NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Sveto pismo i tumačenja » TUMAČENJE PSALAMA

TUMAČENJE PSALAMA

 

TUMAČENJE PSALAMA
 

 
Psalam 139
Za kraj, psalam Davidov
 
(1) Izbavi me, Gospode, od čoveka zloga. Usled povrede koju su demoni naneli ljudskoj prirodi, vapi ka Bogu da se osveti i da ovu povredu obrati na njihovu glavu. Ovo se, međutim, može protumačiti i u vezi s vidljivim (veštastvenim, čuvstvenim) neprijateljima.
(2) Koji smisliše nepravdu u srcu, vas dan spremahu ratove. Oni se nisu samo prepuštali rđavim pomislima, nego su pomislima prisajedinili i dela. Umesto: vas dan, Simah je preveo: „svaki dan“.
(6) Pri stazi mi postaviše sablazan. Sve su to činili da bi me sprečili u hodanju putem Božijih zapovesti. Svezivali su njegove noge užadima, da bi oborili onoga, koji se utvrdio u Bogu.
(9) Ne predaj me, Gospode, od želje moje grešniku. Želim, Gospode, da poželim spasenje. Zato me ne ostavljaj i ne dopusti da, udaljivši se od ove želje, budem predat grešniku, tj. đavolu. Smisliše zlo protiv mene; ne napusti me, da se ne preuznesu. Moli Boga da ga sakrije pod pokrovom Svojih krila, odakle niko ne može da ga ugrabi i moli za to stoga, da neprijatelji ne bi visoko mislili o sebi, kaošto čine u drugim slučajevima.
(10) Glave (otrova) okruženja njihovog. Neka na njih dođe ono, što su pomišljali, jer ovo znače reči: glave okruženja njihovog. Glava grešnika je – pomisao i čuvstvo. Zbog toga su i početak i glava svih onih pomisli koje su smišljali protiv mene, a isto tako i svi napori koje su ulagali da bi mi naškodili, dostojni da ih predaju ognju.
(11) Pašće na njih živo ugljevlje. Ti ćeš ih Svojim gnevom istrebiti kao nekim ognjem. U nesrećama neće izdržati. Pašće u nesreće i neće ih preživeti. To se i ispunilo na Saulu, kad je ratovao sa inoplemenicima. Budući proboden mačem, okončao je tamo život.
(12) Čovek jezičav neće uspeti na zemlji. Bezbožnike očekuje večni oganj, ali ni na ovoj zemlji čovek jezičav neće uspeti, jer svadljiv i sklon klevetama čovek ne može da upravlja sobom čak ni u ovozemaljskim poduhvatima, i sve kvari svojom svadljivošću. Kako da se tako greholjubivi ljudi isprave na putu vrline? Čoveka nepravednog zla će uloviti u propast, jer će ga progutati porok, kao neka zastarela bolest koja se ugnezdila u njemu, i to će biti kazna kakva je srazmerna njegovim delima. Naime, kada porok proždire dušu koja mu se predala, onda to nije lakše od bilo koje druge kazne.
 
Iz tumačenja Jefimija Zigabena:
 
Teodorit misli da je David ovaj psalam sastavio u vreme kad ga je progonio Saul, zbog čega i moli Gospoda da ga izbavi od njega. Međutim, ovim psalmom sama čovečija priroda moli Boga da je zaštiti od duhovnih neprijatelja, tj. demona, i da nepravdu, koju su joj oni pričinili, obrati na njihovu glavu.
(1) Izbavi me, Gospode, od čoveka zloga (nespokojnog).., David na samom početku traži da ga Gospod izbavi od zlog čoveka. Zlim se ovde naziva nespokojni, jer zlo obespokojava i muči onoga koji ga stvara ili koji ga je (zlo) prisvojio.
(4) Izoštriše jezik svoj kao u zmije, otrov aspidin je pod usnama njihovim. „Zli i nepravedni ljudi izoštrili su svoje jezike da bi ispuštali otrov lukavih i škodljivih reči. U njihovim ustima nalazi se zlonamerna i dušegubna reč, koja se upodobljuje aspidinom otrovu, jer pozleđuje i pogubljuje nevine. Vidiš li kako je zla narav takve ljude pretvorila u zveri, aspide i zmije, ne izmenivši njihovu prirodu nego izopačivši njihovo raspoloženje u nečovečnost i surovost“, kaže sv. Jovan Zlatousti.
(13) Poznadoh da će Gospod učiniti sud siromasima i pravdu ubogima. Sveti Jovan Zlatousti tumači: „Iako osveta Božija često okleva da uzvrati za ugnjetene, koje David ovde naziva siromasima i ubogima, on (David) kaže da dobro zna da he Gospod neminovno učiniti sud i da he se osvetiti za njih, u ovom ili u budućem životu. Izgovarajući ove reči, David s jedne strane želi da uteši ponižene a sa druge da zastraši i urazumi ugnjetače.“
(14) Pravi će se nastaniti pred licem Tvojim. Pravima ovde naziva pravedne. Pravedni će, kaže, svagda biti s Tobom, Gospode, tj. oni će Te se neprestano sećati… Pravima možda naziva i apostole, a licem Božijim Hrista, kao obraz suštastva Njegovog… Budući da ovaj psalam pominje budući sud, Hrista i apostole, to je neke prepisivače podstaklo da mu dodaju sledeći natpis: za kraj, psalam Davidov.
 
 

 
 

Ključne reči:

9 komentar(a)

  1. Jagoda Milosavljević

    Hvala vam za sve ovo što ste pripremili za one koji veruju u Boga našega Gospoda Isusa Hrista. Ovo je jedini način da pravilno shvatimo i odgonetnemo Psalme, a ne da ih čitamo kao obično štivo. Sve ovo što činite i radite za vaše čitaoce doprinosi obrazovanju vernika Pravoslavne vere.

  2. Psalam 72….kakva divna uteha za nekoga slabog verom (kao ja) gledajući svet oko mene, gde vlada „knez ovog sveta“, gde na izgled napreduje zlo, a Hristovo stado postaje sve manje i manje.

  3. PSALTIR je pesma duše naše koja hrli GOSPODU. Hvala Bogu što nam je darivao ove divne stihove jer i ne razumevajući sve, naša duša peva u Gospodu. Sa ovim divnim objašnjenjem možemo da shvatimo i širinu i dubinu Božije ljubavi i zaštite koju pruža svima.

  4. Skoro sam poceo citati Psalme. Jako su lijepi. Ova tumacenja su od velijte koristi, kao i savjeti za sta i kada se cita koji Psalm. Ali, moj Psaltir se ne podudara sa ovim (brojevima) tumacenjima kao ni savjetima za sta je koji psalm. Na primer: ovdje psalm 55 kod mene je 56. Moj primjerak je preveo Djura Danicic.

    • Aleksandra

      Dragoljube,
      Verovatno imate isti Psaltir kao i ja (jednostavno izdanje izdavačke kuće PRAVOSLAVAC koje se uglavnom prodaje u crkvama), u kom su greškom podelili 9. psalam i od njega tako napravili 9. i 10. Pa su brojevi zbog toga dalje pomereni za po jedan sve do 148. Psalma koji se ponovo ispravno numerisan, jer su 146. i 147. Psalam spojeni u jedan, pa je tako početna greška u brojanju „nadoknađena“ i u Psaltiru i dalje ima ukupno 150 Psalama.

  5. Gospod će sačuvati ulazak tvoj i izlazak tvoj, od sada i do veka. Da li se ovaj stih može tumačiti i kao ulazak u neko društvo, neki krug ljudi, i kada se shvati da čoveku tu nije mesto iz ovog ili onog razloga, da se, uz Božju pomoć, i izađe bez posledica.

  6. Gospodine profesore, pročitajte Psalam 1 i komentare Sv Atanasija Velikog i Sv Vasilija Velikog na taj psalam. I to će vam upotpuniti vaše navedene misli. Hristos se Rodi!

  7. Neka nas Gospod Isus Hristos blagoslovi i podari nam nebeska i zemaljska blaga Njegova. Molitvama Njegove Prečiste Majke i Preblagoslovene Bogorodice Marije. Amin

  8. Pingback: Kakvim to neprijateljima želimo uništenje kada se molimo Bogu pomoću Psalama? – Tvrđava Istine

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *