NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Sveto pismo i tumačenja » TUMAČENJE PSALAMA

TUMAČENJE PSALAMA

 

TUMAČENJE PSALAMA
 

 
Psalam 31
Psalam Davidov, poučan
 
Sadržaj
 
Predstavljajući svoje veliko zlopaćenje, kakvo je pretrpeo u vreme pokajanja, David blaženima naziva one, koji su se posredstvom kupelji preporođenja udostojili oproštaja grehova. Psalam nosi natpis „poučan“, jer je osobito potreban ljudima koji su se, zbog svoje silne sklonosti ka strastima, upodobili konjima i mulama (mazgama).
(1) Blaženi kojima se otpustiše bezakonja, i kojima se pokriše gresi. Opraštanje bezakonja zadobija se krštenjem, dok se gresi prikrivaju gorkim pokajanjem.
(2) Blažen je čovek kojemu Gospod ne uračuna Greh, niti ima u ustima njegovim lukavstva. Uistinu je blažen onaj, koji Svim srcem pristupa svetom krštenju. Onaj pak, koji neiskreno prihvata krštenje, ne samo da ne dobija oproštaj grehova, nego he biti i osuđen. Kada ućutah, posahnuše kosti moje od vikanja po ceo dan. Rečcu „kada“ trebalo bi prisajediniti izrazu „posahnuše kosti moje“, da bi rečenica dobila sledeći poredak: Kada posahnuše kosti moje od vikanja po ceo dan, ućutah, budući da više nisam bio u stanju da ispustim glas. Zbog čega bi on vikao, ako ne zbog toga što je tražio oproštaj greha?
(4) Jer danju i noću oteža na meni ruka Tvoja. Po dobroti Tvojoj, Ti si me snažno urazumio, i tim urazumljenjem obratio si me ka spasenju. Obratih se u jad, kada me trn ubode. Trnom naziva greh. Smisao ove rečenice je sledeći: pošto je greh prodro u moju dušu, to sam i postradao.
(5) Greh moj poznadoh i bezakonje moje ne sakrih. Pokazuje sam način ispovedanja. Rekoh: ispovediću protiv sebe bezakonje moje Gospodu. Rečeno je: Pravednik samoga sebe optužuje na početku Govora (Priče Sol. 18; 17 – prema Septuaginti) i Najpre Govori o svojim bezakonjima (Isa. 43; 26 – prema Septuaginti).
(6) Za to će se pomoliti Tebi svaki prepodobni. Za oproštaj moga greha moli ti se svaki od prepodobnih. Time prenosi ili misao da će on za svakog čoveka biti obrazac pokajanja, ili pak kao da prorokuje da će nakon ispunjenja vremena svi narodi u ime Davidovo prineti ispovedanje za njegov greh. Ali pri potopu voda mnogih, neće mu se one približiti. Pokajnika, kaže, neće potopiti ni mnoštvo iskušenja.
(7) Ti si mi pribežište. Pošto je o grehu izrekao goreizloženo, moli se da bude oslobođen nedaća koje su ga sustigle zbog greha. Na to dobija odgovor, jer mu čovekoljubivi Gospod kaže:
(8) Urazumiću te, i uputiti te na put ovaj kojim ćeš poći. Bog odgovara onome, koji Ga moli da bude oslobođen neprijatelja, i obećava mu da će ga voditi pravim putem.
(9) Ne budite kao konj i mula, koji nemaju pameti. Poučava grešnike da se ne prepuštaju beslovesnim strastima. Uzdom i žvalama zauzdaćeš vilice njihove. Ove reči kao da su upućene Gospodu, a smisao rečenoga je ovakav: one, koji neće da prinesu pokajanje, obrati ka Sebi kao nekom uzdom.

Ključne reči:

9 komentar(a)

  1. Jagoda Milosavljević

    Hvala vam za sve ovo što ste pripremili za one koji veruju u Boga našega Gospoda Isusa Hrista. Ovo je jedini način da pravilno shvatimo i odgonetnemo Psalme, a ne da ih čitamo kao obično štivo. Sve ovo što činite i radite za vaše čitaoce doprinosi obrazovanju vernika Pravoslavne vere.

  2. Psalam 72….kakva divna uteha za nekoga slabog verom (kao ja) gledajući svet oko mene, gde vlada „knez ovog sveta“, gde na izgled napreduje zlo, a Hristovo stado postaje sve manje i manje.

  3. PSALTIR je pesma duše naše koja hrli GOSPODU. Hvala Bogu što nam je darivao ove divne stihove jer i ne razumevajući sve, naša duša peva u Gospodu. Sa ovim divnim objašnjenjem možemo da shvatimo i širinu i dubinu Božije ljubavi i zaštite koju pruža svima.

  4. Skoro sam poceo citati Psalme. Jako su lijepi. Ova tumacenja su od velijte koristi, kao i savjeti za sta i kada se cita koji Psalm. Ali, moj Psaltir se ne podudara sa ovim (brojevima) tumacenjima kao ni savjetima za sta je koji psalm. Na primer: ovdje psalm 55 kod mene je 56. Moj primjerak je preveo Djura Danicic.

    • Aleksandra

      Dragoljube,
      Verovatno imate isti Psaltir kao i ja (jednostavno izdanje izdavačke kuće PRAVOSLAVAC koje se uglavnom prodaje u crkvama), u kom su greškom podelili 9. psalam i od njega tako napravili 9. i 10. Pa su brojevi zbog toga dalje pomereni za po jedan sve do 148. Psalma koji se ponovo ispravno numerisan, jer su 146. i 147. Psalam spojeni u jedan, pa je tako početna greška u brojanju „nadoknađena“ i u Psaltiru i dalje ima ukupno 150 Psalama.

  5. Gospod će sačuvati ulazak tvoj i izlazak tvoj, od sada i do veka. Da li se ovaj stih može tumačiti i kao ulazak u neko društvo, neki krug ljudi, i kada se shvati da čoveku tu nije mesto iz ovog ili onog razloga, da se, uz Božju pomoć, i izađe bez posledica.

  6. Gospodine profesore, pročitajte Psalam 1 i komentare Sv Atanasija Velikog i Sv Vasilija Velikog na taj psalam. I to će vam upotpuniti vaše navedene misli. Hristos se Rodi!

  7. Neka nas Gospod Isus Hristos blagoslovi i podari nam nebeska i zemaljska blaga Njegova. Molitvama Njegove Prečiste Majke i Preblagoslovene Bogorodice Marije. Amin

  8. Pingback: Kakvim to neprijateljima želimo uništenje kada se molimo Bogu pomoću Psalama? – Tvrđava Istine

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *