NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Sveto pismo i tumačenja » TUMAČENJA SVETOG EVANĐELJA PO MATEJU

TUMAČENJA SVETOG EVANĐELJA PO MATEJU

 
Predgovor Blaženoga Teofilakta Tumačenju Svetoga Evanđelja od Mateja
 
Božanstveni muževi koji su živeli pre Zakona nisu se učili iz spisa i knjiga, već su imajući čist um, bili prosvećivani svetlošću Svetoga Duha. Oni su na taj način sticali poznanje volje Božje, jer im je govorio sam Bog, licem u lice. Takvi su bili Noje, Avraam, Jov i Mojsej. Ali, kada su ljudi postali slabi i nedostojni da ih prosvećuje i poučava Sveti Duh, čovekoljubivi Bog dao je Pisma kako bi se barem preko njih podsećali na volju Božju. Tako je i sam Hristos lično govorio apostolima i poslao im blagodat Svetoga Duha za učitelja. Ali, budući da su se potom pojavile jeresi koje su počele da kvare naše običaje, On je blagoizvoleo da se napišu Evanđelja kako mi, učeći se iz njih istini, ne bismo bili zavedeni obmanom jeresi i sasvim pokvarili svoje običaje.
Dao nam je četiri Evanđelja, verovatno da bismo iz njih naučili četiri osnovne vrline: hrabrost, mudrost, celomudrenost i pravednost; hrabrost, kada Gospod govori: „Ne bojte se onih koji ubijaju telo, a duše ne mogu ubiti“;[1] mudrost, kada nas opominje: „Budite, dakle mudri kao zmije…“;[2] pravednost, kada nas uči: „Sve, dakle, što hoćete da čine vama ljudi, tako činite i vi njima“[3] i celomudrenost kada nam daje do znanja da: „Svaki koji pogleda ženu sa željom za njom, već je učinio preljubu s njom u srcu svome“.[4]
Osim toga, imamo četiri Evanđelja, jer su oni stubovi sveta. Budući da je svet podeljen na četiri strane: istok, zapad, sever i jug, treba da postoje i četiri stuba (na kojima on počiva).
I konačno, četiri Evanđelja postoje jer se ona sastoje od četiri dela: dogmatskih učenja, zapovesti, upozorenja i obećanja. Onima, koji su poverovali u dogmate i održali zapovesti, Bog obećava buduća blaga. Dok se onima koji nisu poverovali dogmatima i nisu sačuvali zapovesti, obećavaju buduća mučenja. Evanđeljem se naziva, jer nam donosi blage i radosne vesti – oproštaj grehova, opravdanje, uzlazak na nebesa i usinovljenje Božje. Objavljuje nam da sve ovo možemo lako zadobiti. Mi se nismo ni potrudili u sticanju ovih blaga, niti ih zadobijamo vlastitim trudom, već smo ih se udostojili blagodaću i čovekoljubljem Božjim.
 
Evanđelje od Svetog Mateja
 
Postoje četiri evanđelista, od kojih su dvojica, Matej i Jovan, iz sabora dvanaestorice apostola, dok su druga dvojica: Marko i Luka od Sedamdesetorice.[5] Marko je bio Petrov sledbenik i učenik, a Luka Pavlov. Matej je prvi od svih napisao Evanđelje, osam godina posle Hristovog Vaznesenja, na jevrejskom jeziku, za Jevreje koji su poverovali u Hrista. Neki govore da ga je Jovan deset godina nakon Vaznesenja preveo s jevrejskog na grčki. Marko, koji se učio od Petra, sastavio je Evanđelje deset godina posle Vaznesenja. Svoje Evanđelje Luka je pak napisao petnaest godina, a Jovan Bogoslov trideset i dve godine posle Vaznesenja.
Priča se da je posle smrti svojih prethodnika Jovan zatražio da mu donesu tri Evanđelja da bi ih pregledao i prosudio da li su istinito zapisana. Kada ih je video, pohvalio ih je kao verodostojna. Sve ono što su ostali evanđelisti izostavili, on je dopunio, a ono što su ukratko spomenuli, on je razradio u svom posebnom Evanđelju. Zato je i počeo od bogoslovlja, jer pošto ostali nisu ništa govorili o predvečnom postojanju Logosa Božjeg, to je on o tome bogoslovstvovao, kako se ne bi mislilo da je Logos Božji običan čovek, to jest, bez božanske prirode.[6] Matej, opet, pripoveda samo o Hristovom životu u telu, jer je pisao Jevrejima.
Njima je bilo dovoljno da saznaju samo to da Hristos vodi poreklo od Avraama i Davida, pošto se Jevrejin koji je poverovao zadovoljava kada čuje da je Hristos iz roda Davidovog. Možda se pitaš: „Zar nije bio dovoljan jedan evanđelist?“ Poslušaj, dakle jedan je dovoljan, ali da bi se istina potpunije objavila, Bog je blagoizvoleo da Evanđelje napišu četvorica. Kada pogledaš ovu četvoricu, koji niti su bili sabrani na jednom mestu, niti su zajedno sedeli jedan sa drugim, već su bili međusobno udaljeni, a opet su pisali o istim stvarima kao iz jednih usta, kako možeš, a da se ne zadiviš istini Evanđelja i ne kažeš da su zaista govorili po nadahnuću Svetoga Duha?
Nemoj mi govoriti da se u svemu ne slažu, jer ako se i ne slažu u nekim stvarima, zar jedan od njih govori da se Hristos rodio, a drugi da nije? Ili, možda jedan govori da je vaskrsao, a drugi da nije? Ne bilo toga! Oni se slažu u onome što je od opšteg značaja. Ako se, dakle, ne razilaze u važnijim pitanjima, zašto se onda čudiš ako ti se učini da postoji razlika u onom što je manje važno. Upravo zbog toga što se ne slažu u svim pojedinostima možemo jasno da vidimo da govore istinu. Kada bi se u svemu slagali čovek bi pomislio da su se sva četvorica skupila na jednom mestu i po dogovoru napisala Evanđelja. Zato je ono što je propustio jedan napisao drugi, pa se zato čini da se oni u ponečemu razilaze.
Međutim, krenimo sada sa početkom Evanđelja.
 


 
NAPOMENA:

  1. Mt. 10:28
  2. Mt. 10:16
  3. Mt. 7:12
  4. Mt. 5:28
  5. Sedamdesetoricom se nazivaju sedamdeset tzv. manjih apostola
  6. U Ličnosti Gospoda Isusa Hrista, Logosa Božjeg, nesliveno, nepromenljivo, nerazdeljivo i neodvojivo sjedinjenje su dve prirode: božanska i ljudska. Otuda se On naziva Bogočovekom. Ovo hristološko učenje precizno je formulisano na Četvrtom Vaseljenskom Saboru u Halkidonu 450. godine.
Ključne reči:

4 komentar(a)

  1. hvala na divnom blagu koje ste nam ucinili dostupnim

  2. Puno vam hvala na ovom tumacenju,mnogo toga mi do sada nije bilo jasno.

  3. Branislav

    Sjajno.Hvala

  4. Da li je taj pojam teokratije koju su prizeljkivali i promovisali fariseji, ako sam dobro razumeo, da li se takav nacin vladavine suprotstavlja drugom zavjetu? Da li je to nesto sto je lose, jer mozemo videti iz istorije da su neki od vladara primenjivali takav oblik vladavine i pokazalo se kao mnogo boljim od nekih drugih oblika gde mozemo videti jedan uzasni u danasnjici, demokratiju, ili kako je neki zovu, demonokratiju.. Ako moze neko da mi objasni, Bog s Vama i hvala Njemu i Vama na ovim poukama i tumacenjima.

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *