NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Sveto pismo i tumačenja » TUMAČENJE PSALAMA

TUMAČENJE PSALAMA

 

TUMAČENJE PSALAMA
 

 
Psalam 34
Psalam Davidov
 
Sadržaj
 
Ono što je izloženo u ovom psalmu izgovara se u ime onoga, koji je svoju nadu položio na Boga i koji se bori s nevidljivom silama, ili se pak govori u ime apostolskog zbora. Takođe se uvodi (pominje) i Sam Hristos. On opisuje kako su Jevreji postupali s Njim u vreme stradanja i time one, koji Boga radi trpe neprijateljske napade, poučava trpljenju i postojanosti.
(1) Sudi, Gospode, onima koji mi čine nepravdu, vojuj protiv vojujućih na me. Takve reči dolikuju apostolima. Pod tim podrazumeva
Jevreje budući da oni, nemajući u sebi mira, podižu bunu i ustaju na Hrista, Koji je naš mir.
(2) Uzmi oružje i štit, i ustani u pomoć moju. Pod oružjem, štitom i mačem podrazumeva sile kazni, koje Gospod šalje u pomoć pravednima.
(3) Reci duši mojoj: Ja sam spasenje tvoje. Molim Te da to kažeš mojoj duši, odnosno, da joj kažeš da ćeš Ti biti njen pomoćnik.
(4) Neka se povrate natrag. Ako se vrate natrag oni, koji od vrline idu ka poroku, učinjeno im je dobro delo.
(8) Neka mu dođe zamka koju ne zna, i gvožđa koja meni prikri neka njega uhvate, i neka sam u istu zamku padne. Zamke su se okrenule na glave lukavih; oni, koji su lovili na smrt, sami bivaju ulovljeni i predaju se smrti.
(9) A duša moja obradovaće se Gospodu. Dakle, oni što su pripremili zamku i smislili pogubnu nameru protiv našeg zajedničkog Spasitelja Hrista, biće kažnjeni što su Mu se izrugivali, prema onome što smo nedavno rekli. Međutim, moja duša će svagda biti izvan svake opasnosti, neprestano se radujući u Bogu i veseleći se zbog spasenja Njegovog.
(11) Ustaše na mene svedoci nepravedni, ono što ne znađah pitahu me. Od ovog stiha uvodi se Hristos, Kojeg su lažnim svedočenjima optužili pred arhijerejskim sudom.
(12) Uzvratiše mi zla za dobra, i besplodnost učiniše duši mojoj. To kaže zbog toga, što su se oni pokazali kao nedostojni da budu nazvani čedima Božijim. To je najbolje otkrio Sam Spasitelj, govoreći nešto slično ovome: Koliko puta htedoh da saberem čeda tvoja (Mt.23;37)!
(13) A ja, kad mi oni dosađivahu, odevah se u vreću. Toliko je žalio zbog njihove propasti da je jadikovao, tugovao, plakao i molio se zbog njihovog greha. I postom smirivah dušu moju. Kao dokaz Svog čoveštva, nije se odrekao posta. I molitva moja u nedra moja vratiće se. Time se možda izražava istrajavanje Jevreja u grehu. Oni, kaže, (od molitve) nisu imali nikakve koristi, jer svojim krajnjim neznanjem kao da su odvratili molitvu od sebe.
(14) Kao bližnjemu, kao bratu našem, tako ugađah. Trudio sam se da im, kao prijateljima i braći, učinim dobra dela, jer sam želeo da ih iscelim. Zbog toga sam i plakao zbog njih.
(15) A oni protiv mene veseliše se i okupiše. Tom platom su mi, kaže, uzvratili zato što sam patio zbog njih. Sabraše na me udarce, i ne znadoh (zašto). Zadavali su mi rane a Ja u Sebi nisam nalazio nikakvu krivicu, niti sam za nju znao. Razdeljuju me, i ne biše ganuti (da prestanu). Podeli se mnoštvo, kao što kaže evanđelista Luka (Dela ap. 14; 4); jedni Ga nazivaju blagim, a drugi lukavim. I kad se to događalo, nije ih ganulo niti su razumeli protiv koga sve to čine. On to ne govori zato što želi da osudi, nego zato što želi da pomogne. Kada ćeš se, kaže, Ti javiti, i pomoći onome koji trpi nepravde?
(17) Povrati dušu moju od zlodejstva njihovog. On, tj. Hristos, strada i sve to čini radi našeg spasenja, jer je radi nas sišao i ovaplotio se.
Od lavova jedinorodnu (jedinicu) moju. Lavovima naziva ili lukave protivničke sile, koje samo što nisu rikale na Hrista ili, možda, same jevrejske vođe, budući da se oni tako pominju, govoreći rečima proroka: Nasledstvo moje posta mi kao lav u šumi, pusti Glas svoj na mene, zato mi omrznu (Jer. 12; 8). Svoju dušu naziva jedinorodnom (jedinicom), upotrebivši reč jedinorodna (jedinica) umesto ljubljena, zato što se jedinorodno (jedino) dete uvek više voli.
(19) Koji me mrze uzalud i koji namiguju očima, tj. smišljaju lukavstvo.
(20) Jer meni govoriše mirne (stvari), a s gnevom lukavstva zamišljahu, govoreći: Učitelju blagi (Mt. 19; 16) i znamo da si istinit i putu Božijemu zaista učiš, i ne obazireš se ni na koga, jer ne gledaš ko je ko od ljudi (Mt. 22; 16).
(21) I raširiše na me usta svoja. Pod tim podrazumeva hule, koje su izgovorene pod krstom. I rekoše: dobro! dobro! videše oči naše. Kao da se po njihovoj želji izvršilo to delo, i Hristos je prikovan za krst. To čine oni, koji se raduju patnji pravednika.
(22) Video si, Gospode, ne prećuti; Gospode, ne odstupi od mene. Jedinorodni Logos Božiji, Koji je postao čovek ne prestajući da bude Bog, moli Oca sudiju zbog uvrede koju su nam naneli demoni i moli da se razveje oholost gordeljivaca. Oni će tada biti postiđeni a drugi će se obradovati, prinoseći blagodarenje za spasenje.

Ključne reči:

9 komentar(a)

  1. Jagoda Milosavljević

    Hvala vam za sve ovo što ste pripremili za one koji veruju u Boga našega Gospoda Isusa Hrista. Ovo je jedini način da pravilno shvatimo i odgonetnemo Psalme, a ne da ih čitamo kao obično štivo. Sve ovo što činite i radite za vaše čitaoce doprinosi obrazovanju vernika Pravoslavne vere.

  2. Psalam 72….kakva divna uteha za nekoga slabog verom (kao ja) gledajući svet oko mene, gde vlada „knez ovog sveta“, gde na izgled napreduje zlo, a Hristovo stado postaje sve manje i manje.

  3. PSALTIR je pesma duše naše koja hrli GOSPODU. Hvala Bogu što nam je darivao ove divne stihove jer i ne razumevajući sve, naša duša peva u Gospodu. Sa ovim divnim objašnjenjem možemo da shvatimo i širinu i dubinu Božije ljubavi i zaštite koju pruža svima.

  4. Skoro sam poceo citati Psalme. Jako su lijepi. Ova tumacenja su od velijte koristi, kao i savjeti za sta i kada se cita koji Psalm. Ali, moj Psaltir se ne podudara sa ovim (brojevima) tumacenjima kao ni savjetima za sta je koji psalm. Na primer: ovdje psalm 55 kod mene je 56. Moj primjerak je preveo Djura Danicic.

    • Aleksandra

      Dragoljube,
      Verovatno imate isti Psaltir kao i ja (jednostavno izdanje izdavačke kuće PRAVOSLAVAC koje se uglavnom prodaje u crkvama), u kom su greškom podelili 9. psalam i od njega tako napravili 9. i 10. Pa su brojevi zbog toga dalje pomereni za po jedan sve do 148. Psalma koji se ponovo ispravno numerisan, jer su 146. i 147. Psalam spojeni u jedan, pa je tako početna greška u brojanju „nadoknađena“ i u Psaltiru i dalje ima ukupno 150 Psalama.

  5. Gospod će sačuvati ulazak tvoj i izlazak tvoj, od sada i do veka. Da li se ovaj stih može tumačiti i kao ulazak u neko društvo, neki krug ljudi, i kada se shvati da čoveku tu nije mesto iz ovog ili onog razloga, da se, uz Božju pomoć, i izađe bez posledica.

  6. Gospodine profesore, pročitajte Psalam 1 i komentare Sv Atanasija Velikog i Sv Vasilija Velikog na taj psalam. I to će vam upotpuniti vaše navedene misli. Hristos se Rodi!

  7. Neka nas Gospod Isus Hristos blagoslovi i podari nam nebeska i zemaljska blaga Njegova. Molitvama Njegove Prečiste Majke i Preblagoslovene Bogorodice Marije. Amin

  8. Pingback: Kakvim to neprijateljima želimo uništenje kada se molimo Bogu pomoću Psalama? – Tvrđava Istine

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *