NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Bogoslužbeni » TUMAČENJE BOŽANSTVENE LITURGIJE

TUMAČENJE BOŽANSTVENE LITURGIJE

TUMAČENJE BOŽANSTVENE LITURGIJE

BOŽANSTVENO PRIČEŠĆE

Hristos priprema gozbu i u jednom i u drugom svetu

Božanstveno Pričešće je predukus Carstva Božijeg: Hristos se prinosi, da svaki koji veruje u njega ne pogine, nego da ima život večni (Jn. z, 16). Kroz božanstveno Pričešće sviće u našim dušama buduće Carstvo.
Blaženstvo Carstva predokušavaju i naša braća koja su se spasivši se upokojila, jer i oni primaju osvećenje božanstvenog Pričešća. „Ono što dušama koje se tamo nalaze, pruža svaki užitak i blaženstvo – pa bilo da to nazoveš rajem, ili naručjem Avraamovim… ili da to nazoveš samim Carstvom nebeskim – to nije ništa drugo nego ova Čaša i ovaj Hleb…[1] Zbog toga je i Gospod ovu Večeru nazvao užitkom svetih u budućem veku, da bi pokazao da tamo, osim ove Trpeze, nema ničega više.“[2]
Božanstvena Liturgija je sabranje dece Božije, koja iščekuju svoga Gospoda da se vrati sa svadbe da mu, čim dođe i kucne, odmah otvore. I onda će ih Gospod opasati, i posadiće ih, i pristupiće te će im služiti (Lk. 12,3637). Iščekujemo Onoga Koji će doći, a ujedno i zajedničarimo s Njim. Već sad imamo udela u budućoj radosti. Tako smrt nije ništa drugo, nego prelazak iz privremenog u večni život. Ona je samo prelazak sa Trpeze božanstvene Evharistije za Trpezu Večere u Carstvu: „Jedna je, dakle, sila svete Trpeze, jedan je Onaj Koji priprema gozbu i u jednom i u drugom svetu.“[3]


NAPOMENE:

  1. Sveti Nikola Kavasila, Tumačenje svete Liturgije, Beseda, Novi Sad 2002, Četrdeset četvrta beseda, str. 157. (PG 150, 461CD.)
  2. Isto, Četrdeset šesta beseda, str. 162. (PG 150,465V.) Upor. Lk. 14,16.
  3. Sveti Nikola Kavasila O životu u Hristu, Četvrta beseda, Beseda Novi Sad 2002.stp. 166. (PG 150,625B.)

 


Pripremio:

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *