NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Sveto pismo i tumačenja » TUMAČENJE PSALAMA

TUMAČENJE PSALAMA

 

TUMAČENJE PSALAMA
 

 
Psalam 79
(1) Za kraj, za one koji će se izmeniti, svedočanstvo Asafovo, psalam za Asirijca
 
Sadržaj
 
U neposrednom i doslovnom smislu, Psalmopojac se moli Bogu da bude milosrdan prema porobljenom Asirijcu. U višem smislu, međutim, on se moli za one koji su nakon raspeća Gospodnjeg ostali zarobljenici duhovnih Asirijaca i njihovog kneza, pod kojim podrazumevam satanu. Uznoseći ovu molitvu, preklinje našeg Spasitelja da ne okleva sa Svojim dolaskom i oslobađanjem vascelog izrailjskog roda.
(2) Ti koji napasaš Izrailja, pazi. Tebe, Vladiko, Koji slično pastiru promišljaš o Svom narodu, molim da obratiš pažnju na moju molitvu. Koji sediš na heruvimima, pojavi se (3) pred Jefremom i Venijaminom i Manasijom. U vreme prolaska Skinije, najpre su išla tri plemena – Judino, Isaharovo i Zavulonovo. S južne strane sledila su još tri plemena – Jefremovo, Venijaminovo i Manasijino, dok je iznad zlatnih heruvima na kovčegu počivala slava Božija, koja je prethodila ovoj povorci. Zbog toga Ti, Koji sediš na heruvimima i prethodiš kivotu (kovčegu zaveta), i Koji si zbog toga ispred Jefrema, Venijamina i Manasije, Svojom svemoćnom silom podari nam spasenje.
(9) Vinograd iz Egipta preneo si. Pod tim podrazumeva Izrailja. Izagnao cu neznabošce i zasadio ga jer si, idući ispred Izrailjaca, proterao neznabošce.
(11) Pokri gore senka njihova. Senka vinograda je služenje pod Zakonom, jer Zakon predstavlja samo senku budućih dobara (Jevr. 10; 1). Pod gorama podrazumeva Silomsku i Sionsku goru, jer se na ta dva mesta čuvao kivot. Psalmopojac time ne označava ništa drugo osim toga da se na ove dve gore služilo po Zakonu i da je to bila senka budućih dobara. I grane njegove su kedrovi Božiji.[1] Kedrovi su nebeske sile, a grane vinograda proroci, koji su bili uznošeni na visinu i počivali meću višnjim i slovesnim silama.
(12) Pružio je loze cvoje do mora. Lozama i izdancima vinograda naziva vascelo mnoštvo naroda koji je zauzimao zemlju od reke Eufrat do Indijskog okeana.
(13) Zašto si oborio ogradu njegovu! Njegova ograda bila je angelska zaštita, koju im je Bog oduzeo. Te ga beru cvu prolaznici pored puta, budući da je dat kao hrana nečistim demonima, koji proždiru njihove duše i lišavaju ih duhovnih plodova.
(15) Bože nad vojskama, obrati se. Zbog toga molim Tebe, svemogućeg Vladiku, da sa nebesa pogledaš na uništenje vinograda i da isceliš njegovo stradanje, jer mu je Tvoj promisao darovao i pređašnje blagostanje.
(16) I utvrdi Ga, njega koga zasadi desnica Tvoja. Budući da si ga Ti zasadio i da je zatim (17) spaljen ognjem, raskopan i uništen jer si ga Ti izložio kazni, utvrdi ga i učini spremnim za spasenje. Pripremi ga za to kroz Sina čovečijeg, jer je rečeno: na Sina čovečijeg, što znači: kroz Sina čovečijeg. A ko je Sin čovečiji, ako ne Sam naš Gospod, Koji tako Sebe naziva u Evanđeljima?
(18) Neka bude ruka Tvoja na čoveku desnice Tvoje. Neka ovo delo, tj. spasenje naroda koje se označava rečju ruka, bude na čoveku desnice Tvoje (19), tj. neka se izvrši kroz onog Čoveka koji je Tvoja desnica. Ko je to, ako ne Sin čovečiji, Koji je Očeva desnica, iako je postao čovek? Kad se ovo izvrši, i kad nas spase Tvoja desnica, koja se naziva Čovekom i Sinom čovečijim, nećemo odstupiti od Tebe kao oni, koji su postali pričasnici Tvog života i koji su nazvani Tvojim imenom, tj. hrišćanima.
(20) Gospode Bože nad vojskama, obrati nas. Neprestano ponavlja prozbu za brzi dolazak Jedinorodnog, Koji će ih spasti.
 


 
NAPOMENE:

  1. U srpskom prevodu: I grane njegove pokriše kedrove Božije, prim. prev.
Ključne reči:

9 komentar(a)

  1. Jagoda Milosavljević

    Hvala vam za sve ovo što ste pripremili za one koji veruju u Boga našega Gospoda Isusa Hrista. Ovo je jedini način da pravilno shvatimo i odgonetnemo Psalme, a ne da ih čitamo kao obično štivo. Sve ovo što činite i radite za vaše čitaoce doprinosi obrazovanju vernika Pravoslavne vere.

  2. Psalam 72….kakva divna uteha za nekoga slabog verom (kao ja) gledajući svet oko mene, gde vlada „knez ovog sveta“, gde na izgled napreduje zlo, a Hristovo stado postaje sve manje i manje.

  3. PSALTIR je pesma duše naše koja hrli GOSPODU. Hvala Bogu što nam je darivao ove divne stihove jer i ne razumevajući sve, naša duša peva u Gospodu. Sa ovim divnim objašnjenjem možemo da shvatimo i širinu i dubinu Božije ljubavi i zaštite koju pruža svima.

  4. Skoro sam poceo citati Psalme. Jako su lijepi. Ova tumacenja su od velijte koristi, kao i savjeti za sta i kada se cita koji Psalm. Ali, moj Psaltir se ne podudara sa ovim (brojevima) tumacenjima kao ni savjetima za sta je koji psalm. Na primer: ovdje psalm 55 kod mene je 56. Moj primjerak je preveo Djura Danicic.

    • Aleksandra

      Dragoljube,
      Verovatno imate isti Psaltir kao i ja (jednostavno izdanje izdavačke kuće PRAVOSLAVAC koje se uglavnom prodaje u crkvama), u kom su greškom podelili 9. psalam i od njega tako napravili 9. i 10. Pa su brojevi zbog toga dalje pomereni za po jedan sve do 148. Psalma koji se ponovo ispravno numerisan, jer su 146. i 147. Psalam spojeni u jedan, pa je tako početna greška u brojanju „nadoknađena“ i u Psaltiru i dalje ima ukupno 150 Psalama.

  5. Gospod će sačuvati ulazak tvoj i izlazak tvoj, od sada i do veka. Da li se ovaj stih može tumačiti i kao ulazak u neko društvo, neki krug ljudi, i kada se shvati da čoveku tu nije mesto iz ovog ili onog razloga, da se, uz Božju pomoć, i izađe bez posledica.

  6. Gospodine profesore, pročitajte Psalam 1 i komentare Sv Atanasija Velikog i Sv Vasilija Velikog na taj psalam. I to će vam upotpuniti vaše navedene misli. Hristos se Rodi!

  7. Neka nas Gospod Isus Hristos blagoslovi i podari nam nebeska i zemaljska blaga Njegova. Molitvama Njegove Prečiste Majke i Preblagoslovene Bogorodice Marije. Amin

  8. Pingback: Kakvim to neprijateljima želimo uništenje kada se molimo Bogu pomoću Psalama? – Tvrđava Istine

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *