NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Sveto pismo i tumačenja » TUMAČENJE PSALAMA

TUMAČENJE PSALAMA

 

TUMAČENJE PSALAMA
 

 
Psalam 3
(1) Psalam Davidov, kada pobeže ispred Avesaloma, sina svoga
 
Sadržaj
 
Tako glasi natpis koji je stavljen uz ovaj psalam, jer psalam govori o tome da zbor proroka trpi progone od jevrejskog naroda. David se tumači kao željeni, a takav je zbor proroka. I zato, kao što je Avesalom pripremio pobunu protiv svog oca, tj. Davida, tako su i Jevreji ustajali protiv otaca svojih proroka, jer nisu prihvatali zapovesti Božije, nego su im se protivili.
(2) Gospode, što se umnožiše oni, koji me ugnjetavaju! Rečca „što“ upotrebljena je umesto „veoma“.
(3) Nema mu spasenja u Bogu njegovom, tj. njegov Bog ga neće spasti. Oni su gledali samo na njegove grehove, ne znajući za njegovo pokajanje. To jasno pokazuje da psalam govori o Davidu. Kaže se da ustaju (tj. da dižu pobunu) oni, koji su ranije bili podanici, a zatim su započeli rat.
(4) A Ti si, Gospode, zaštitnik moj. Ovakve reči dolikuju veri proroka koji nepokolebivo podnosi toliko nesreća i nada se da neće biti napušten nego da će, naprotiv, dobiti pomoć, uzdići se i primiti carstvo. To, prema tumačenjima nekih, znače reči: Podižeš Glavu moju. Prema tome, slava pravednika je Bog u kojeg se on uzdao, a kome je slava Bog, on će i podići glavu.
(5) Glasom mojim ka Gospodu vikah. Ta izreka uči da u teškim okolnostima ne bi trebalo priticati nikome drugom osim Bogu. Najpre je izneo molitvu a zatim, posle diapsalma (diapsalmom se naziva ili promena muzičkog tona ili preokret u misli ili snazi reči), blagodarenje za dobijeno. Sada pak okreće lice prema nama i pripoveda. kako se molio i bio uslišen, i kaže: glasom mojim ka Gospodu vikah. Pod glasom se podrazumeva duhovna prozba uma upućena Bogu svake tvari. On ne govori o vapaju nego o molitvi koja se izgovara umom. Reči: I usliši me sa svete Gore Svoje izgovorene su sa opšteprihvaćenim načinom predstavljanja. Naime, mislili su da Bog obitava u skiniji, jer su jereji (sveštenici) odatle dobijali proročke odgovore. Ili: sa svete Gore znači: „sa neba“, i taj smisao imaju i izrazi: na Gori svetoj Tvojoj (Ps. 14; 1) i približite se Gorama večnim (Mih. 2; 10). Sveta gora Božija može da označava onu goru sa koje molitelje posmatra Bog, Jedinorodni Božiji, i o kojoj je rečeno: Biće u potonja vremena Gora doma Gospodnjega utvrđena uvrh Gora (Isa. 2; 2), jer se tim rečima označava javljanje Gospodnje i Njegov dolazak pri svršetku vekova. Ili: sa svete Gore, sa nebesa. Sveta gora Božija znači i natprirodno poznanje Boga.
(6) Ja usnuh i spavah. Govori se o snu uma, usled kojeg je pao i u greh. Ono pak što je rečeno: ustadoh, znači: budući da sam okusio Božiji preokret, postao sam bolji usled zla koje mi se dogodilo.
(8) Jer si Ti porazio sve koji mi uzalud neprijateljuju. Moli Boga da u najskorije vreme ustane ili da se osveti neprijateljima. Uzalud ima neprijatelje onaj, koji ne daje povoda za mržnju. Zubima grešnika naziva ili snagu onih koji su sagrešili protiv njega ili njihove klevete i hule. Zubi grešnika su možda i nerazumne pomisli, koje se neprirodno pojavljuju u nama, jer nam se protivnici često približavaju koristeći se pomislima kao zubima da bi prožderali naše telo, tj. ono što je od tela rođeno, jer poznata su dela tela, kaže božanstveni apostol (Gal. 5; 19). Psalmopojac o zubima govori u prenesenom smislu, koristeći primer zveri, čija je snaga prevashodno u zubima i zato što one, kada im se polome zubi, postaju bezopasne. Ubice i krvopije gori su i od najkrvožednijih zveri, ili im se upodobljuju.
(9) Gospodnje je spasenje. Spasi me, Gospode, kaže David. Međutim, molim da se to raširi i na čitav narod. Trebalo bi znati da ovaj psalam može da se odnosi i na ceo ljudski rod, koji je sagrešio i zbog toga bio predat duhovnim neprijateljima, ali koji je u svojim stradanjima zavapio i od Boga bio uslišen i spasen Njegovim vaskrsenjem iz mrtvih i poražavanjem demona koji ratuju protiv nas. On je Gospod Koji je satro čeljusti lavova (Ps. 57; 7), On, ili od Njega, je spasenje. Svoje nade ne polažem u čoveka, kaže David, nego od Tebe očekujemo spasenje i ja i narod Tvoj koji, kao i mene, napadaju neprijatelji.

Ključne reči:

9 komentar(a)

  1. Jagoda Milosavljević

    Hvala vam za sve ovo što ste pripremili za one koji veruju u Boga našega Gospoda Isusa Hrista. Ovo je jedini način da pravilno shvatimo i odgonetnemo Psalme, a ne da ih čitamo kao obično štivo. Sve ovo što činite i radite za vaše čitaoce doprinosi obrazovanju vernika Pravoslavne vere.

  2. Psalam 72….kakva divna uteha za nekoga slabog verom (kao ja) gledajući svet oko mene, gde vlada „knez ovog sveta“, gde na izgled napreduje zlo, a Hristovo stado postaje sve manje i manje.

  3. PSALTIR je pesma duše naše koja hrli GOSPODU. Hvala Bogu što nam je darivao ove divne stihove jer i ne razumevajući sve, naša duša peva u Gospodu. Sa ovim divnim objašnjenjem možemo da shvatimo i širinu i dubinu Božije ljubavi i zaštite koju pruža svima.

  4. Skoro sam poceo citati Psalme. Jako su lijepi. Ova tumacenja su od velijte koristi, kao i savjeti za sta i kada se cita koji Psalm. Ali, moj Psaltir se ne podudara sa ovim (brojevima) tumacenjima kao ni savjetima za sta je koji psalm. Na primer: ovdje psalm 55 kod mene je 56. Moj primjerak je preveo Djura Danicic.

    • Aleksandra

      Dragoljube,
      Verovatno imate isti Psaltir kao i ja (jednostavno izdanje izdavačke kuće PRAVOSLAVAC koje se uglavnom prodaje u crkvama), u kom su greškom podelili 9. psalam i od njega tako napravili 9. i 10. Pa su brojevi zbog toga dalje pomereni za po jedan sve do 148. Psalma koji se ponovo ispravno numerisan, jer su 146. i 147. Psalam spojeni u jedan, pa je tako početna greška u brojanju „nadoknađena“ i u Psaltiru i dalje ima ukupno 150 Psalama.

  5. Gospod će sačuvati ulazak tvoj i izlazak tvoj, od sada i do veka. Da li se ovaj stih može tumačiti i kao ulazak u neko društvo, neki krug ljudi, i kada se shvati da čoveku tu nije mesto iz ovog ili onog razloga, da se, uz Božju pomoć, i izađe bez posledica.

  6. Gospodine profesore, pročitajte Psalam 1 i komentare Sv Atanasija Velikog i Sv Vasilija Velikog na taj psalam. I to će vam upotpuniti vaše navedene misli. Hristos se Rodi!

  7. Neka nas Gospod Isus Hristos blagoslovi i podari nam nebeska i zemaljska blaga Njegova. Molitvama Njegove Prečiste Majke i Preblagoslovene Bogorodice Marije. Amin

  8. Pingback: Kakvim to neprijateljima želimo uništenje kada se molimo Bogu pomoću Psalama? – Tvrđava Istine

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *