NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Sveto pismo i tumačenja » TUMAČENJE OTKRIVENJA

TUMAČENJE OTKRIVENJA

 

TUMAČENJE OTKRIVENJA
 

 
44. poglavlje
O angelu koji orezuje lozu
 
14; 17 – I drugi angeo iziđe iz hrama što je na nebu, i on je imao srp oštar;
 
Angelom Velikog saveta Očevog naziva se i Hristos (v. Is. 9; 6), ali je ovaj angeo, kako se vidi iz daljeg teksta, jedan od služaščih (λειτουργικων) sila. On je iz „hrama što je na nebu“ izašao sa oštrim srpom kako bi posekao one koji su potpuno bezbožni.
 
14; 18 – I drugi angeo iziđe iz oltara, koji je imao vlast nad ognjem, i povika jakim glasom onome koji imaše srp oštri: Zamahni srpom svojim oštrim, i odreži grožđe vinograda zemaljskog, jer sazreše grozdovi njegovi.
 
Iz reči: drugi angeo iziđe iz oltara, koji je imao vlast nad ognjem, doznajemo da neke od angelskih sila, postavljenih nad tvorevinom, imaju vlast da upravljaju vodom, druge – vatrom, a ostale nekim drugim delovima tvorevine. Ovaj angeo ima vlast nad ognjem (vatrom), odakle doznajemo da je on jedan od viših angela. Njegov zadatak je da kažnjava, jer snažnim glasom zapoveda angelu sa srpom da odreže grožđe zemaljskog vinograda. Grožđe označava bezbožnike i prestunnike zakona. Oni umesto vina veselja donose Dobrom vinogradaru plodove jarosti zmija i aspida.
 
14; 19 – I baci angeo srp svoj na zemlju i obra vinograd zemaljski i metnu u veliku kacu gneva Božijega.
 
„Kaca gneva Božijega“ jeste mesto kazne, pripremljeno za đavola i angele njegove. To mesto je veliko usled velikog broja onih koji se u njemu muče, jer su široka vrata i širok put što vode u propast (Mt. 7; 13).
 
14; 20 – I izgazi se kaca izvan grada, i iziđe krv iz kace sve do uzda konjima u širinu od hiljadu i šest stotina stadija.
 
Kaca će, dakle, biti izgažena izvan grada pravednika jer, prema rečima proroka, neće ostaviti Gospod štap grešnika na nasleđe pravednih (Ps. 125; 3) i njihova obitavališta, kao ni način života, neće biti izmešani. Krvlju prolivenom zbog gaženja osuđenih naziva se pravedni, neminovni i nepristrasni Sud Božiji, jer je „krv grožđa“ vino. Kaca napunjena nerastvorenim vinom ukazuje da kazna, koja je sustigla one što su je zaslužili, zbog gneva Božijeg kao da doseže do uzdi onih koji su, ne znajući za granice u zadovoljstvima i prestupanjima zakona, slični neobuzdanim konjima. Usled njihove neizmerne bezbožnosti, ona se proteže na hiljadu i šest stotina stadija. Hiljada označava savršen broj, dok je u šeststotoj godini Nojevog života greh, kao što je poznato, bio potopljen vodom. Svojim bezbožnim postupcima grešnici su ožalostili tvar, stvorenu za šest dana. Šestica označava i broj dana stvaranja i ustrojstva sveta. Mesto gde će se mučiti oni koji su to zaslužili uistinu će biti izvan nebeskog Jerusalima. To, da će njihova krv dosezati konjima do uzdi u širinu od hiljadu i šest stotina stadija možda slikovito označava i angele prekora (kažnjavanja, osvete, grč. τους τιμωρους αγγελους) koji se u božanstvenom Pismu često nazivaju konjima. Jecaji onih koje oni budu mučili dopiraće do njihovih uzdi, a za svete sile te uzde su Božije odluke kojima se upravljaju prilikom izvršenja zapovesti. Kod Avakuma se, na primer kaže: Kad si pojezdio na konjima svojim (3; 8), a u Pesmi nad pesmama Ti si… kao konji u kolima faraonovim (1; 9). Ovo se može i drugačije razumeti: ukoliko su oni, koji su se privezali za nasladu, postali slični neobuzdanim konjima, staviće im se uzde mučenja, tj. biće obuzdani mukama, jer se nisu mogli suzdržati u zadovoljstvima. Hiljadu i šest stotina stadija poučavaju nas da najveći ponor razdvaja pravednike od grešnika jer su dela ovih drugih preispunjena zlom i gnusobom. Deset stotina označava mnoštvo zla; šest – svesrdno delovanje greha kroz zloupotrebu tvari stvorene za šest dana; u šeststotoj godini Nojevog života zemlja je bila potopljena.

Ključne reči:

Jedan komentar

  1. Branislav

    Hvala Gospodu

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *