NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Sveto pismo i tumačenja » TUMAČENJE PSALAMA

TUMAČENJE PSALAMA

 

TUMAČENJE PSALAMA
 

 
Psalam 148
Aliluja Ageja i Zaharije
 
(7) Hvalite Gospoda na zemlji, zmajevi i svi bezdani. Zapovedivši nebeskim činovima da hvale Gospoda, Sveti Duh to zapoveda i činovima zemaljskim. Izmeću ova tri čina – nebeskog, zemaljskog i preispodnjeg, koji se poklanjaju (savijaju koleno) pred Isusom, nebeski se podstiču na psalmopojanjem onim što je ranije rečeno, a zemaljski rečima:
(11) Kneževi i sve sudije zemaljske, (12) momci i devojke. Međutim, pre nego što je njih pomenuo, obraća se preispodnjoj, rekavši: zmajevi i svi bezdani. I same duše onih drevnih divova, koji nisu verovali i koji su se suprotstavljali Bogu, označava imenom „zmajevi“. Svo ostalo mnoštvo vaseljene, koje je živelo u prvim naraštajima i bilo potčinjeno smrti, savija kolena, jer se od nje oslobodilo kad je sužnjima rekao: Okovani, izađite, i vi, koji ste u tami, pokažite se (Isa. 49; 9). Zbog toga se i pozivaju da psalmopoju zajedno sa njihovim kneževima i ostalim velikim ljudima. Da su i oni, neverujući, koji su se nekad protivili Bogu, takođe bili oslobođeni, objasnio je Petar, govoreći u Sabornim poslanicama: Siđe i propoveda duhovima u tamnici, a ovi nekada bijahu neposlušni (1. Petr. 3; 1920).
 
Iz tumačenja Jefimija Zigabena:
 
(1) Hvalite Gospoda sa nebesa, hvalite Ga na visinama. Sa prvog neba, stvorenog u početku, David priziva angele, a sa drugog, tj. sa svoda, priziva svetila i zvezde. Iz preispodnje priziva zmaja (drakona), a zatim i ostale zveri i životinje, da bi okončao prizivanjem ljudi. Reči nebo i visina označavaju jedno isto.
(2) Hvalite Ga, svi angeli Njegovi… David najpre priziva niži čin angela, a zatim se obraća i ostalim činovima, koje imenuje kao sile. Ili, možda, sve činove naziva silama i angelima (vesnicima), budući da svi oni obznanjuju i blagoveste reči Božije.
Hvalite Ga, sunce i mesec, hvalite Ga sve zvezde i svetlost. Ova nebeska tela nalaze se na drugom nebu, tj. na svodu. Pod suncem, mesecom i zvezdama treba podrazumevati sasude u koje se uliva svetlost (Teodorit). Ili, možda sunce, mesec i zvezde označavaju ona svetila koja su stvorena četvrtog dana, dok je svetlost ona, koja je stvorena prvog dana. Kako to da oni hvale Gospoda, kada nemaju ni glasa, ni reči, ni jezika? Kako kaže božanstveni Zlatoust, postoje tri načina slavoslovljenja: prvo se uznosi glasom; drugo je slavoslovljenje koje se tvori posredstvom zrenja ili gledanja očima, i u tom smislu je rečeno da nebesa kazuju slavu Božiju (Ps. 18; 1). Treći vid slavoslovljenja izražava se vrlinskim životom i dobrim delima, jer ljudi, videvši dobra dela, proslavljaju Oca Koji je na nebesima. Hvalite Boga, kaže David, i vi, beslovesna i neživa svetila, da bi ljudi, videvši vašu lepotu, položaj, služenje, postojanost i čvrstinu, proslavljali Onoga, Koji vas je stvorio. Nešto slično kaže i sv. Grigorije Bogoslov, govoreći da sve hvali i proslavlja Boga neizrecivim glasovima.

Ključne reči:

9 komentar(a)

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *