NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Sveto pismo i tumačenja » TUMAČENJE PSALAMA

TUMAČENJE PSALAMA

 

TUMAČENJE PSALAMA
 

 
Psalam 47
(1) Psalam pesme, sinova Korejevih, drugi dan nedelje
 
Sadržaj
 
I ovaj psalam ispevan je u ime svetih apostola, koji opisuju kako su bili progonjeni zbog propovedi i pri tom izvojevali pobedu.
(2) Veliki je Gospod i hvaljen veoma, u Gradu Boga našega i na gopu svetoj Cvojoj. Gorom se ovde naziva Crkva, po uzvišenosti dogmi o Bogu.
(3) Dobro utvrđenoj, radosti cve zemlje. Po celoj zemlji je, kaže, raširio radost, jer su se po celoj zemlji raširile i radost zbog Njegovog bogojavljenja (f| 9socpavsia) i blagodat. Gore Sionske, padine severne. Jerusalim je na jugu, a neznabožački narodi na severu. Budući da su se Jevreji gordili što samo oni nastanjuju Sionsku goru, ove reči pokazuju da su Sion oni neznabošci koji su prihvatili evanđelsku propoved. Kao osnova Siona služi njegova severna strana, i tu stranu Psalmopojac označava rečima: padine severne; umesto da kaže severna strana, on je rekao padine severne. Padina severna je nekada bio i Pavle, od kojeg su se kao oganj rasplamsale sve nesreće na zemlji. Međutim, on je sada postao gora Sionska, imajući Hrista Koji govori u njemu, Koji je došao sa Siona i odvratio bezbožništvo od Jakova. Grad Cara velikoga. Te padine severne ili neznabošci mogu se nazvati gradom. U njima se poznaje Bog kao njihov Pomoćnik i Spasitelj u iskušenjima.
(4) Bog u tvrđavama njegovim poznaje se, kada Ga štiti i brani. Pod tim tvrđavama mogu se podrazumevati veliki i znameniti žitelji grada Božijeg, koji su u njemu imali starešinstvo.
(5) Jer, gle, carevi zemaljski sabraše se. Okončala se i prekratila bitka za propoved, koju su protiv apostola pokrenuli kako telesni neznabožački carevi, tako i nevidljivi demoni, koji su nekada vladali.
(6) Videvši Ga, tako se zadiviše. Videvši Božiju pomoć svetima, oni (demoni) su, kaže, bili zaprepašćeni i izbezumljeni. Smutiše se, potresoše se (7) trepet ih obuze, jer je prevashodstvo Spasiteljeve sile izazvalo u njima čuđenje i zaprepašćenje.
(8) Vetrom jakim skršićeš lađe Tarsijske. Tarsijske lađe poredi sa carevima, budući da su ove bile skupocene i obremenjene bogatim teretom. Pod jakim vetrom koji ih je skršio podrazumevaj one sile, kakvima je nadvladao neprijatelje apostola.
(9) Kao što čusmo, tako i videsmo. I na delu smo videli, Vladiko, kakvo si nam spasenje obećao. U gradu Gospoda nad vojskama, u gradu Boga našega. Pokazuje gde su videli ispunjeno obećanje. Gde,ako ne u Crkvi, koja je grad Božiji? Bog Ga je utemeljio do veka. To je slično onome što kaže Sam Gospod: Na tome kamenu sazidaću Crkvu Svoju (Mt. 16; 18).
(10) Shvatismo, Bože, milost Tvoju, usred hrama Tvoga. Shvatismo umesto videsmo. Predviđali smo i očekivali, kaže, da Ime Božije bude proslavljeno na čitavoj zemlji; na osnovu milosti Božije (prema nama), zaključili smo da neće biti prezren ni onaj narod koji je izvan Izrailja. Obitavajući na jednom mestu i u hramu, nadali smo se da će ta milost biti vaseljenska, znajući da je Ime Tvoje svudaprisutno i nad svima.
(11) Po Imenu Tvojem, Bože, tako je i hvala Tvoja. To kaže zato, što je Gospod blagodat darovao svima i nelicemerno (tj. ne gledajući koje ko), prema onome štoje rečeno: U Hristu Isusu… nema više ni roba ni slobodnoga (Gal. 3;28).
(12) Neka se uzveseli gopa Sion. Gora Sionska je, očigledno, Crkva. Neka se obraduju kćeri judejske. Kaže da su duše svetih apostola kćeri judejske. Radi sudova Tvojih, Gospode. Savršivši sud nad neznabošcima, odbio si demonski napad na njih.
(13) Obiđite Sion i pohodite Ga. To Duh Sveti zapoveda apostolima, kako bi oni na neki način bili bedemi Siona, tj. blagočestivog (pobožnog) življenja. Razgleda]te kule njegove. Ko su kule (pirgovi) Crkve, ako ne njeni nastojatelji, podignuti u svoje vreme i pravedni, kojima apostoli kazuju o veličini Božijoj? Ili to možda Duh Sveti oglašava božanstvenim silama i svetim angelima, čuvarima Crkve i blagočestivog življenja: Stražite nad kulama njegovim!. Kao što je poznato, najbolje tvrđave u gradu imaju najveću potrebu za čuvanjem i poveravaju se mnogobrojnim stražarima.
(14) Stavite (položite) srca vaša u bedeme njegove. Silu Crkve čine reči koje je ukrepljuju, a za koje sv. apostol zapoveda da ih svim srcem izučavamo. Razmotrite detaljno tvrđave njegove. Neka svaki caruje nad neznabožačkim udelom jer su, kaže, dvanaestorica međusobno podelila vaseljenu. Da biste pripovedali mlađem naraštaju I zaista, apostoli u spisima koje su ostavili i budućim naraštajima pripovedaju o Hristu.
(15) Jer je ovaj Bog naš do veka, i u vek veka. Ukazuje na razlog deljenja. Razdelite i naučite zato da bi i budućim naraštajima bilo poznato da je Onaj, što tako pravedno napasa narod (mislim na Gospoda), Onaj isti Koji će ih napasati i u buduće i beskonačne vekove.

Ključne reči:

9 komentar(a)

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *