NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Sveto pismo i tumačenja » TUMAČENJE PSALAMA

TUMAČENJE PSALAMA

 

TUMAČENJE PSALAMA
 

 
Psalam 84
(1) Za kraj, psalam sinova Korejevih
 
Sadržaj
 
U ovom psalmu opisuje se prizivanje neznabožaca, kojima je zbog njihovog obraćanja Bogu darovano opraštanje grehova. Psalmopojac pominje i jevrejski narod, koji nakon prizivanja neznabožaca ispoveda (priznaje) u čemu je sagrešio i moli da se i on kroz Hrista udostoji milosti.
(2) Blagovoleo si, Gospode, zemlju Tvoju, jer je uistinu Bog i Otac blagovoleo da se sve sastavi u Hristu (Ef. 1; 10). Povratio si roblje Jakovljevo, jer je najpre propovedao Jevrejima, kako bi mnoge iskupio iz duhovnog ropstva u koje su pali. To je, nakon čitanja Isaijinog proroštva u kojem se kaže: Duh je Gospoda Boga na meni, jer me Gospod pomaza da javljam blage vesti siromasima, …da sužnjima propovedam slobodu i slepima da će progledati (Isa. 61 ;1 – prema Septuaginti), izrazio i Spasitelj, rekavši: Danas se ispuni ovo Pismo u ušima vašim (Lk. 4; 21). Razrešivši okove naših grehova, učinio je da se prekrati naše služenje prelesti mnogoboštva i demonima. Ovde se (tj. kod proroka Isaije) sadrži proroštvo i o jednom i o drugom: i o povratku sinova Izrailjevih iz Vavilona, i o spasenju vaseljene. Sve se to tumači dvojako u sledećem smislu: Bog pokazuje blagovoljenje (blagonaklonost) prema dobrom i revnosnom srcu koje je postalo Njegova zemlja, budući da u sebe prima Njegovo seme i da donosi stostruke plodove.
(3) Oprostio si bezakonja narodu Tvome, tj. onima koji su kroz veru postali Tvoj narod. Podrazumeva one koji su se preobratili iz neznaboštva, prema onome što kaže prorok Zaharija: I mnogi će se narodi prilepiti ka Gospodu u taj dan, i biće Mu narod (Zah. 2; 11).
(5) Povrati nas, Bože spasenja naših. Počinje da uznosi molitvu u ime jevrejskog naroda, koji preklinje da i on bude udostojen blagodati.
(8) Pokaži nam, Gospode, milost Tvoju. Kada se, prema Isaijinom proroštvu, zacario Kir Persijski i odobrio Jevrejima da se vrate iz ropstva, oni su požurili da se domognu otadžbine, zbog čega mole Boga da im, po Svom čovekoljublju, ubrzo podari spasenje. Požuri, kažu, Vladiko, da nam pokažeš Svoju blagost, da se udostojimo Tvog spasenja i da se oslobodimo odatle. Zbog toga prorok, kao da u ime onih koji su prineli prozbu očekuje odgovor, kaže: (9) Slušaću šta će mi reći Gospod Bog. Okončavši molitvu, prorok ćutke očekuje odgovor Duha.
(10) Spasenje je Njegovo blizu onih koji Ga se boje. Očekujući odgovor koji će mu Bog dati o njegovom narodu, prorok poznaje da je Bog spreman da bude uz svakoga, ukoliko prigrli strah Božiji. Oni, koji ga prigrle (strah Božiji), veseliće se u slavi. Nastaniće slavu u zemlju našu. Time označava domostroj (ikonomiju) Jedinorodnog u telu, jer nam je On bio premudrost od Boga i pravednost, i osvećenje i izbavljenje (1. Kor. 1; 30). Pomilovavši nas, On nas je naučio istini i učinio pravednima,da sve pomiri u Sebi, i ono što je na zemlji i ono što je na nebesima (Kol. 1; 20).
(11) Milost i istina poljubiše se. Jasno propoveda Istinu koja će svetu zablistati od Bogorodice i Prisnodjeve, jer je Hristos Istina, iako se rodio od Žene. Pravda i mir celivaše se, očigledno radi Istine koja je svetu zablistala od Prisnodjeve Bogorodice.
(12) I pravda sa nebesa priniče (dođe). To je slično onome, što je rečeno Djevi: Duh Sveti doći će na Tebe (Lk. 1; 35).
(13) Jer će Gospod dati dobrotu. Kada, kaže, prema preizobilju Svoje dobrote Gospod zablista onima koji su na zemlji, tada ćemo i mi, koji smo duhovna zemlja (grč. η νοητη γη), dati plodove pravde.
(14) Pravda će pred Njim prethoditi. Rekavši da će duhovna zemlja dati plod, poučava i kako će ga ona dati. Kako, zapravo? Zar neće pod tim uslovom da pravda, koja je prethodila onome što čini dobro na putu ka višnjem, upravi njegove korake ka koračanju ovim putem?
 
Iz Tumačenja Jefimija Zigabena:
 
(11) Milost. i istina poljubiše se, pravda i mir celivaše se. Neki kažu da se u ovim stihovima nabrajaju one vrline, koje su se projavile u Hristu, odnosno, da su se u Njemu sjedinile milost i istina. Milost je Hristos projavio u isceljivanju bolesnih, a istinu u učenju i propovedi. U Njemu su se, međutim, sjedinili i pravda i mir, jer to znače reči: celivaše se. Pravda Hristova otkrivala se u pravom sudu, kada je lukave razobličavao a dobre pohvaljivao, dok se mir ispoljavao u Njegovoj krotkosti. Međutim, bolje bi bilo da kažemo da je milost božanstvena priroda, kao ona koja je imala vlast da otpušta grehe i da isceljuje bolesti. Istina je čovečija priroda, jer se ne nađe laž u ustima Njegovim i jer je u pravednosti jedino On očuvao dostojanstvo čovečije prirode, kao i zato što je On istinski čovek a ne privid. To, što je rečeno da se poljubiše, znači da su se spojile u jedno, tj. da su se sjedinile u jednom Licu. Pravda se prihvata umesto božanske prirode, jer je jedino Bog pravedan Sudija. Mir se prihvata umesto čovečije prirode, prema Njegovoj urođenoj krotkosti. Te vrline se celivaše, jer su u Hristu imale jedinstvo i saglasnost.

Ključne reči:

9 komentar(a)

  1. Jagoda Milosavljević

    Hvala vam za sve ovo što ste pripremili za one koji veruju u Boga našega Gospoda Isusa Hrista. Ovo je jedini način da pravilno shvatimo i odgonetnemo Psalme, a ne da ih čitamo kao obično štivo. Sve ovo što činite i radite za vaše čitaoce doprinosi obrazovanju vernika Pravoslavne vere.

  2. Psalam 72….kakva divna uteha za nekoga slabog verom (kao ja) gledajući svet oko mene, gde vlada „knez ovog sveta“, gde na izgled napreduje zlo, a Hristovo stado postaje sve manje i manje.

  3. PSALTIR je pesma duše naše koja hrli GOSPODU. Hvala Bogu što nam je darivao ove divne stihove jer i ne razumevajući sve, naša duša peva u Gospodu. Sa ovim divnim objašnjenjem možemo da shvatimo i širinu i dubinu Božije ljubavi i zaštite koju pruža svima.

  4. Skoro sam poceo citati Psalme. Jako su lijepi. Ova tumacenja su od velijte koristi, kao i savjeti za sta i kada se cita koji Psalm. Ali, moj Psaltir se ne podudara sa ovim (brojevima) tumacenjima kao ni savjetima za sta je koji psalm. Na primer: ovdje psalm 55 kod mene je 56. Moj primjerak je preveo Djura Danicic.

    • Aleksandra

      Dragoljube,
      Verovatno imate isti Psaltir kao i ja (jednostavno izdanje izdavačke kuće PRAVOSLAVAC koje se uglavnom prodaje u crkvama), u kom su greškom podelili 9. psalam i od njega tako napravili 9. i 10. Pa su brojevi zbog toga dalje pomereni za po jedan sve do 148. Psalma koji se ponovo ispravno numerisan, jer su 146. i 147. Psalam spojeni u jedan, pa je tako početna greška u brojanju „nadoknađena“ i u Psaltiru i dalje ima ukupno 150 Psalama.

  5. Gospod će sačuvati ulazak tvoj i izlazak tvoj, od sada i do veka. Da li se ovaj stih može tumačiti i kao ulazak u neko društvo, neki krug ljudi, i kada se shvati da čoveku tu nije mesto iz ovog ili onog razloga, da se, uz Božju pomoć, i izađe bez posledica.

  6. Gospodine profesore, pročitajte Psalam 1 i komentare Sv Atanasija Velikog i Sv Vasilija Velikog na taj psalam. I to će vam upotpuniti vaše navedene misli. Hristos se Rodi!

  7. Neka nas Gospod Isus Hristos blagoslovi i podari nam nebeska i zemaljska blaga Njegova. Molitvama Njegove Prečiste Majke i Preblagoslovene Bogorodice Marije. Amin

  8. Pingback: Kakvim to neprijateljima želimo uništenje kada se molimo Bogu pomoću Psalama? – Tvrđava Istine

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *