NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Sveto pismo i tumačenja » TUMAČENJE OTKRIVENJA

TUMAČENJE OTKRIVENJA

 

TUMAČENJE OTKRIVENJA
 

 
27. poglavlje
O šestom angelu i angelima odrešenim na Eufratu
 
9; 13 – 16 – I šesti angeo zatrubi, i čuh jedan glas od četiri roga zlatnoga žrtvenika koji je pred Bogom, gde govori šestom angelu koji imaše trubu: Odreši četiri angela koji su svezani na velikoj reci Eufratu. I biše odrešena četiri angela, pripremljena za čas, i dan, i mesec, i godinu, da pobiju trećinu ljudi. I broj vojske na konjima beše dve stotine miliona; i čuh njihov broj.
 
Neki tvrde da su ta četiri angela Mihailo, Gavrilo, Urijel i Rafailo, svezani radošću (ευφροσυνη) božanstvenog sazercanja. Oni će, zajedno sa ostalim bezbrojnim angelima, biti odrešeni u dan Suda, kako bi sudili bezbožnicima, od kojih će trećina biti pobijena. Ja, međutim, mislim da su to najlukaviji (πονηροτατοι) demoni, svezani po dolasku Hristovom, i koje je, prema zapovesti Božijoj potekloj sa nadnebeskog (υπερουρανιον) žrtvenika (čiji je praobraz Mojsejeva skinija), odrešio božanstveni angeo da bi pobunili narode ne samo protiv hrišćana, nego i jedne protiv drugih. Kroz to će se jedni, slično zreloj pšenici, pokazati kao verni, iskušani i dostojni najviše nagrade – nebeskih obitelji i žitnica, a da bi drugi, slično korovu – bezbožni, isuviše grešni i nepokajani, i ovde pravedno kažnjeni, na Strašnom sudu dobili još strašniju osudu. Nema ničega čudnog u tome što su oni svezani na Eufratu jer su, po dopuštenju Božijem, neki od njih do određenog vremena bili osuđeni na bezdan, neki oterani u svinje, a ostali na neka druga mesta, kako bi nakon potpunog okončanja bitke sa ljudima bili izloženi večnom mučenju. Spominjanje Eufrata možda ukazuje i na to da će antihrist izaći (εξιεναι) iz tih zemalja. Ne može se takođe sumnjati ni u to da postoji mnoštvo demona, jer sveti govore da je njima preispunjen vazduh. O tome šta znači treći deo pobijenih govorili smo ranije.
 
9; 17 – 19 – I tako videh u viđenju konje i one što seđahu na njima, koji imahu oklope ognjene, plavičaste i sumporaste; i glave konja bejahu kao glave lavova, i iz usta njihovih izlazaše oganj i dim i sumpor. Od ova tri zla pogibe trećina ljudi, od ognja i od dima i od sumpora što izlažaše iz usta njihovih. Jer je moć konja u ustima njihovim, a repovi su njihovi slični zmijama, imaju glave i sa njima škode.
 
Mislim da konji ukazuju na ljude pohotljive prema ženama i zverolike ili možda na one koji su se potčinili demonima i nalaze se u njihovoj vlasti. Oni što seđahu na njima – to su oni koji njima upravljaju, jer je za njih uobičajeno ne samo da se koriste uzajamnim uslugama, nego i zlim ljudima kao oruđem za napade na njima slične ljude. „Oklopi ognjeni, plavičasti i sumporasti“, kako ja pretpostavljam, ukazuju na vazdušnu suštinu (prirodu, grč. της αεριου ουσιας) i plameno (spaljujuće) dejstvo lukavih duhova, čiju smrtonosnost i zverstvo pokazuju lavlje glave. „Oganj koji izlazi iz usta sa dimom i sumporom“ a koji ubija jednu trećinu ljudi, označava ili grehe, koji zatrovanošću demonskih nagovora i saveta proždiru plodove srca, ili pustošenje gradova i krvoprolića koja će varvari sprovoditi prema Božijem dopuštenju, a usled čega je, kao što znamo, izginula trećina ljudi. Pravo je rečeno da su njihovi repovi slični zmijama koje imaju glave, jer je završetak demonske setve – otrovni greh (ιοβολος αμαρτια) i duševna smrt.
 
9; 20 – 21 – A ostali ljudi koji ne pogiboše od ovih zala, ne pokajaše se od dela ruku svojih, da se ne klanjaju demonima, ni idolima, zlatnim, i srebrnim i bronzanim i kamenim i drvenim, koji niti mogu videti, ni čuti, ni hoditi. I ne pokajaše se za ubistva svoja, ni za gatanja svoja, ni za blud svoj, ni za krađe svoje.
 
A ostali ljudi, koji ne pogiboše od ovih zala – i ovo je potpuno u skladu sa onim što je ranije rečeno: rekavši da su ta tri zla pobila trećinu ljudi, u nastavku govori da će tome biti izloženi i svi oni koji se, iako udostojeni da budu pošteđeni i da ne pretrpe zlo, ipak nisu pokajali zbog idolopoklonstva, ubistava, preljubništva, krađe i vradžbina. Otuda postaje očigledno da će se greh raširiti po čitavom svetu, jer među narodima koji nisu poznali istinu mahnitaju (βακχευει) najraznovrsnije zablude: jedni se klanjaju idolima, drugi se klanjaju tvari umesto Tvorcu, dok neki ispovedaju Boga rečima, ali Ga se delima odriču; okruživši se obličjem (prividom) pobožnosti, odriču se Njegove sile i služe mamonu svojim srebroljubljem, koje božanstveni apostol prekoreva govoreći: Lakomstvo je idolopoklonstvo (Kol. 3:5). Neka bude da mi, svedočeći o čistoti o iskrenosti vere u Boga svojim delima, ne začujemo onaj strašni glas koji govori: Zaista vam kažem, ne poznajem vas (Mt. 25:12), a zatim i Odstupite od mene svi koji činite nepravdu (Lk. 13:27), i neka umesto toga začujemo blaženi i priželjkivani glas koji kaže: Hodite blagosloveni Oca Mojega, primite carstvo koje vam je pripremljeno od postanja sveta (Mt: 25:34), po blagodati, čovekoljublju i milosrđu Hrista Boga našega, Koji je radi nas dobrovoljno pretrpeo krsnu smrt. Njemu neka je slava, sa Ocem i sa Svetim i Životvornim Duhom, sada i u vek i u vekove vekova. Amin.

Ključne reči:

Jedan komentar

  1. Branislav

    Hvala Gospodu

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *