NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Sveto pismo i tumačenja » TUMAČENJE PSALAMA

TUMAČENJE PSALAMA

 

TUMAČENJE PSALAMA
 

 
Psalam 91
Psalam pesme, za dan subotnji
 
Sadržaj
 
Pod subotovanjem ili pod subotom može se podrazumevati i buduće nasleđe, jer za ovdašnjim trudom sledi počinak, kada ćemo primiti svoje nagrade. Prorok i psalmopoje tom budućem počinku.
(2) Dobro je ispovedati se Gospodu. Pod tim podrazumeva hvalu, i obećava da će je danonoćno uznositi zbog onoga, što je savršio Jedinorodni. A šta je On učinio? Zar nam On nije priugotovio vaskrsenje?
(3) Objavljivaću ujutro milost Tvoju. Ujutro ću objavljivati Tvoju milost, a uveče Tvoju postojanost (stalnost, neizmenljivost, grč. (βεβαιοτητα).
(4) Na desetostrunom psaltiru, sa pesmom na guslama. Desetostrunim psaltirom naziva telo, budući da ima pet čuvstava i pet duševnih delanja (duševnih dejstava, energija), i u svakom čuvstvu ispoljava se njemu svojstvena delatnost (dejstvo, energija).
(5) Jer si me uzveselio, Gospode, u stvorenju Tvome. Pogledavši na Tvoju tvorevinu i na neizrecivost (tajinstva) ikonomije (domostroja), ushićujem se i radujem, i u duševnoj nasladi pobuđujem usta na psalmopojanje.
(6) Kako se uzveličaše dela Tvoja, Gospode! Psalmopojući Tvojim delima i dubini Tvojih promišljanja (dosl. pomisli), divim se onome što si po ikonomiji (domostroju) satvorio. Bezumni, međutIm, ne razumeju dubinu tajinstva.
(7) Čovek bezuman neće poznati. Različitim rečima izražava jedno isto; onaj koji je umobolan i lišen razuma uopšte neće za to znati, niti će slušati o tome.
(8) Kada izrastoše grešnici kao trava, Oni, koji nisu razumeli tajinstvo, upodobljuju se travi jer he se, nemajući dubinu, ubrzo osušiti i pasti.
(11) I uzvisiće se kao u jednoroga rog moj.[1] Kad neprijatelji budu razvejani i kad propadnu, proslaviće se Moj rog, odnosno priugotovljeno carstvo. Kada vidimo istrebljenje neprijatelja Tvojih, mi koji smo Te poznali, pohvalićemo se i preuzneti Tobom, jer smo se oslobodili prelesti mnogoboštva i poklanjamo se Tebi, istinitom Bogu. Psalmopojac je i ovde pomenuo jednoroga, kako bi posredstvom jednog roga naveo na misao o jednom Bogu. Kao što je ta životinja od prirode dobila jedan rog, tako se i oni, koji su othranjeni pobožnošću,poklanjaju jednom Božanstvu. I starost moja u ulju (jeleju) obilnom. Nakon podnošenja velikog truda, tada ću se koristiti jelejem, kao za carsko posvećenje, i to će biti nagrada za moj dugotrajni trud.
(12) I pogleda oko moje na neprijatelje moje. Zajedno sa ostalim dobrima, udostojiću se i da vidim kako padaju oni, koji su smišljali zlo protiv moje duše.
(14) Zasađeni u domu Gospodnjem. Ovi, koji su upodobljeni onim kedrovima, za svog Baštovana imaju Samog Boga, a kao vrt im služi božanstveni hram. U dvorima Boga našeg procvetaće, tj. u višnjim obiteljima, koje se nazivaju i dvorovima Gospodnjim.
(15) Još će se umnožiti u starosti dubokoj, i biće dobroprijemljivi. Rečeno je dobroprijemljivi umesto blaženi, jer će im se dati blago koje oko ne vide i uho ne ču (1. Kor. 2; 9).
(16) Jer je pravedan Gospod Bog naš. Kad se u višnjim obiteljima budu naslađivali priugotovljenim blagom, oglasiće da je pravedan i prav Gospod, Koji je učinio da bezakonici i bezbožnici uvenu kao trava, i Koji je pravedne i pobožne zasadio u višnja naselja kao palme i kedrove. I nema nepravde u Njemu, jer je On nepristupačan za zlo.
 
Iz tumačenja Jefimija Zigabena:
 
Ovaj psalam nije nazvan niti Davidovim niti imenom bilo kog drugog psalmopojca, jer su ga pojali svi tadašnji psalmopojci. On ima natpis: za dan subotnji; jer je, kako neki misle, David odredio da se on poje samo u subotu, u znak blagodarenja Bogu, tako da su svi (psalmopojci) bili dužni da se okupe u subotu i da otpoju ovaj psalam. Po mišljenju drugih (Teodorit), ovaj psalam se tumači u višem smislu. On (psalam) ima u vidu budući vek i poučava onome što se na budući vek odnosi, tj. kažnjavanju grešnika i slavi i nasladi pravednika. Kao što je drevna subota, koja je označavala počinak, bila slobodna od svakog rada, tako će i onaj dan, budući da označava počinak od sadašnjeg života, biti slobodan od svake žitejske brige.
(1) Dobro je ispovedati se Bogu: Jevsevije smatra da je, kao prvo, dobro da Bogu otkrijemo svoje grehe, a kao drugo, da Mu (tek tada) pojemo, da bi naše psalmopojanje bilo čisto.
(6) Kako se uzveličaše dela Tvoja, Gospode, veoma se udubiše zamisli Tvoje. Teodorit smatra da rečca kako ovde označava najviši stepen: veoma su velika dela Tvoja, Gospode, ne samo ona koja se projavljuju u čuvstvenoj tvorevini, nego i ona koja se zapažaju u različitim vidovima promišljanja, u domostroju, u čudotvorenju i u Tvojim ostalim dejstvima. Glagol udubiše se označava dubinu i nedokučivost, a zamisli (označavaju) odluke Božije.
(7) Čovek bezuman neće poznati. Čovekom bezumnim naziva onoga koji nije zadobio bogopoznanje, čak i ako poseduje poznanje prirodno i čovečije, zadobijeno spoljašnjim mudrovanjem. Takav čovek ne poznaje da su dela Božija velika a Njegove zamisli nedokučive, zbog čega se i uzda u samoga sebe.
(11) I uzvisiće se kao u jednoroga rog moj, i starost moja u ulju (jeleju) obilnom. Diodor pod rogom Davidovim podrazumeva hrišćanski rod koji se spasava verom, dok nepoznati tumač pod tim rogom podrazumeva krst Hristov i veru u Hrista, koja je uzvišena kao rog jednoroga; kao što se krst proslavio stradanjima, tako se i vera pobožnih uzdiže i proslavlja progonima i stradanjima… David jelejem izražava blagost: uljem ću pomazati (ulepšati) lice svoje (Ps. 103; 15). On kaže da je doznao da će se rog njegov uzvisiti, i da će zato njegova starost proticati u velikom veselju, tj. da će je provoditi bezbrižno i u radosti, tešeći se nadom u budućnost.
(13) Pravednik kao palma procvetaće. Pošto je prethodno rekao da će grešnici kratkotrajno cvetati i da će uvenuti kao trava, David sada govori o pravednicima i kaže da će oni procvetati kao dugovečna palma, kojoj čak ni list ne opada, nego se pretvara u slatki plod (urmu, datulu), i čiji izdanci svagda cvetaju. Kao kedar na Livanu uvećaće se. Kedar na svom vrhu ima obilje listova. Pravednik se ne upodobljuje samo palmi, nego i kedru, jer je kedar samo jednim malim delom ukorenjen u zemlju, dok se sve ostalo nalazi iznad zemlje. Tako se i pravednik samo malo brine o zemnom, jer je sva njegova briga upućena na nebesko. I kao što životinje ne mogu da dosegnu plodove palme zbog njihove visine i nepristupačnosti, tako ni plod pravednika, tj. vrline, ne mogu da prigrabe demoni, jer su prekriveni uzvišenim smirenoumljem. Dalje, kao što je palmi potrebno mnogo vremena da bi izrasla u savršeno drvo, tako je i pravedniku potrebno mnogo vremena da bi se usavršio u vrlinama. I kao što je kedar miomirisan, netruležan, razgranat i senovit, tako je i pravednik miomirisan po svojim vrlinama, netruležan kao onaj koji se očistio od svake truležnosti, propadljivosti i strasti, razgranat kao onaj koji, blagodaću Duha Svetoga, rađa mnogo sinova, a senovit zato, što za mnoge postaje pokrov i osveženje.
 


 
NAPOMENE:

  1. U srpskom prevodu: I uzvisiće se kao u jednoroga moć moja, prim. prev.
Ključne reči:

9 komentar(a)

  1. Jagoda Milosavljević

    Hvala vam za sve ovo što ste pripremili za one koji veruju u Boga našega Gospoda Isusa Hrista. Ovo je jedini način da pravilno shvatimo i odgonetnemo Psalme, a ne da ih čitamo kao obično štivo. Sve ovo što činite i radite za vaše čitaoce doprinosi obrazovanju vernika Pravoslavne vere.

  2. Psalam 72….kakva divna uteha za nekoga slabog verom (kao ja) gledajući svet oko mene, gde vlada „knez ovog sveta“, gde na izgled napreduje zlo, a Hristovo stado postaje sve manje i manje.

  3. PSALTIR je pesma duše naše koja hrli GOSPODU. Hvala Bogu što nam je darivao ove divne stihove jer i ne razumevajući sve, naša duša peva u Gospodu. Sa ovim divnim objašnjenjem možemo da shvatimo i širinu i dubinu Božije ljubavi i zaštite koju pruža svima.

  4. Skoro sam poceo citati Psalme. Jako su lijepi. Ova tumacenja su od velijte koristi, kao i savjeti za sta i kada se cita koji Psalm. Ali, moj Psaltir se ne podudara sa ovim (brojevima) tumacenjima kao ni savjetima za sta je koji psalm. Na primer: ovdje psalm 55 kod mene je 56. Moj primjerak je preveo Djura Danicic.

    • Aleksandra

      Dragoljube,
      Verovatno imate isti Psaltir kao i ja (jednostavno izdanje izdavačke kuće PRAVOSLAVAC koje se uglavnom prodaje u crkvama), u kom su greškom podelili 9. psalam i od njega tako napravili 9. i 10. Pa su brojevi zbog toga dalje pomereni za po jedan sve do 148. Psalma koji se ponovo ispravno numerisan, jer su 146. i 147. Psalam spojeni u jedan, pa je tako početna greška u brojanju „nadoknađena“ i u Psaltiru i dalje ima ukupno 150 Psalama.

  5. Gospod će sačuvati ulazak tvoj i izlazak tvoj, od sada i do veka. Da li se ovaj stih može tumačiti i kao ulazak u neko društvo, neki krug ljudi, i kada se shvati da čoveku tu nije mesto iz ovog ili onog razloga, da se, uz Božju pomoć, i izađe bez posledica.

  6. Gospodine profesore, pročitajte Psalam 1 i komentare Sv Atanasija Velikog i Sv Vasilija Velikog na taj psalam. I to će vam upotpuniti vaše navedene misli. Hristos se Rodi!

  7. Neka nas Gospod Isus Hristos blagoslovi i podari nam nebeska i zemaljska blaga Njegova. Molitvama Njegove Prečiste Majke i Preblagoslovene Bogorodice Marije. Amin

  8. Pingback: Kakvim to neprijateljima želimo uništenje kada se molimo Bogu pomoću Psalama? – Tvrđava Istine

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *