NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Osnovi pravoslavlja » TAJNE VERE I ŽIVOTA (OSNOVNO BOGOSLOVLJE)

TAJNE VERE I ŽIVOTA (OSNOVNO BOGOSLOVLJE)

 

Prof. Velimir Hadži-Arsić

TAJNE VERE I ŽIVOTA
(OSNOVNO BOGOSLOVLJE)
 
5. TAJNA SPASITELJEVOG SILASKA U AD I TAJNA SPASENJA
 
Gospod Hristos svojim bogočovečanskim domostrojem spasenja obuhvatio je sva ljudska bića ne samo u sadašnjosti, nego i u prošlosti i budućnosti. Na taj način On je postao Spasitelj celokupnog ljudskog roda, i stekao pravo da se tako nazove. Istinita je reč sv. Irineja: Hristos je došao ne samo radi onih koji su u vreme ćesara Tiberija poverovali u Njega, i Otac je promišljao ne samo radi onih koji sada žive, nego za sve ljude uopšte, koji su se od početka bojali Boga i ljubili Ga, i pravedno i pobožno se odnosili prema bližnjima, i želeli videti Hrista i slušati glas njegov.[1]
Spasiteljev silazak u ad, mesto u kome su boravile duše svih ljudi koji su živeli i pomrli do njegovog dolaska u ovaj svet, bio je prirodan, neophodan i logičan. I Spasitelj je sišao u ad svojom čovečanskom dušom, i to sišao dok je telo njegovo ležalo u grobu mrtvo.[2]
Svoj silazak u ad Spasitelj je propratio svojom propoveđu onog istog Evanđelja koje je propovedao na zemlji. Jer isto Evanđelje važi za sva ljudska bića u obadva sveta: i u ovom svetu zemaljskog života i u svetu smrti – adu. Isto Evanđelje i isto spasenje. Apostol Petar jasno veli da je Spasitelj propovedao dušama u adu svoje Evanđelje spasenja.[3]
Silazak Bogočoveka Hrista u ad znači uništenje smrti, pobedu nad adom i đavolom, i vlast nad njima. To pokazuju reči apostola Jovana, da Gospod Hristos ima ključeve od ada i smrti.[4] Ad u koji je Gospod sišao, u kome su boravile i pravedne duše, označava carstvo smrti, žilište u kome se osećala ona tuga, nemoć, bol i žalost, koji su bili ovladali ljudskom prirodom zbog greha.
Spasonosna sila Gospoda Hrista prostire se i na sav zagrobni život. To svedoči sveta pesnička misao Crkve: „Kada Gospod Hristos bi raspet, đavo bi svezan, i smrt bi umrtvljena, a duše koje su u adu bile držane, oslobodiše se uza“.[5] Kao jedini moćan i silan, Hristos opleni ad, i sve osmrćene podiže sa Sobom, uništivši silom krsta strah od osude[6].
 


 
NAPOMENA:

  1. Contra haeres. IV, 22, 2.
  2. 1.Pet.3,18-20.
  3. 1.Pet.3,19; 4,6.
  4. Otk.1,18; sr. Ef.4,8.
  5. Sreda, na jutrenju, sjedalni (Glas 7, Osmoglasnik).
  6. Utornik druge sedmice po Uskrsu, na jutrenju, sjedalen (Cvetni triod).

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *