NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Sveto pismo i tumačenja » TUMAČENJE PSALAMA

TUMAČENJE PSALAMA

 

TUMAČENJE PSALAMA
 

 
Psalam 132
Pesma stepenica
 
Sadržaj
 
Četrnaesta pesma nagoveštava blago koje će Spasitelj, kada zablista, darovati ljudima, i kaže:
(1) Šta je dobro ili šta je krasno… (2) kao miro na glavu, koje silazi na bradu! Kada Crkva bude sabrana i kada, na neki način, bude činila jedinstveno zdanje, tada, i samo tada, biće dato pomazanje Svetoga Duha i sveštenstvo, najpre na glavu Crkve koja je Hristos, a zatim i na bradu koja je lepota lica Crkve, tj. na apostole. Najzad će sići (pomazanje) i na celo telo, tj. na sve koji su se u Crkvi obukli u Hrista.
(3) Jer tamo zapovedi Gospod blagoslov i život do veka. Kaže tamo i očigledno je da misli na svu braću koja žive zajedno. Zapovedi im ne jednostavno život, nego besmrtni život. Naime, na Sionu je na svete apostole nisposlana živototvorna rosa Svesvetog Duha, od koje svi verujući ubiraju večni blagoslov, jer imaju jedno srce i jednu dušu (Dela ap. 4; 32).
 
Iz tumačenja Jefimija Zigabena:
 
Prozrevši potpuno vaspostavljanje svojih saplemenika, Jevreja, i znajući da će oni, nakon oslobađanja od pobunjenih susednih naroda, obnoviti hram i grad Jerusalim i da će živeti pod vlašću jednog starešine, David im ovim psalmom savetuje da se ne razdvajaju. Naime, u prošlosti se odvojilo deset jevrejskih plemena, koja su sebi postavila posebnog cara, Jerovoama, i preselila se iz Jerusalima u Samariju. Preostala dva plemena; Judino i Venijaminovo, imala su posebnog cara, o čemu se govori u 12. glavi 1. Knjige o carevima. Budući da je ovo razdvajanje bilo uzrok mnogih prestupanja zakona, ratova i nesreća, David savetuje braću i saplemenike da se ne razdvajaju nego da žive pod rukovođenjem jednog starešine. Šta je, kaže on, toliko dobro i radosno kao kad braća i saplemenici žive u jednom istom mestu ili pak, ako i ne mogu da žive u jednom mestu, žive zajedno po jednodušju i jedinomisliju! U takvom saživotu, postoji mnogo ugodnih stvari, koje ne moraju istovremeno biti i dobre, tj. dušekorisne. Sveti Zlatoust kaže da je saživot i jedinomislije braće dobro, ali je jedno i drugo teško sjediniti. U nastavku psalma, David razjašnjava takav saživot sledećim primerom:
(2) Kao miro na glavu, koje silazi na bradu, bradu Aaronovu, koje silazi na krajeve odežde njegove. Toliko je, kaže, dobro i prijatno kad su braća zajedno i kad su međusobno saglasna, koliko je prijatno i zakonito miro kojim su, izlivajući ga na njihove glave, pomazivali sveštenike. Kao što je ovo miro bilo dobro, sveto, ugodno i miomirisno, tako je dobar, svet, ugodan i miomirisan saživot braće u dobru. Taj saživot je dobar zbog toga, što tako zahteva i priroda i Božiji zakon; prekrasan je stoga što koristi i životu i duši. Pošto se ono miro, koje se izlivalo na glavu sveštenika, spuštalo na njegovu bradu, on ovde i kaže: koje silazi na bradu, bradu Aaronovu, jer je Aaron bio prvi koji je po Zakonu pomazan za sveštenika. Aaronom možda naziva i svakog sveštenika, budući da svi oni potiču od Aarona. Kako se miro sa Aaronove brade slivalo na kraj njegove (svešteničke) odežde, on kaže: silazi na krajeve odežde njegove.
(3) Kao rosa Aermonska, koja silazi na Gore Sionske. Aermon je gora koja se nalazi nedaleko od Livanske gore. Tokom zime, na Aermonu pada obilan sneg koji se tu dugo zadržava. U vreme letnjih žega, od tog snega se podiže para koja se zatim zgušnjava u vazduhu nad Sionom i stvara veliku rosu. Kao što je ova rosa dobra, budući da je potrebna zemlji i istovremeno ugodna za ljude, tako je dobar i prijatan i saživot braće. Pošto ova rosa nastaje na gori Aermon, prorok ju je nazvao aermonskom.
Jer tamo zapovedi Gospod blagoslov. Tamo. Gde? Tamo gde je, prema sv. Zlatoustu, saživot braće, gde je jednodušje, bratoljublje i ljubav, koja je glava svih vrlina. Tamo je, kaže, Bog zapovedio blagoslov. Ukoliko ljudi blagoslov dobijaju od Boga, on je onda proslavljanje i hvala; ukoliko ga pak ljudi izgovaraju ljudima, onda je on molitva i prozba Bogu za ljude.
Iživot do veka. Tamo, gde je bratoljublje i ljubav, Bog je zapovedio da život bude dugovečan do određenog vremena (pošto je svemu određeno vreme života). Sveti Zlatoust kaže: „Kao što bitka i pometnja bivaju uzročnici smrti, tako i ljubav i mir bivaju uzročnici života, jer oni, koji između sebe imaju ljubav i mir, ne ubijaju jedni druge; takve ni neprijatelji ne pogubljuju i ne mogu da im naškode, jer oni čuvaju jedan drugog i uzajamno se ukrepljuju jednodušjem, jedinstvom i ljubavlju.“

Ključne reči:

9 komentar(a)

  1. Jagoda Milosavljević

    Hvala vam za sve ovo što ste pripremili za one koji veruju u Boga našega Gospoda Isusa Hrista. Ovo je jedini način da pravilno shvatimo i odgonetnemo Psalme, a ne da ih čitamo kao obično štivo. Sve ovo što činite i radite za vaše čitaoce doprinosi obrazovanju vernika Pravoslavne vere.

  2. Psalam 72….kakva divna uteha za nekoga slabog verom (kao ja) gledajući svet oko mene, gde vlada „knez ovog sveta“, gde na izgled napreduje zlo, a Hristovo stado postaje sve manje i manje.

  3. PSALTIR je pesma duše naše koja hrli GOSPODU. Hvala Bogu što nam je darivao ove divne stihove jer i ne razumevajući sve, naša duša peva u Gospodu. Sa ovim divnim objašnjenjem možemo da shvatimo i širinu i dubinu Božije ljubavi i zaštite koju pruža svima.

  4. Skoro sam poceo citati Psalme. Jako su lijepi. Ova tumacenja su od velijte koristi, kao i savjeti za sta i kada se cita koji Psalm. Ali, moj Psaltir se ne podudara sa ovim (brojevima) tumacenjima kao ni savjetima za sta je koji psalm. Na primer: ovdje psalm 55 kod mene je 56. Moj primjerak je preveo Djura Danicic.

    • Aleksandra

      Dragoljube,
      Verovatno imate isti Psaltir kao i ja (jednostavno izdanje izdavačke kuće PRAVOSLAVAC koje se uglavnom prodaje u crkvama), u kom su greškom podelili 9. psalam i od njega tako napravili 9. i 10. Pa su brojevi zbog toga dalje pomereni za po jedan sve do 148. Psalma koji se ponovo ispravno numerisan, jer su 146. i 147. Psalam spojeni u jedan, pa je tako početna greška u brojanju „nadoknađena“ i u Psaltiru i dalje ima ukupno 150 Psalama.

  5. Gospod će sačuvati ulazak tvoj i izlazak tvoj, od sada i do veka. Da li se ovaj stih može tumačiti i kao ulazak u neko društvo, neki krug ljudi, i kada se shvati da čoveku tu nije mesto iz ovog ili onog razloga, da se, uz Božju pomoć, i izađe bez posledica.

  6. Gospodine profesore, pročitajte Psalam 1 i komentare Sv Atanasija Velikog i Sv Vasilija Velikog na taj psalam. I to će vam upotpuniti vaše navedene misli. Hristos se Rodi!

  7. Neka nas Gospod Isus Hristos blagoslovi i podari nam nebeska i zemaljska blaga Njegova. Molitvama Njegove Prečiste Majke i Preblagoslovene Bogorodice Marije. Amin

  8. Pingback: Kakvim to neprijateljima želimo uništenje kada se molimo Bogu pomoću Psalama? – Tvrđava Istine

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *