NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Bogoslužbeni » TUMAČENJE BOŽANSTVENE LITURGIJE

TUMAČENJE BOŽANSTVENE LITURGIJE

TUMAČENJE BOŽANSTVENE LITURGIJE

SVETO UZNOŠENJE (ANAFORA) – KANON EVHARISTIJE

Darovi Svete Trojice

Sveštenik, blagosiljajući narod, glasno govori: Blagodat Gospoda našega Isusa Hrista, i ljubav Boga Oca, i zajednica Svetoga Duha da bude svima vama. (2.Kor. 13,13)
Narod: I sa duhom tvojim.

Na božanstvenoj Liturgiji postajemo pričasnici darova Svete Trojice: Od samog istočnika, dakle, ljubav Boga Oca, putem i kroz dveri, a to je Blagodat Gospoda našega Isusa Hrista, dolazi na punotu Crkve i na svakog vernika ponaosob zajednica Svet?ga Duha.
„Ova molitva, uzeta iz poslanice blaženoga Pavla, priziva nam dobra od Svete Trojice… od Sina zadobijamo blagodat, od Oca ljubav, a od Svetoga Duha zajednicu. Jer, Sin nam je ponudio Sebe kao Spasitelja, iako mi tome ništa nismo doprineli, nego smo čak i krivi pred Njim… Njegov Promisao o nama jeste blagodat. Pošto se Otac kroz stradanja Sina sprijateljio sa ljudskim rodom i zavoleo Svoje neprijatelje, Njegov odnos prema nama se naziva ljubavlju. No, kad je Bog, Koji je bogat u milosti (Ef. 2,4), trebalo da Svoje neprijatelje, sa kojima se sprijateljio, učini zajedničarima Svojih dobara, to je ostvario Sveti Duh, Koji je sišao na apostole. Zbog toga se dobrota Svetoga Duha prema ljudima naziva zajednicom“ (Sveti Nikola Kavasila[1])
Božanstvena Liturgija je čovekova zajednica u blagodati Trojičnog Boga. Čoveku se dariva život, kao dar Svete Trojice: „Dariva nam se život od Oca, kroz Hrista u Svetome Duhu.“[2] Uopšteno rečeno, svaki božanski blagoslov koji čovek prima jeste dar Svete Trojice. Jer, kako kaže svešteni Zlatoust, „U Svete Trojice sve je nerazdeljivo. Gde je zajednica Svetoga Duha, tu je i zajednica Sina. A gde je blagodat Sina, tu je i blagodat Oca i Svetoga Duha.“[3] Tako da je „Oca i Sina i Duha Svetoga jedan dar, kao i vlast“[4]

* * *

Odgovor naroda na sveštenikov blagoslov pokazuje da vernici dejstveno uzimaju učešća u vršenju božanstvene Liturgije. O tome svešteni Zlatoust kaže: „Sveštenik ne dira Darove, koji se nalaze pred njim, pre no što izmoli za vas blagodat Gospodnju i pre no što mu vi odgovorite: I sa duhom tvojim. Ovim odgovorom podsećate sebe… da predloženi Darovi nisu delo čoveka, nego su blagodat Svetoga Duha, koja se nalazi svuda i prekriljuje sve, te tako priprema i ovu tajinstvenu Žrtvu.“[5]


NAPOMENE:

  1. Tumačenje svete Liturgije, Dvadeset sedma beseda, Beseda, Novi Sad 2002, str. 104-105. (PG150,424B.)
  2. Sveti Vasilije Veliki, Protiv Evnomija 3, 4, PG 29, 664S.
  3. Na Drugu poslanicu Korinćanima 30, 2, PG 61,608.
  4. Isti svetitelj, Na Jovana 86, 3, PG 59,471.
  5. Na svetu Pedesetnicu 1, 4 PG 50, 458-9.

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *