NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Bogoslužbeni » TUMAČENJE BOŽANSTVENE LITURGIJE

TUMAČENJE BOŽANSTVENE LITURGIJE

TUMAČENJE BOŽANSTVENE LITURGIJE

JEKTENIJA ZA PREDLOŽENE ČASNE DAROVE I SIMVOL VERE

Gresi i neznanja

Molitva prinošenja, koju sveštenik govori tiho posle stavljanja božanstvenih Darova na sveti Presto:
Gospode Bože Svedržitelju, jedini Sveti, koji primaš žrtvu hvale od onih koji Te svim srcem prizivaju, primi molitvu i nas Grešnih, i prinesi je svetome Žrtveniku tvom, i osposobi nas da Ti za gpexe svoje i neznanja narodna prinosimo Darove i duhovne žrtve. I udostoj nas da nađemo blagodat pred Tobom, da Tu žrtva naša bude blalougodna, u da Blagi Duh blagodati tvoje siđe na nas, i na ove predložene Darove, i na cave narod tvoj.
Sveštenik glasno:
Milosrđem Jedinorodnoga Sina Tvoga, sa kojim si blagosloven, sa presvetim i blagim i životvornim tvojim Duhom, cada i uvek i u vekove vekova.
Narod: Amin.

Ovom molitvom, koja se zove Molitva prinošenja, liturg usrdno moli Gospoda da ga udostoji da prinese svete Darove za svoje grehe i narodna neznanja.
Nije, razume se, bez značaja činjenica što se u molitvi isto delo (greh) spominje sa dve različite reči: gpex i neznanje. Gresi naroda se nazivaju narodnim neznanjem. Božanstvena Liturgija se, dakle, uznosi Bogu za sagrešenja sveštenika i za sve ono što je iz neznanja počinio narod.
Svi smo mi grešni. Ali, dok narod može da sagreši iz neznanja, svešteniku neznanje nije dopušteno. I najbeznačajnija sveštenikova sagrešenja su velika „ne po njihovoj prirodi, nego zato što dobijaju na ozbiljnosti i težini zbog sveštenog dostojanstva onoga ko se usudio da ih počini“ (Sveti Zlatoust[1]) Kao što je Bog rekao Izrailjcima: ako sveštenik zgreši, isto je kao da je zgrešio ceo narod. Zato je odredio da se u tom slučaju prinese ista žrtva koja se prinosi, ako li bi sav zbor sinova Izrailjevih zgrešio nehotice (Z.Moj. 4,13). Ova činjenica „pokazuje da je za sveštenikove rane potrebna veća pomoć, to jest onolika kolika je potrebna za rane narodne“[2]
Liturg, kao čovek vezan telesnim pohotama i spastima, uznosi sveti Prinos za sebe i za neznanja narodna. Bezgrešan je bio jedino Hristos, pošto sam izvrši očišćenje grehova naših (Jev. 1,3). Upravo zato liturg pripada Gospodu, ište otpuštenje grehova i moli Ga da oseni srca vernih Presvetim Duhom, kako bi Mu Žrtva bila blagougodna.


NAPOMENE:

  1. O sveštenstvu, 6, 11 PG 48 687
  2. Isto.

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *