ТЕОДУЛ

 

ТЕОДУЛ
 

 
ДУХОВИ
 
Верујеш ли ти у бестелесне духове, Теодуле, слуго Божји?
У својим плићинама река највише ларма, а у дубоким вировима ћути. Учини смотру над својом душом и реци, јеси ли плићина или вир. Плићина је језик без памети, вир је памет без језика. Заиста ти кажем: брбљиви безверци су плићина реке живота а ћутљиви мудраци и свеци њени вирови.
У хвалисавој плићини нити се можеш окупати нити што за храну уловити, осим ако волиш жабе да једеш. Чистоту и храну мораш тражити само у вировима.
Бог је дух и истина. Безверци доследно одричу све духове па и самога Бога. То је њихово лудачко клокотање у плићаку живота.
Зар су бољи многи такозвани хришћански философи и јеретички богослови, који признају постојање само једног јединог бестелесног духа – Бога, док све друге духове, и добре и зле, одричу, попут древних и бедних стојика? Ај, тај њихов осамљени и очајни бог! И древни стојици клокотали су у својој плићини, да постоји само један дух, рецимо Бог, и да духови свих људи по смрти расплињују се и улевају у тај дух. До те тачке могли су они докорачити пре Христа и без Христа. Зато нас нимало не чуди њихово клокотање у плићини.
Али је за велико чудо, како хришћански философи и јеретички богослови могу се с њима сагласити, и своје жице навити према њиховој паганској лири. Заиста суд је над њима изречен. Јер одричући духове добра и зла они уствари потпуно одричу Евангелије Христово; да, одри чу и Христа, од кога се хране, они и деца њихова.
Гле, Евангелије Христово ври од духова добра и зла, од ангела и демона, а они одричу постојање света духовнога! Сматрају за част да буду једномишљеници стојика Марка Аврелија, цара римског и крвника хришћанског. Ај, Теодуле, где си видео на земљи цара без иједног дворјанина и слуге, самог самцитог? Ако би и сам Бог био такав цар, ја и ти не би пожелели његово достојанство и његов престо. Коме да заповеди? Киме да се окружи? Ко да га послуша? Та најмањи кнез на земљи био би у срећнијем положају. А све земаљско символ је небесног. Знај Теодуле, да је то камен спотицања свим тим хришћанским стојицима и јеретицима, наиме, то што нису разумели из Евангелија нити могу да разумеју, да је све земаљско сли ка или символ небесног.
Ако је Бог дух, као што и јесте, онда је Он као Цар окружен духовима створеним, безбројним и недомисливим. Духови таме стоје далеко од престола божанства, док духови светлости стоје око престола и славе Бога Створитеља свога дан и ноћ. као што сведочи и један од главних архистратига Божјих, архангел Гаврил, говорећи Захарији првосвештенику: Ја сам Гаврил што стојим пред Богом u послан сам да говорим с тобом. Дакле, дворјанин Цара над царевима и војеначелник војски ангелских.
Кад се Син Божји јавио на земљи као Месија, цело небо јавило се са Њим и уз Њега. Отац је проговорио на Јордану а Дух Свети показао се у виду голуба. Архангел Гаврил саопштио је у Назарету Деви Марији вољу Бога Свевишњега. Ангели су објавили Христово рођење пасти рима Витлејемским и певали Му програмски славопој: Слава на висини Богу, мир на земљи, и добра воља међу људима. Ангел се Божји јавио праведном Јосифу три пута, једном да не отпушта Марију, други пут да узме божанског Младенца и бежи у Египат, и трећи пут, да се врати из Египта у свој завичај. Ангел се јавио мудрим звездарима са Истока и заповедио да се не враћају истим путем (тј. преко Јерусалима) него да другим путем иду својој кући, због Иродова злоумишљаја против новорођеног цара Исуса.
Одмах по крштењу на Јордану одведе Исуса Дух у пустињу да га сатана куша. Четрдесет дана и четрдесет ноћи кушаше га сатана. И за то време Он не једе ништа, него кроз молитву држаше стално везу са Оцем својим небесним. А када победи сва три највећа ђаволска искушења: сластољубље, славољубље и властољубље, онда одступи од Њега сатана и гле ангели приступише и служаху му.
Ангел Божји теши Га у Његовој агонији у Гетсиманији пред страдање.
Кад Га је један од апостола хтео ножем одбранити од Јудиних пандура, Он му је рекао да спусти нож у корице говорећи: Мислиш ли ти да ја не могу сад умолити Оца својега да ми пошаље више од дванаест легиона ангела (а то је око 120.000)?
Њему вапију зли духови да их поштеди. Но Он их беспоштедно изгони из људи поседнутих. Њих је тако велика множина, да се у једног јединог човека, онога бедника у Гадари, згомилало њих цео легион. “Легион ми је име”. И толика је сила њихова била, да кад су ушли у свиње сјурили су 2000 свиња у море и потопили. Колика ли је тек сила Онога који их је једном једином речју изагнао из човека!
Његово васкрсење објављују ангели.
Његово вазнесење објашњавају ангели апостолима.
Он се креће на земљи између густих редова невидљив вих духова као и између људи. Он једини види невидљиве као и видљиве. Он се бори против невидљивих као и против видљивих. Њему служе невидљиви као и видљиви. Док је само један свет јаван пред очима обичних људи, пред Њим су подједнако јавна два света: телесни и бестелесни.
То су житељи таме и житељи светлости, они исти који су од почетка драме људског живота уплетени у ту драму. Без њихове историјске улоге историја човечанства не би била оно што је била и што јесте.
Ту је онај исти зли дух, богоненависник, који је обмануо Еву у Рају; и онај исти који је навео Каина да убије брата свога Авеља; и онај опет који је подстакао Ламеха да подражава Каина и буде још гори од Каина.
Ту су и сви они зли дуси, који одвратише људе од Бога и посејаше семе сваког неваљалства у срца људска. Они проузроковаше Потоп, који Бог попусти, да потопи сав грешни род људски, и да отпочне са Нојем ново поглавље историје човечанства.
Ту су и они духови богоборни, који навратише људе да зидају кулу Вавилонску, да би сви људи живели на једном месту насупрот вољи Божјој да људи живе по свој земљи и завладају њоме.
Ту су и гадни духови омразе између деце и родитеља. Они наведоше Хама да се наруга голотињи свога оца Но ја, због чега дође проклетство на сина његовог Канана и потомке његове.
Ту су и духови разврата и содомије, који учинише људе горим од скотова, због чега и дође пропаст Содому.
Ту су и ниски духови идолопоклонства, и гатарија и врачарија по целом свету, нарочито у Египту и у земљи Кананској, лукави духови, који су хтели уситнити једнога Бога у многе богове, да би најзад научили људе да неверују ни у једно божанство те да буду потпуни безбожници, тј. слуге сатане.
Ту је и онај исти дух који кушаше праведнога Јова, али га Јов победи; ту и онај који уђе у цара Саула и диже Саула против невиног Давида, док најзад упропасти Саула; ту и лажни духови идолских свештеника и пророка, које Ахав и Језавеља слушаху, а које славни пророк Илија изобличи и погуби.
Ту, брате Теодуле, и легиони и легиони злих духова, који сејаху семе сваког зла у душе људске, распириваху мржњу међу рођеном браћом и међу племенима и народи ма, који удараху људе лудилом и разним страшним болештинама; надимаху срца људска сујетом и раслабљаваху карактер људски пороцима и страстима, и једном речју, ратоваху против Бога и закона Божјег свим гнусним средствима и начинима.
Начелник свих тих духова злобе поднебесне, све те гамежи паклене, дакле усуди се кушати Месију, Сина Божјег, пуних четрдесет дана и четрдесет ноћи. Но би побеђен, и постиђен и отеран.
Тада, ах каква красота тада! По свршеном двобоју ангели Божји, духови истине и светлости, окружише Господа Исуса, војске безбројне небесне, и ставише Му се на службу – Њему, Победиоцу вражије силе.
А о бестелесним духовима светлости, о славним ангели ма Божјим, прочитај, Теодуле, Писаније, и види како без њих не бива драма живота ниједног људског поколења од постања света.
Ангели се јавише Авраму више пута.
Ангели спасоше праведнога Лота из Содома.
Ангел утеши Агару.
Јаков виде лествицу од земље до неба, низ коју силажаху и уз коју узлажаху ангели Господњи.
Ангел Божји јави се Мојсеју на Синају.
Ангел Божји иђаше пред народом Израиљским на путу из Мисира у земљу обећану.
Пророк Исаија и Језекиљ видеше страшно виђење серафима и херувима и осталих тајних сила светлости око престола Свевишњега.
У Данилу неста снаге кад виде једног ангела Божјег.
Слепога Товију водио је на далек пут архангел Рафаил.
Један једини ангел Господњи удари војску цара Сенахе рима под Јерусалимом: један ангел, једне ноћи, један удар, и погуби одједном 185.000 војника незнабожних. Један ангел светлости дакле моћнији је од осамнаест легиона људи! Чујеш ли ти ово, Теодуле? Видиш ли ти, колика је сила једног ангела светлости?
Читај даље шта се каже о пророку Илији, како га ангел Божји из сна пробудио и даде му да једе.
Па онда читај шта пише о пророку Јелисеју, како је отворио очи своме уплашеном слузи да види војску небесну и да се увери да је више наших него њихових (тј. непријатељских).
И одчитај књиге Макавеја, и увери се, како ангелски ројеви иду пред војском праведника и разбијају непријатеље њихове.
Још читај, како се ангел Господњи јавио Маноју и жени његовој бездетној и прорекао рађање славног Самсона.
И још читај, како се ангел Господњи јавио Гедеону и позвао га да устане против Мадијамаца.
И још и још, много и много у Старом Завету. А још више у Новом Завету, у Евангелију и у Делима Апостолским. А највише у току историје цркве од 2000 година у животу светих Божјих, људи и жена. Тамо је описано искуство најсветијих и најбољих следбеника Спасових, из ко га се виде ројеви злих духова, против којих су се свети људи морали борити, као и непрестана помоћ у патњама од стране ангела светлости.
Хришћански философи и јеретички богослови, који све то одричу, уствари, одричу Свето Писмо Божје. И не само то, него одричу и Христа Господа, Спаситеља света.
А ти, Теодуле мој, остави њих, као епигоне паганске философије, па заједно са мном знај и веруј, да постоји безгранично велики свет духова, светлих и мрачних, и да је тај свет духова не мањи чинилац у драми васионе и људске историје од телесних људских бића. Историчари, који чине историју света зависном само и једино од теле сних људи, без учешћа света духовнога, слични су рибама у води, које ништа не знају о људима, о рибарима и о мрежама рибарским, него све објашњавају водом и воденим струјама, и говоре међу собом: све су то таласи воде ни, и не постоји ништа у свету осим нас риба и воде! Та ко могу да говоре рибе; и њима је проштено, јер су рибе; тако говоре и људи чији је мозак затворен рибљим крљу штима, и њима се не може опростити ни овога ни онога света.

Comments are closed.