NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Sveto pismo i tumačenja » TUMAČENJE PSALAMA

TUMAČENJE PSALAMA

 

TUMAČENJE PSALAMA
 

 
Psalam 143
Davidov, ka Golijatu
 
(1) Blagosloven Gospod Bog moj. Početak pokazuje ogromnu radost. Koji naučava ruke moje za borbu. Rukama naziva dela, izvršena u pobožnosti, kojima rušimo satanu.
(4) Čovek se upodobio ništavosti (sujeti). Svaki čovek se upodobio ovom svetu.
(6) Blesni munjom, i razagnaćeš ih. Munjom naziva evanđelsku propoved.
(7) Pošalji ruku Tvoju sa visine, izvuci me i izbavi me od voda mnogih, iz ruku sinova tuđinaca, (8) čija usta govorahu sujetu. Izbavi nas od pomisli, koje su nas okružile usled zlonamernosti demona. Ili, možda, vodama naziva jevrejski narod, koji je okružio apostole da bi ih zadržao i pogubio. Ti isti Jevreji bili su i sinovi tuđinaca, koji govore sujetu. U čemu se sastojala ta sujeta? Zar nije u onome, što su rekli Hristu: Što se Ti, čovek budući, praviš Bog (Jn. 10; 33)?
(9) Bože, pesmu novu pevaću Ti, očigledno evanđelsku pesmu. Te reči izgovara sam David. Sa psaltirom desetostrunim psalmopojaću Ti. Psaltir desetostruni je telo, koje ima pet čuvstava i petduševnih energija (dejstava), i svako čuvstvo ispoljava njemu svojstvenu delatnost.
(10) Koji daješ spasenje carevima našim – svetim apostolima,koje je Hristos postavio za naše kneževe. Koji izbavljaš Davida slugu Svoga od mača zloga. (11) Izbavi me i izvuci me iz ruke sinova tuđinaca. Radi Svojih zaveta, pokaži Svoju brigu o nama. Mačem zlim prorok je nazvao mahnitost i zverstvo napadača. Njih, kao bezbožnike, naziva i tuđincima.
(12) U kojih su sinovi njihovi kao mladice posađeni u mladosti svojoj. Sinovi telesnog naroda, kaže psalmopojac, cvetaju, dok su sinovi duhovnog naroda uniženi. To su oni, koji kažu: ako se naš spoljašnji čovek i raspada, ipak se unutrašnji obnavlja (2. Kor. 4; 16).
Kćeri njihove ulepšane, preukrašene kao kip hrama. Ukrašene zemaljskim ukrasima, zbog čega nisu ni postale hram Božiji kao svete duše verujućih, nego podobije hrama. Spolja su pokazivali da žive po Zakonu, dok u sebi nisu imali Reč (Logosa) nego lukavog (zlog) duha.
(13) Riznice njihove napunjene, prelivaju se iz jedneu drugu. Oni nisu sabirali nebesko nego zemaljsko bogatstvo.
Ovce njihove mnogoplodne, koje se množe u izlascima njihovim. Njihova stoka je ugojena i mnogoplodna.
(14) Nema padanja ograde niti kapije. Naslađivali su se velikim blagostanjem, ali ono neće potrajati do kraja, jer je na to ukazao i u drugom psalmu, govoreći: Oborio si ih kad si ih uzgordio (Ps. 72; 18).
(15) Blaženim nazivaše narod kojemu to tako biva; blažen je narod kojemu je Gospod Bog njegov. Onaj, koji ne sudi pravo i ko toliko brine o telesnom, smatra sebe blaženim ako se time mnogo naslađuje. Blaženi se, međutim, ne naslađuju time, nego prizivaju svog Gospoda Boga.

Ključne reči:

9 komentar(a)

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *