне избављати од искушења, а неправеднике да чува за казну у дан судњи… (2. Пт 2, 4-9). И опет: И кад се јави Архипастир, примићете венац славе који не вене (1. Пт 5, 4).
Са своје стране, Свети апостол Павле вели о Последњем суду: Зато не судите ништа пре времена, докле не дође Господ,који ће и осветлити што је скривено у тами и објавити намере срца; и тада ће бити свакоме похвала од Бога (1. Кор 4, 5). И опет: А вама страдалницима спокојство са нама када се јави с неба Господ Исус с анђелима силе Своје, у огњу пламеноме, Који ће судити оне који не познају Бога и не покоравају се Јеванђељу Господа нашег Исуса Христа (2. Сол 1, 7-8). На другом месту, помињући исто суд, вели: Сад ме чека венац правде, који ће ми у онај дан дати Господ, праведни судија; али не само мени, него и свима који с љубављу очекују Долазак Његов (2. Тим 4, 8).
О Последњем суду говори и Свети јеванђелист Јован, преносећи Спаситељеве речи: Не чудите се томе, јер долази час у који ће сви који су у гробовима чути глас Сина Божјега, и изићи ће они који су чинили добро у васкрсење живота, а они који су чинили зло у васкрсење суда (Јн 5, 28-29). На другом месту вели: Отац не суди никоме, него је сав суд дао Сину, да сви поштују Сина као што Оца поштују. Ко не поштује Сина не поштује ни Оца, Који га је послао (Јн 5, 22-23). Затим вели: И сад, дечице, останите у Њему да кад се јави имамо слободу, и да се не постидимо пред Њим о Доласку Његову (1. Јн 2, 28).
У Откривењу говори још јасније о часу Последњега суда: И видех велики, бели престо, и Онога што сеђаше на њему, од чијега лица побеже земља и небо, и места им се не нађе. И видех мртве, велике и мале, где стоје пред престолом, и књиге се отворише, и друга се књига отвори, која је Књига живота; и бише суђени мртви по делима својим као што је записано у књигама. И море даде мртве који су у њему, и смрт и пакао дадоше мртваце који беху у њима, и бише суђени сваки по делима својим (Отк 20, 11-13).
Исто се у Откривењу вели: И видех, кад отвори шести печат, наста земљотрес велики, и сунце поста црно као врећа од кострети, и месец сав поста као крв; и звезде небеске падоше на земљу, као што смоква одбацује заметке своје кад је заљуља велики ветар; и небо се измаче као свитак кад се савије, и свака гора и острво покренуше се с места својих. И цареви земаљски и великаши и војводе и богаташи и силни и сваки роб и слободњак сакрише се у пећине и у стене горске; и говораху горама и стенама: Падните на нас и сакријте нас од лица Онога што седи на престолу и од гнева Јагњетова, јер дође велики Дан гнева Његова, и ко може опстати? (Отк 6, 12-17).
Љубљени верници,
Довде сам вам изнео неколико од премногих сведочења о Последњем суду, од Светих пророка и од Светих апостола и јеванђелиста. Али ко нам је о Великом Божјем суду говорио јасније него сви пророци, апостоли и јеванђелисти? Ваистину, нико други, до сам Господ Бог и Спаситељ наш Исус Христос, Саздатељ целога света (Јн 1, 3).
Господ наш Исус Христос, Који ће судити свету, открио нам је, из Своје неизрециве љубави према људском роду, не само оно што је везано за Дан Његовога доласка ради Суда, него и знаке који му претходе. То је учинио нас ради, како бисмо знали да се ближи дан Његовога Доласка и како бисмо се отпре припремили, с покајањем из свег срца за наше грехе и са Светим старањем, да онај дан не би дошао на нас изненада и затекао нас неприпремљене и достојне за осуду.
По самом сведочењу Господа нашег Исуса Христа, знаци који ће најављивати крај света и Његов Долазак за страшни Последњи суд биће ови:
Најпре ће доћи у свет многи лажни пророци, у име Христово, и многе ће обманути (Мт 24, 5). Они ће силом ђаволa, творити велике знаке и чудеса (Свети Андрија Кесаријски, Тумачење Откривења, гл. 13, 13-14). Ти лажни христоси представљени су у Откривењу у лику звери која излази из земље и има јагњеће рогове а говори као аждаја (13, 11). Они ће узети силу од духа антихристова и сатанинога, да би творили лажна чудеса и ђаволске утваре. Они неће доћи да се поклоне икони Христовој, Богомајкиној и Божјих Светитеља, него само лику антихристовом (Свети Андрија Кесаријски, Наведено дело, гл. 13, 11).
Лажни пророци су сви који кажу да верују у Христа а оснивају секте и јереси, залутавши од истине. Њих, по сведочењу Светога Андрије Кесаријског, представља коњ вран из Откривења (6, 5), на којем седи ђаво и сви предводници јеретикa. Представљени су враним коњем, пошто имају ђаволом зацрњен и затамњен ум, као и због тамности њихове зле вере. Мерило онога што јаше на враном коњу јесте Свето и божанско писмо, које сви секташи и јеретици тумаче по свом, ђаволом поквареном, уму; јер они понекад додају, по свом злом мишљењу, а иним речима из канона Светога писма изврћу смисао како њима одговара, да би подржавали своју лажну заблуду, не управљајући се по правичном и Светом мерилу правде коју проповеда Света Христова црква (Свети Андреј Кесаријски, наведено дело, 6, 5). Ти лажни пророци, који по свом нахођењу мењају значење Светога и божанског писма, неће да знају да Бог не подноси ни додавање ни одузимање, као што Сaм заповеда: Ништа не додајте к речи коју вам Ја заповедам, нити одузмите од ње (Закони поновљени 4, 2; 12, 32; 30, 6; Отк 22, 18-19).
Лажни христоси представљени су још и зеленкастим коњем из Откривења (6, 8), пошто у свему настоје да буду лицемерни и лукави, да би многе обманули. Јахач на том коњу, на тим лажним христосима, јесте ђаволска завист, којој је тачније име смрт; а пакао иде за смрћу, означавајући да за лажним христосима, као и за лажним пророцима, следи мука пакла. Њима је Бог дао слободу да убијају људе мачем, то јест хулама својих нечистих језика; глађу, то јест недостатком речи Божје; и зверима земаљским, то јест својим зверским наравима (Свети Андреј Кесаријски, наведено дело, гл. 6, 8).
Значи, разлика између лажних пророка који постоје сада и оних што ће тек доћи у свет, састоји се у томе што први мењају праву веру јересима и секташким заблудама, а потоњи ће, по допуштењу Божјем, ради убеђења правоверних, имати од ђавола и силу да творе знаке и чудеса, обмањујући и неке изабране, као што нам је Спаситељ прорекао (Мк 13, 22).
Спаситељ нам казује и следеће о крају света: Чућете ратове и гласове о ратовима. Гледајте да се не уплашите; јер треба све да се збуде. Али још није крај. Јер ће устати народ на народ и царство на царство, и биће глади и помори и земљотреси по свету. А то је све почетак страдања (Мт 24, 6-8).
Други знак који претходи крају света и Христовом доласку за Последњи суд биће и проповедање Јеванђеља свим народима (Мт 24, 14). Овде је нешто тајинско и тешко појмљиво, јер један од Светих јеванђелиста вели: И свима народима треба најпре да се проповеда јеванђеље (Мк 13, 10), а Свети јеванђелист Матеј вели: И проповедаће се ово јеванђеље о Царству по свему свету за сведочанство свим народима (Мт 24, 14). Дакле, ако ће се проповедати само за сведочанство, онда можемо очекивати крај свакога часа, јер је Свето јеванђеље стигло до сада за сведочанство до свих народа на свету, пошто нема места на свету где се до сада није чуло о хришћанској вероисповести и о Господу нашем Исусу Христу. А ако треба да апсолутно сви народи поверују у Јеванђеље и да се крсте хришћанским Крштењем, онда има још много времена, пошто ни половина светског становништва није крштено у хришћанство.
Други знаци који ће бити пред Доласком Господа нашег Исуса Христа за Последњи суд, по Његовом сведочењу, биће и ови: Биће велики прогон хришћана због сведочења имена Христовог (Мт 24, 9). Биће великих невоља и тескоба, каквих није било од почетка света (Мт 24, 21). Многи ће се саблазнити у вери, и продаће и омрзнути једни друге (Мт 24, 9-10). Многи ће доћи у име Христово говорећи: Ја сам Христос; и многе ће преварити; и што ће се умножити безакоње, охладнеће љубав многих (Мт 24, 5 и 12).
Знаци најближи Господњем Доласку биће: помрачење сунца и месеца; падање звезда с неба; покретање сила небеских (Мт 24, 29). Након тога ће се показати Свети Крст на облацима небеским, по сведочењу Господа, Који вели: И тада ће се показати знак Сина Човечијега на небу; и тада ће проплакати сва племена на земљи; и угледаће Сина Човечијега где иде на облацима небеским са силом и славом великом (Мт 24, 30). Одмах након тога зачуће се милиони труба божанских анђела. По сведочењу Светога Григорија Богослова, глас тих златних труба ће покоравати стихије, цепати камење, отварати гробове и отварати дубине. Неки се питају хоће ли бити једна или више труба, пошто апостол незнабожаца, Павле, вели: При последњој труби (1. Кор 15, 52), а Свето Јеванђеље вели: И послаће анђеле Своје с великим гласом трубним (Мт 24, 31). Међутим, Свети Јован Златоуст јасно каже: “Ако буду многи анђели, многе ће бити и трубе” (Двери покајања, стр. 75). Такође ће скрушити врата пакла и одрешити свезе мртвих, а на глас труба, за трен ока, мртви ће устати нераспадљиви (Мт 24, 31; 1. Кор 15, 52).
Али који ли ће анђели бити послани да најаве Долазак Господа и велики дан Последњега суда?
По сведочењу Светих Отаца, анђели којима ће Бог поверити трубе Суда биће из чете Начела, јер они, као што казује Свети Дионисије Ареопагит, штите земаљске народе и чувају границе свих земаља.
О њима се у Божанском писму казује овако: Кад Вишњи раздаде наследство народима, кад раздели синове Адамове, постави међе народима по броју синова Израиљевих (Закони поновљени, 32, 8).
Свети Оци кажу да ће се глас тих труба чути до најдоњих дубина пакла, како би позвале на суд и ђаволе; чуће се и до неба, како би оданде позвале све Светитеље и праведнике од почетка века. Глас тих труба ће позвати све из гробова и све становнике земље од Адама до краја века. Тада ће се испунити што је речено кроз Духа Светога: Призваће небо свише и земљу, да суди народу Своме (Пс 49, 4). Неки Светитељи кажу да ће ти анђели трубити звуцима жалости и страха, сваки на месту где је чувао. Који су чували Енглеску трубиће над Енглеском; који су чували Русију трубиће над Русијом; који су чували Француску трубиће над Француском, и тако сваки над земљом над којом је био чувар, будећи својим трубама све мртве од почетка века. Доћи ће и други анђели с трубама, они којима је било поверено чување великих светских градова, разних области и држава на земљи, и сваки ће на свом месту трубити у своју трубу, објављујући долазак Господа и приспeће великога дана Последњега суда (Двер покајања, стр. 76).
Тада ће се испунити што је пророковао Свети пророк Софоније, који је рекао: Близу је велики дан Господњи, близу је и иде веома брзо; глас ће бити дана Господњега, горко ће тада викати јунак. Тај дан је дан када ће бити гнев, дан када ће бити туга и мука, дан када ће бити пустошење и затирање, дан када ће бити мрак и тама, дан када ће бити облак и магла, дан када ће бити трубљење и поклич на тврде градове и на високе углове (Софоније 1, 14-16).
После тих пређеизнетих знакова спустиће се с неба небројане чете херувима, серафима и светлоносних анђела. Тада ће се показати престо славе Божје на облацима небеским, и Сaм ће Господ сићи с неба и сешће на престо славе Своје да суди целом свету, као што каже Јеванђеље: А када дође Син Човечији у слави Својој и сви Свети анђели с Њим, тада ће сести на престо славе Своје. И сабраће се пред Њим сви народи, и разлучиће их између себе као пастир што разлучује овце од јаради. И поставиће овце с десне стране Себи, а јарад с леве (Мт 25, 31-33).
Након што им буде свима пресудио, одредиће да праведници иду у живот вечни, а грешници у муку вечну (Мт 25, 46). Међутим, неће се свим народима са земље судити по истим законима. Тако, паганима ће се судити по закону њихове савести (Рим 2, 14); Јудејима – по Закону Мојсијевом (Рим 12, 12-15); а хришћанима – по Јеванђељу (Јн 12, 46; Рим 2, 16; Јак 2, 12).
Љубљени верници,
До Доласка Господовог, када ћемо зачути трубе анђела, имамо од Бога тајинску трубу: глас своје савести. Послушајмо тај глас савести, глас те Свете трубе, јер послушавши га, слушамо сaм глас Господњи који је у нама. Будемо ли послушали глас те тајинске трубе наше душе, који стално вапије у нама, корећи нас када грешимо и гневимо Бога, душу ћемо помирити с Њим и помирићемо са собом и небу и земљу (Свети Исак Сиријски, Беседа о Последњем суду).
Ослушкујмо сво време тајински глас наше савести, јер ако нас наше срце не буде осудило, имаћемо смелост пред Благим Богом у дан Суда (1. Јн 3, 20-21).
Амин.

Comments are closed.