NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Bogoslužbeni » TUMAČENJE BOŽANSTVENE LITURGIJE

TUMAČENJE BOŽANSTVENE LITURGIJE

TUMAČENJE BOŽANSTVENE LITURGIJE

SVETO UZNOŠENJE (ANAFORA) – KANON EVHARISTIJE

Pobednička pesma

Sveštenik glasno: Pobedničku pesmu pojući, kličući, uzvikujuću i govoreći:
Narod: Svet, Svet, Svet, Gospod Savaot! Puno je nebo i zemlja slave tvoje; Osana na visinama, blagosloven koji dolazi u ime Gospodnje; Osana na visinama (Isa. 6,3).[1]

Pobednička pesma se sastoji od trisvete anđelske pesme koju je čuo prorok Isaija kada je bio prizvan u proročko dostojanstvo i pesme s kojom je narod u svetom Gradu dočekao Bogočoveka.[2] Pevajući ovu pesmu na božanstvenoj Liturgiji, podražavamo anđele i u isti mah i narod svetoga Grada. Pevamo i slavimo Trojičnog Gospoda i dočekujemo Cara nad carevima, Koji dolazi na zaklanje, da bi se razdao za hranu vernima.
Sveti Jovan Zlatoust poredi Pobedničku pesmu koju pevamo na božanstvenoj Liturgiji sa pobedničkom pesmom koju su pevali Jevreji kada su se oslobodili iz egipatskog ropstva. Poređenje pokazuje da je liturgijska Pobednička pesma „mnogo blistavija… jer nije pobeđen faraon, nego đavo. Nije pobedilo vidljivo oružje, nego je uništeno zlo… Nismo došli u obećanu zemlju, nego se preseljavamo na nebesa. Ne jedemo mannu, nego se hranimo vladičinim Telom. Ne pijemo vodu iz stene, nego Krv Hristovu.“[3]

* * *

Pobednička pesma na usnama anđelskih Sila ima dvostruko značenje, dok suje pevali oko svetog Prestola Božijeg. Ona je bila slavoslovlje Trojičnom Bogu, ali ujedno i proroštvo: „Ta pesma nije samo slavoslovlje, nego i proroštvo o dobrima koja će se prostirati vaseljenom… Puna je cva zemlja slave njegove (Isa. 6,3)… Kada se zemlja ispunila slavom Božijom? Kada je ova pesma sišla sa neba na zemlju i kada su ljudi obrazovali jedan zajednički hor sa nebeskim Silama, uznoseći istu melodiju Bogu i proiznoseći isto slavoslovlje.“[4]
Isto značenje ima Pobednička pesma i Na našim usnama. Ona je slavoslovlje Hristovoj pobedi koja se već ostvarila i proroštvo drugog i sa slavom dolaska Pobednika. Ona je blagovest poslednjeg javljanja Sina čovečijega, čemu će prethoditi Krst, znamenje Njegove pobede. „Tada će svi rodovi, plemena i narodi svih vekova da pripadnu i bez ikakvog protivljenja će se pokloniti i biće tada čudesan sklad slavoslovlja: Prepodobni će pesmama proslavljati – kao što su činili uvek – dok će bezbožnici morati usrdno da se mole. Tada će svi zaista jednoglasno pevati Pobedničku pesmu: pevaće je i pobednici i pobeđeni“ (Sveti Grigorije Nisijski[5]).
Kao što je Pobednik Hristos Onaj Koji jeste, Onaj Koji je bio i Onaj Koji će doći, tako je i Njegova pobeda bila, jeste i biće nepomućena. Isto je tako nepomućena i Njegova Pobednička pesma. Na nebeskoj Liturgiji biće oko Boga neprestano kretanje anđela i ljudi, koji će slavosloviti jedno triipostasno Božanstvo.


NAPOMENE:

  1. Savaot je jevrejski epitet za Boga i znači: Gospod nad Vojskama.
  2. Vidi Mt. 21,9.
  3. Pevaću Gospodu.jer se slavno proslavi, (2. Moj. 15,1). Na Ps. 46, 2, PG 55, 210.
  4. Svešteni Zlatoust, Tumačenje na Isaiju 6, 3, PG 56, 71.
  5. Na svetu nacxy 3, PG 46, 653B.

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *