NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Sveto pismo i tumačenja » TUMAČENJE PSALAMA

TUMAČENJE PSALAMA

 

TUMAČENJE PSALAMA
 

 
Psalam 124
Pesma stepenica (1) Koji se uzdaju u Gospoda kao Gora su Sion.
 
Sadržaj
 
Šestu pesmu su ispevali kad su došli do one gore, za kojom su najviše čeznuli. Kada su nakon toga videli grad, neutvrđen zidinama, mole se da pomoć Gospodnja postane njegova tvrđava. Iako se nadaju da će izbeći neprijateljske napade, znaju da to neće biti drugačije osim uz pomoć tog istog Boga, Koji (3) neće ostavipš štap Grešnika na nasleđu pravednika i svetih Svojih.
(5) Mir na Izrailja, jer se mir, koji prevazilazi svaki um (Filiplj. 4; 7) daje samo onima koji imaju um. Međutim, i oni su se, nakon istrebljenja neprijatelja, naslađivali mirom.
 
Iz tumačenja Jefimija Zigabena:
 
(1) Koji se uzdaju u Gospoda kao Gora su Sion. Reči ovog psalma povezane su sa rečima prethodnog: i one su zahvalne i pobedničke, jer su Jevreji izvojevali pobedu nad pobunjenim okolnim narodima i stekli slobodu. Sion je nepokolebiva i nerazrušiva gora; tako su nepokolebivi i čvrsti i oni, koji se uzdaju u Gospoda. Sveti Zlatoust kaže: „Šta znači dodatak Sion! Zašto nije jednostavno rekao da su kao gora, nego je pomenuo upravo ovu goru? Pod tim je podrazumevao da se nesrećama ne sme dopustiti da nadvladaju nego da, naprotiv, sve treba hrabro podnositi, kao što je i ova gora dugo bila pusta i ogolela, a sada je opet dostigla svoje pređašnje blagostanje.“
Heće se pokolebati do veka koji živi u Jerusalimu. Ovim rečima ukazuje na žitelje višnjeg Jerusalima jer se upravo oni, koji su udostojeni blaženstva, neće pokolebati u vekove. Blaženi Teodorit kaže: „Onaj koji živi u Jerusalimu, trebalo bi da živi i po jerusalimskim zakonima, jer prorok obećava nepokolebivost samo onima, koji žive u pokornosti odlukama Zakona.“
(2) Gore su oko njega, i Gospod je oko naroda Svoga, od sada i do veka. Prorok u nastavku kaže: donji i vidljivi Jerusalim ima svoj bedem i čvrstinu u gorama koje ga okružuju ali isto tako ima i zaštitu i pomoć od Gospoda. To je, prema svetom Zlatoustu, njegova najbolja i najistinitija zaštita.
(3) Jer neće ostaviti Gospod štap grešnika na nasleđe pravednih. David ovde navodi razlog zbog kojeg će Gospod čuvati Jerusalim i njegove žitelje. Sveti Zlatoust tumači: „Bog neće dopustiti da štap, carstvo i sila grešnika, tj. bezbožnih i zlih ljudi kakvi su bili okolni narodi, caruje nad pravednicima koji žive po zakonu Božijem i koji čine Božije nasleđe i udeo. Grešnicima se nazivaju i demoni, kojima Bog ne dopušta da do kraja iskušavaju Njegove pravednike.“
Da ne bi pravedni pružili ruke svoje na bezakonje. Blaženi Teodorit: „U nastavku navodi i razlog zbog kojeg Gospod neće ostaviti štap Grešnika na nasleđe pravednih: On ne želi da se pravedni nauče zlu tj. da padnu u poroke, pomislivši da u svetu ne postoji Onaj, Koji njime rukovodi i upravlja.“ Sveti Zlatoust: „I kroz urazumljenje iskušenjem i kroz darovanje dobara, pravednik postaje sve bolji i neprestano se podvizava u vrlini, naučivši lekciju i od jednog i od drugog.“ Nikita Stitat: „Pod štapom Grešnika podrazumeva podsticaj ka grehu koji uzrokuju demoni. Bog mu neće dopustiti da se ukoreni u srcu pravednih, jer ih (demone) On kažnjava snažnije od štapa i biča.“
(4) Učini dobro, Gospode, dobrima i pravima srcem. Prorok ovaj psalam završava molitvom i kaže: Gospode, podaj dobro dobrima, onima koji u srcu imaju ono što je pravo i ljudima u kojima nema zlobe i lukavstva.
(5) One koji skreću u pokvarenost odbaciće Gospod sa delateljima bezakonja. U nastavku dodaje da će Gospod kazniti one koji skreću u iskrivljene i raskalašne postupke i u prevrtljive i zle pomisli, odnosno, On će se od njih odvratiti kao i od bezakonika.
Mir na Izrailja! „O, kad bi mir došao na izrailjski narod“, zaključuje prorok. Tako se ovaj psalam tumači u istorijskom smislu. On, međutim, dolikuje i onim hrišćanima, koji obitavaju u uzvišenoj i nepobedivoj Crkvi Hristovoj i koje, kao zidine i ograde, okružuju uzvišeni učitelji. Osim toga, i Sam Hristos ograđuje Svoj hrišćanski narod.

Ključne reči:

9 komentar(a)

  1. Jagoda Milosavljević

    Hvala vam za sve ovo što ste pripremili za one koji veruju u Boga našega Gospoda Isusa Hrista. Ovo je jedini način da pravilno shvatimo i odgonetnemo Psalme, a ne da ih čitamo kao obično štivo. Sve ovo što činite i radite za vaše čitaoce doprinosi obrazovanju vernika Pravoslavne vere.

  2. Psalam 72….kakva divna uteha za nekoga slabog verom (kao ja) gledajući svet oko mene, gde vlada „knez ovog sveta“, gde na izgled napreduje zlo, a Hristovo stado postaje sve manje i manje.

  3. PSALTIR je pesma duše naše koja hrli GOSPODU. Hvala Bogu što nam je darivao ove divne stihove jer i ne razumevajući sve, naša duša peva u Gospodu. Sa ovim divnim objašnjenjem možemo da shvatimo i širinu i dubinu Božije ljubavi i zaštite koju pruža svima.

  4. Skoro sam poceo citati Psalme. Jako su lijepi. Ova tumacenja su od velijte koristi, kao i savjeti za sta i kada se cita koji Psalm. Ali, moj Psaltir se ne podudara sa ovim (brojevima) tumacenjima kao ni savjetima za sta je koji psalm. Na primer: ovdje psalm 55 kod mene je 56. Moj primjerak je preveo Djura Danicic.

    • Aleksandra

      Dragoljube,
      Verovatno imate isti Psaltir kao i ja (jednostavno izdanje izdavačke kuće PRAVOSLAVAC koje se uglavnom prodaje u crkvama), u kom su greškom podelili 9. psalam i od njega tako napravili 9. i 10. Pa su brojevi zbog toga dalje pomereni za po jedan sve do 148. Psalma koji se ponovo ispravno numerisan, jer su 146. i 147. Psalam spojeni u jedan, pa je tako početna greška u brojanju „nadoknađena“ i u Psaltiru i dalje ima ukupno 150 Psalama.

  5. Gospod će sačuvati ulazak tvoj i izlazak tvoj, od sada i do veka. Da li se ovaj stih može tumačiti i kao ulazak u neko društvo, neki krug ljudi, i kada se shvati da čoveku tu nije mesto iz ovog ili onog razloga, da se, uz Božju pomoć, i izađe bez posledica.

  6. Gospodine profesore, pročitajte Psalam 1 i komentare Sv Atanasija Velikog i Sv Vasilija Velikog na taj psalam. I to će vam upotpuniti vaše navedene misli. Hristos se Rodi!

  7. Neka nas Gospod Isus Hristos blagoslovi i podari nam nebeska i zemaljska blaga Njegova. Molitvama Njegove Prečiste Majke i Preblagoslovene Bogorodice Marije. Amin

  8. Pingback: Kakvim to neprijateljima želimo uništenje kada se molimo Bogu pomoću Psalama? – Tvrđava Istine

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *