NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Sveto pismo i tumačenja » TUMAČENJE OTKRIVENJA

TUMAČENJE OTKRIVENJA

 

TUMAČENJE OTKRIVENJA
 

 
PREDGOVOR
 
Kada su me mnogi, imajući zbog velike ljubavi koju osećaju prema meni bolje mišljenje o mojoj razboritosti nego što bi trebalo, molili da protumačim Apokalipsu (Otkrivenje) Jovana Bogoslova i da ova viđenja primenim na vremena koja su zatim usledila, često sam odlagao da se prihvatim nečega što nadmašuje moje snage, znajući da je razjašnjenje onoga što je Sveti tajanstveno video i što treba da se desi u budućnosti delo velikog razuma, prosvetljenog božanstvenim Duhom. I ako su knjige drevnih proroka, koje su mnogi već protumačili, još uvek pune nesagledivo dubokih tajni i biće to sve do onog dana dok znanje, sada delimično, ne postane savršeno – mada većina tih knjiga govori o prvom dolasku velikog Boga i Spasa našeg (neke, uostalom, govore i o Njegovom Drugom dolasku) – zar onda neće biti drskost, naročito od strane lica nepričasnog proročkom duhu, da tumači ono čemu se čak ni kraj ne može sagledati? Kako je, međutim, poslušnost bolja od žrtve (1. Sam. 15; 22), i kako se, prema apostolu, nada ne postiđuje (Rim. 5; 5), a ljubav nikada ne prestaje (1. Kor. 13; 8), to se, budući tom ljubavlju vezan sa tvojom bogopodobnom dušom, Makarije, nadam ću kroz tu ljubav zadobiti nadoknadu za svoje nedostatke i nagradu za poslušanje – taj plod ljubavi – i ukratko ću, uz pomoć Boga Koji će me umudriti, ispuniti ono što mi je zapoveđeno.
Kao prvo, ti i sam znaš da je svako bogonadahnuto pismo dato od Duha u trojakom vidu, kao što se i čovek sastoji iz tri dela. Slova i samo pripovedanje podložno osećanju na neki način kao da čine telo spisa, dušu – njegovi slikoviti izrazi koji čitaoca uznose od čulnog (vidljivog) ka mislenom, a duh – ukazivanja i sozercavanje onog najuzvišenijeg i budućeg. Prvo dolikuje onima koji se vaspitavaju u zakonu, drugo – onima koji obitavaju u blagodati, a treće stanju blaženstva u kome caruje duh, potčinivši sve telesne pomisli i kretanja. Prvo se sastoji u predaji događaja koji su se već zbili, ali se oni neretko u velikoj meri ukrašavaju pređašnjim prizorima istine, drugo – u ukazivanju primerima i drugim sličnim poučnim rasuđivanjima, kao na primer trn kad dođe u ruku pijanome (Priče Sol. 26; 9) ili stidi se Sidone, jer govori more (Isa. 23; 4) i sl. Treće, pak, ili duhovno se prevashodno sadrži u Otkrivenju Jovana
Bogoslova. Istina, uporedo sa onim istorijskim i slikovitim, duhovno se u velikoj meri može videti i kod drugih proroka, ali Otkrivenje njime osobito obiluje. Stoga je Bog i zapovedio da je blagoveste jedino savršeni u znanju. Zato i mi pristupamo objašnjavanju viđenja blaženog Bogoslova ne kao oni koji su dostigli dubinu duha skrivenog u njemu jer se ne usuđujemo, pa čak nemamo ni u vidu tumačenje svega u doslovnom smislu, nego želimo jedino da pružimo priliku umu da se u svojim daljim težnjama vežba u preziranju sadašnjosti kao nestalne i da želi budućnost kao večnu. Savršeno poznanje ovoga prepuštamo božanskoj premudrosti, koja poznaje i ona vremena u kojima će se ispuniti predskazano, a čije su nam ispitivanje apostoli zabranili.
Preduzevši ovo radi poslušanja, podelili smo ovo delo na 24 odeljka i 72 poglavlja po trojnosti suštastva – telu, duši i duhu, po broju dvadeset četiri starešine kojima se, kako će dalje biti potvrđeno, označava punota onih koji su blagougodili Bogu od početka do svršetka sveta. Dalje rasuđivanje o ovoj bogonadahnutoj knjizi smatramo sasvim nepotrebnim, jer su njenu verodostojnost posvedočili blaženi Grigorije Bogoslov i Kirilo, a pre njih Papije, Irinej, Metodije i Ipolit. Od njih smo preuzeli podsticaj, usled čega smo na nekim mestima i naveli njihova razmišljanja, pristupivši i sami ovom delu, a ti, čoveče Božiji, nagradi svojim molitvama trud koji, kako ja mislim, mnogo pomaže skrušenosti kroz sećanje na nagrade pravednicima i kazne za grešnike.

Ključne reči:

Jedan komentar

  1. Branislav

    Hvala Gospodu

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *