NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Sveto pismo i tumačenja » TUMAČENJE PSALAMA

TUMAČENJE PSALAMA

 

TUMAČENJE PSALAMA
 

 
Psalam 35
(1) Za kraj, sluge Gospodnjeg Davida
 
Sadržaj
 
Ovaj psalam u sebi sadrži optuživanje jevrejskog naroda za gordost i razobličenje njegove zlobe, a takođe i psalmopojanje u slavu pravednih sudova Božijih, kakvima je Bog sazdao podnebesje; osim toga, sadrži i blagodarenje Ocu za dobročinstva, otkrivena u Isusu, a pored svega toga i molitvu koja čuva od padanja u gordost.
(2) Govori bezakonik grešeći u sebi. Odgajeni u zlu pomišlja da niko ne vidi skrivene zamisli njegove duše. Rečeno je: govori umesto „misli“ ili „pretpostavlja“. Uzrok takve bezosećajnosti nalazi se u njemu samom, jer nema straha pred svevidećim Vladikom. Nema straha Božijeg pred očima njegovim. Jednom odlučivši da prestupi zakon, udaljuje strah Božiji od svojih očiju, jer strahom Božiji svaki čovek uzdržava sebe od rđavoga.
(3) Jer obmanu pred Njim. On dobrovoljno ostaje u ovom neznanju, ne nameravajući da preispita svoja dela i da omrzne na zlo koje je učinio: Da prizna bezakonje svoje i da omrzne (na njega). Ne pomišlja na to da će Bog pronaći (otkriti) njegov greh i da će, otkrivši ga, omrznuti i greh i onoga koji je sagrešio.
(4) Reči usta njegovih su bezakonje i laž. Bezakonja su u onim porugama kakve su izgovarali Hristu, a laž je u tome što su nameravali da Mu postave zamku, pristupajući Mu laskavim rečima. Ne htede da se opameti da čini dobro, dobrovoljno se udaljivši od toga da čini dobro.
(5) Bezakonje smisli na postelji cvojoj, iđaše svakim putem rđavim. Predstavlja istrajnost (dosl. neumornost) Jevreja u smišljanju zla protiv Hrista. A na zlo nikad ne negodova, tj. nisu omrznuli na zlo.
(6) Gospode, na nebu je milost. Tvoja. Pokazuje da su milošću Božijom sazdana i nebeska suštastva, tj. slovesne sile.
I istina Tvoja do oblaka. (7) Pravda je tvoja kao Gore Božije. Ti si pokazao da su istinita i nepromenljiva obećanja koja su izrekli proroci, jer nebesa označavaju proroke. Ti si pokazao da su ona istinita time, što si otkrio toliko mnoštvo pravde, da se ona upodobljuje gorama Božijim. Sudovi su Tvoju bezdan mnogi. Budući da je u Tebi toliko istine i pravde, ne znam zbog čega si tako dugotrpeljiv? Sudovi su Tvoji toliko nedostupni zrenju, koliko i bezdan. I kao što je njegova dubina nesaglediva za ljude, tako je nedostižno i razumevanje Tvojih sudova. Ljude i životinje spasićeš, Gospode. Govoreći o dva naroda: Bog zatvori sve u nepokornosti, da sve pomiluje, apostol (Pavle) je dodao: jer su neispitivi sudovi Njegovi (Rim. 11; 32,33). Nešto slično rečeno je i ovde. Psalmopojac je nameravao da pripoveda o dva naroda, koja označavaju ljudi i životinje: ljudi označavaju Izrailjce, kao one, koji su naučeni Zakonom i koji znaju šta je dobro (v. Rim. 2; 18), dok životinje, kao beslovesne, označavaju neznabošce. Jevreji, koji su u tajnosti naučeni Zakonom i prorocima, bili su odbačeni, dok su neznabošci, koji nikada za njih nisu čuli, bili prihvaćeni. Samim tim on je unapred rekao: Sudovi su Tvoji bezdan mnogi. Osim toga, ljudima naziva one, koji su sačuvali dostojanstvo uma, a životinjama one, koji su se priklonili zemlji i hrane se zemaljskim mudrovanjem. Zbog toga na spasenje nije prizvao samo pravedne, nego i grešne.
(8) Sinovi ljudski pod okriljem krila Tvojih nadaće se, tj. Tebe će imati za pokrovitelja i pomoćnika evanđelske reči.
(9) Opiće se od obilja doma Tvoga, i potokom sladosti Tvoje napojićeš ih. Potok sladosti je Hristos, prema onome što je rečeno: Ja ću kao reku dovesti k njemu mir i slavu naroda (Isa. 66; 12). On je, međutim, i izvor života, i Svetlost od Svetlosti.
(12) Da mi ne dođe noga ohola. Moli da bude slobodan od strasti. I ruka grešnika da me ne potrese. Da me, kaže, neko sramno delo ne udalji od stajanja pred Tobom.

Ključne reči:

11 komentar(a)

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *