NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Sveto pismo i tumačenja » TUMAČENJE PSALAMA

TUMAČENJE PSALAMA

 

TUMAČENJE PSALAMA
 

 
Psalam 1
Psalam Davidov, nenapisan kod Jevreja
 
Sadržaj
 
David postavlja početak prorokovanju o Hristu, koji je trebalo da se rodi od njega. Zbog toga najpre blaženima naziva one koji se uzdaju u Njega. Blaženima, dakle, naziva one koji nisu išli na veće bezbožnika, nisu stupili na put Grešnika i nisu seli na sedalište pogubnika. Naime, kod Jevreja su tri vrste ljudi ustale protiv Spasitelja: književnici, fariseji i zakonici, i oni su pravedno nazvani bezbožnicima, grešnicima i pogubnicima. Putem je nazvan život, jer rođene vodi ka kraju.
(1) Blažen čovek, koji ne ide na veće bezbožnih. Većem bezbožnika mogao bi se nazvati sastanak i skup lukavih ljudi. Budući da je štetno opštenje sa skupovima bezbožnika, Psalmopojac veliča onoga, koji ni u čemu nije saglasan sa njima. Takav je bio Josif iz Arimateje, koji je sahranio telo Gospoda i Boga, jer je o njemu rečeno da nije pristao na njihovu odluku da predaju Isusa (Lk. 23; 51). I na sedalište pogubnika ne sede. Pod sedalištem se podrazumeva učenje, prema onome što je rečeno: Na Mojsejevu stolicu (sedalište)… (v. Mt. 23; 2). Prema tome, sedalište pogubnika je učenje lukavih.
(2) Nego je u zakonu Gospodnjem volja njegova, i u zakonu Njegovom poučava se dan i noć. U zakonu, naravno – angelskom. Izražava i neoslabljenu revnost, jer se u Zakonu Božijem ne treba poučavati nemarno niti tako, što će se ponekad poučavati a ponekad neće, nego svagda i neprestano treba biti privezan za reči Božije. To je izrazio rekavši: dan i noć. Prekrasna je i nagrada za dobro delo, budući da se onaj, ko upražnjava izučavanje Zakona Božijeg, napaja njegovim potocima. I Hristos je Svoje učenje nazvao vodom, rekavši: Ko je žedan neka dođe Meni i pije (Jn. 7; 37). Onaj, koji se poučava u Zakonu, upodobljen je drvetu zasađenom kraj izvora voda, koje svagda cveta i obiluje pravovremenim plodovima. Iako će plodove svog truda doneti u budućnosti, podvižnici vrline se još ovde, kao nekim lišćem, osenjuju dobrom nadom, i težinu truda prikrivaju duševnim naslađivanjem. Takav preuspeva u svemu što radi, jer ne čini ništa protivno Zakonu Božijem i svoju volju saobražava volji Božijoj. I Psalmopojac je zbog toga, zabranivši najpre svo vidove poroka i pokazavši savršenstvo božanstvenih zakona, dodao: Sve što radi preuspeće.
(3) I biće kao drvo zasađeno kraj izvora voda. Hristos se u bogonadahnutom Pismu izobražava drvetom ispovedanja, kao što je rečeno: Drvo je života onima koji se hvataju za Njega (Priče Sol. 3; 18). Zbog toga Psalmopojac kaže da će oni, koji poveruju u Hrista, biti Njegovo telo, jer će preobraziti naše telo ga bude saobrazno telu slave Njegove (Filiplj. 3; 21). Izvorom voda naziva božanstvena Pisma, u kojima svugde možemo da nađemo propovedanje Hrista. Hristos je drvo života, a apostoli grane. Krv i voda iz rebara Hristovih su plod, krv za izobražavanje stradanja, a voda za izobražavanje krštenja; reči su lišće. Plod svoj donosi u svoje vreme. Pod plodom drveta podrazumevaj pravu veru, a pod njegovim lišćem ispunjavanje zapovesti. Plod su oni koji se spasavaju, koren je krštenje, a zemljodelac je Otac. I list njegov neće otpasti, i sve što radi preuspeće, jer delo, koje se izvršava po Bogu, ne može biti beskorisno. Vreme za davanje zavisi od onoga ko prima.
(5) Zato neće ustati (kod sv. Atanasija:“vaskrsnuti“) bezbožnici na sudu, jer nemaju koren nego su kao prah koji razmeće vetar. Pod vetrom podrazumevaj strašno predskazanje Božije: Idite od Mene prokleti u oganj večni (Mt. 25; 41). Oni, koji će čuti ovaj glas neće stajati nego će pasti, jer nisu utvrđeni u Hristu, Koji je potpora i temelj verujućih. Rečeno je: Na sudu, a ne na ispitivanju. I Psalmopojac dodaje: U saboru pravednih, jer se pravedni razlučuju od grešnih.
(6) Jer zna Gospod put pravednih. Rečeno je: Zna umesto „poštuje“, kao što Bog govori i Mojseju: Znam te po imenu (2. Mojs. 33; 12), umesto: „poštujem te“, i ti si zadobio Moju blagodat.

Ključne reči:

9 komentar(a)

  1. Jagoda Milosavljević

    Hvala vam za sve ovo što ste pripremili za one koji veruju u Boga našega Gospoda Isusa Hrista. Ovo je jedini način da pravilno shvatimo i odgonetnemo Psalme, a ne da ih čitamo kao obično štivo. Sve ovo što činite i radite za vaše čitaoce doprinosi obrazovanju vernika Pravoslavne vere.

  2. Psalam 72….kakva divna uteha za nekoga slabog verom (kao ja) gledajući svet oko mene, gde vlada „knez ovog sveta“, gde na izgled napreduje zlo, a Hristovo stado postaje sve manje i manje.

  3. PSALTIR je pesma duše naše koja hrli GOSPODU. Hvala Bogu što nam je darivao ove divne stihove jer i ne razumevajući sve, naša duša peva u Gospodu. Sa ovim divnim objašnjenjem možemo da shvatimo i širinu i dubinu Božije ljubavi i zaštite koju pruža svima.

  4. Skoro sam poceo citati Psalme. Jako su lijepi. Ova tumacenja su od velijte koristi, kao i savjeti za sta i kada se cita koji Psalm. Ali, moj Psaltir se ne podudara sa ovim (brojevima) tumacenjima kao ni savjetima za sta je koji psalm. Na primer: ovdje psalm 55 kod mene je 56. Moj primjerak je preveo Djura Danicic.

    • Aleksandra

      Dragoljube,
      Verovatno imate isti Psaltir kao i ja (jednostavno izdanje izdavačke kuće PRAVOSLAVAC koje se uglavnom prodaje u crkvama), u kom su greškom podelili 9. psalam i od njega tako napravili 9. i 10. Pa su brojevi zbog toga dalje pomereni za po jedan sve do 148. Psalma koji se ponovo ispravno numerisan, jer su 146. i 147. Psalam spojeni u jedan, pa je tako početna greška u brojanju „nadoknađena“ i u Psaltiru i dalje ima ukupno 150 Psalama.

  5. Gospod će sačuvati ulazak tvoj i izlazak tvoj, od sada i do veka. Da li se ovaj stih može tumačiti i kao ulazak u neko društvo, neki krug ljudi, i kada se shvati da čoveku tu nije mesto iz ovog ili onog razloga, da se, uz Božju pomoć, i izađe bez posledica.

  6. Gospodine profesore, pročitajte Psalam 1 i komentare Sv Atanasija Velikog i Sv Vasilija Velikog na taj psalam. I to će vam upotpuniti vaše navedene misli. Hristos se Rodi!

  7. Neka nas Gospod Isus Hristos blagoslovi i podari nam nebeska i zemaljska blaga Njegova. Molitvama Njegove Prečiste Majke i Preblagoslovene Bogorodice Marije. Amin

  8. Pingback: Kakvim to neprijateljima želimo uništenje kada se molimo Bogu pomoću Psalama? – Tvrđava Istine

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *