NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Sveto pismo i tumačenja » TUMAČENJE PSALAMA

TUMAČENJE PSALAMA

 

TUMAČENJE PSALAMA
 

 
Psalam 82
(1) Pesma psalma. Asafov
 
Sadržaj
 
Uznoseći molitvu Bogu, moli Ga da kazni asirski narod zbog njihove gordosti u ratu protiv Jerusalima. Na te narode se i misli u produžetku psalma.
(2) Bože, ko će se upodobipš Tebi? Ne prećuti, niti ukroti, Bože. Niko Ti se, kaže, ne može upodobiti po nezlopamćenju i dugotrpljenju u nepravdama. Međutim, ja Te molim da ne prećutiš u ovim nepravednim napadima naših neprijatelja na nas.
(3) Jer evo, neprijatelji Tvoju povikaše. Svima je poznata njihova nepravednost prema nama.
(9) Biše u zaštitu sinovima Lotovim. Pomagali su i borili se zajedno sa sinovima Lotovim kad su ovi ratovali sa nama. Lotovi sinovi su Moavci i Amonci. Otuda doznajemo i to da demoni pozivaju jedan drugog radi propasti duše, da bi nas predali sveopštoj pogibelji i znameniti Izrailj bacili u zaborav. Zbog toga Psalmopojac nabraja te susedne narode, na čiji su se poziv okupljali i drugi narodi.
(10) Učini im kao Madijamu i Sisari. Kao što su nekad bili istrebljeni Madijamci, Sisara i Javin koji su ustali protiv Izrailja – jedni kod potoka Kisona a drugi u Aendoru, neka slično budu kažnjeni i oni, koji nas napadaju s Asirijcima. Sisara je bio hanaanejski vojvoda, a Javin hanaanejski car. Obojicu je kod potoka Kisona naterala u bekstvo ruka Varaka i Devore, žene – Izrailjke, kako je to opisano u Knjizi o sudijama (v. gl. 4).
(11) Propadoše u Aendoru, postaše kao đubre zemlji, tj. u neslavnom mestu, pošto Aendor znači „nedoličnost“.
(12) Stavi kneževe njihove kao Opuva. Učini da Idumejci, Ismamlćani, Moavci, Agarjani i svi gorepomenuti narodi pretrpe isto što i Oriv i ostali koji su bili s njim. Budući da su bili zli, zlo su i postradali.
(14) Bože moj, stavi ih kao kolo, tj. da ne ostanu u tom položaju, nego da pretrpe ono, što je tome protivno. Kao trsku pred lice vetra, Neka se pokolebaju isto onako, kao što se koleba stabljika klasja. (15) Kao oganj spali dubravu. Neka upoznaju onaj oganj koji su sami rasplamsali. Taj oganj će ih proždreti, kao što veštastveni oganj proždire dubravu. Ovo je slično rečenome: Cvu koji ložite oganj i opasujete se plamenom, idite u svetlost ognja svojega i u plamen koji raspaliste (Isa. 50; 11 prema Septuaginti). Ovde se slikovito izražava: kao što oganj proždire goru na koju padne, tako neka i oni budu spaljeni kaznom koju ćeš im Ti nisposlati i koju je Psalmopojac, usled njene težine i silovitosti, uporedio sa (16) burom.
(17) Ispuni lica njihova sramote, jer će oni, obmanuvši se u svojim željama i ispunivši se stidom, poznati Tvoju silu. I potražiće Ime Tvoje, Gospode. To govori u smislu da će se kazna preobratiti u korist. Rečeno je potražiće umesto „poznaće“.

Ključne reči:

9 komentar(a)

  1. Jagoda Milosavljević

    Hvala vam za sve ovo što ste pripremili za one koji veruju u Boga našega Gospoda Isusa Hrista. Ovo je jedini način da pravilno shvatimo i odgonetnemo Psalme, a ne da ih čitamo kao obično štivo. Sve ovo što činite i radite za vaše čitaoce doprinosi obrazovanju vernika Pravoslavne vere.

  2. Psalam 72….kakva divna uteha za nekoga slabog verom (kao ja) gledajući svet oko mene, gde vlada „knez ovog sveta“, gde na izgled napreduje zlo, a Hristovo stado postaje sve manje i manje.

  3. PSALTIR je pesma duše naše koja hrli GOSPODU. Hvala Bogu što nam je darivao ove divne stihove jer i ne razumevajući sve, naša duša peva u Gospodu. Sa ovim divnim objašnjenjem možemo da shvatimo i širinu i dubinu Božije ljubavi i zaštite koju pruža svima.

  4. Skoro sam poceo citati Psalme. Jako su lijepi. Ova tumacenja su od velijte koristi, kao i savjeti za sta i kada se cita koji Psalm. Ali, moj Psaltir se ne podudara sa ovim (brojevima) tumacenjima kao ni savjetima za sta je koji psalm. Na primer: ovdje psalm 55 kod mene je 56. Moj primjerak je preveo Djura Danicic.

    • Aleksandra

      Dragoljube,
      Verovatno imate isti Psaltir kao i ja (jednostavno izdanje izdavačke kuće PRAVOSLAVAC koje se uglavnom prodaje u crkvama), u kom su greškom podelili 9. psalam i od njega tako napravili 9. i 10. Pa su brojevi zbog toga dalje pomereni za po jedan sve do 148. Psalma koji se ponovo ispravno numerisan, jer su 146. i 147. Psalam spojeni u jedan, pa je tako početna greška u brojanju „nadoknađena“ i u Psaltiru i dalje ima ukupno 150 Psalama.

  5. Gospod će sačuvati ulazak tvoj i izlazak tvoj, od sada i do veka. Da li se ovaj stih može tumačiti i kao ulazak u neko društvo, neki krug ljudi, i kada se shvati da čoveku tu nije mesto iz ovog ili onog razloga, da se, uz Božju pomoć, i izađe bez posledica.

  6. Gospodine profesore, pročitajte Psalam 1 i komentare Sv Atanasija Velikog i Sv Vasilija Velikog na taj psalam. I to će vam upotpuniti vaše navedene misli. Hristos se Rodi!

  7. Neka nas Gospod Isus Hristos blagoslovi i podari nam nebeska i zemaljska blaga Njegova. Molitvama Njegove Prečiste Majke i Preblagoslovene Bogorodice Marije. Amin

  8. Pingback: Kakvim to neprijateljima želimo uništenje kada se molimo Bogu pomoću Psalama? – Tvrđava Istine

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *