Свети оци о календару

Питање:
Хтео бих да поставим још неколико питања оцу Душану Колунџићу. Оче праштајте на досађивању.У одговору на моје претходно питање сте рекли, да Свети Оци нису имали бољи календар од јулијанског, па какав год да је Оци су по њему установили празновање пасхе, а ми смо дужни да следујемо канонима Светих Отаца, а не да се ослањамо на астрономију (овоземаљску науку) ми по њему морамо да рачунамо Васкрс док је света и века.А по новом рачунању времена, кажете српском календару Милутина Миланковића, може се десити да васкрс падне пре пролећне равнодневнице и исто кад јеврејска пасха, а 7.апостолско правило каже: „Ако неко: епископ или презвитер, или ђакон буде празновао Свети дан Пасхе, пре пролећне равнодневнице и у исто време са јудејцима, нека буде свргнут из Светог чина“.Тако да се по мом мишљењу нетреба ни усуђивати, да мењамо рачунање Васкрса, него да чувамо вековни Богом установљени поредак.Мислим да неби требало да се бавимо астрономијом, него да следујемо Светом предању.А Миланковићев календар се скоро неразликује од грегоријанског, тако да ћемо славити празнике као по грегоријанском календару.Кад је Грчка Црква прихватила нови календар десило се једно чудо Божије.Верници који нису прихватили нови календар служили су свеноћно бденије у цркви Св.Јована Богослова на гори Имиту код Атине уочи празника Воздижења Часнога Крста по старом календару 14.09.1925 год. око 23: 30 часова појавио се вели ки светлећи крст на небу обасјавајући само цркву и присутан народ, и то је трајало око 45 минута.Оче па шта мислите дали је боље да верујемо астрономима или чудама Божијим? А зашто сте ставили под знацима навода“анатемисани григоријански календар“? Ако незнате ево једне од анатема коју је у Силигиону објавио цариградски патријарх Јеремија Дрги (16.век) у тачки 7.“Ко год неследи црквене обичаје, проглашених од седам васељенских сабора, Свету Пасху и календар које су они добро установили за нас да их следимо, него жели да следи новоизмишљену пасхалију и нови календар безбожних папиних астронома (звездара) , па противећи се жели да одбаци и уништи учење и обичаје Цркве које смо примили од наших Светих Отаца-нека свако такав има анатему и буде изван Цркве и ван заједнице верних“.А о анатеми патријарха Кирила Петог из 1756 год. несмем ни да пишем јер је толико страшна, да ја грешник несмен да је пишем.А ево и једног казивања Св.Јована Златоустог: „Ако би Црква чак и грешила у одређивању дана Пасхе, ни у том случају неби толико похвално било тачно астрономско посматрање времена, колико би то било осуде достојан раскол“.И није ми јасно како то мислите да едукујете српски православни народ да прихвате нови календар? А што се тиче патријарха цариградског Вартоломеја и митрополита пергамског Јована, то је за сваку осуду.Праштајте оче Душане на свему, али ми је савест налагала да вам све ово напишем, молим одговор на моја питања.Нек је слава Богомладенцу Исусу Христу вавјек.Амин.
Жарко


Одговор:
Драги брате Жарко, Хвала на Твоме писму, али у њему не видим никакво додатно питање, на које бих морао да Ти одговарам. Љутиш се на астрономију, а она је произвела и Јулијански календар, по коме су Оци направили и неисходиму пасхалију. Пре тога су александријски епископи јављали осталим Црквама кад ће бити Пасха и остали празници, јер је Александрија била позната по астрономској науци. Коначно, Свети Теофило Александријски, а потом и Свети Кирило Александријски, дали су коначну реч у погледу одређивања датума Васкрса. Њихов рад је допунио римски опат Дионисије Мали, творац неисходиме пасхалије, са пасхалним кругом или великим индиктионом од 532 године. Ми се данас налазимо у 15. индктиону од створења света, који је почео 1941, а завршиће 2472. године. Дакле, неисходима пасхалија одређује датум слављења Пасхе независно од календара. Да Римокатоличка црква није 1583. године напустила неисходиму пасхалију и они би славили са нама Васкрс сваке године у исти дан, као што га славе православне Цркве, без обзира којим се календаром служе за непокретне празнике. Римокатолици данас славе Васкрс сходно 7. правилу апостолском (у прву недеље, после пуног месеца, а након пролетње равнодневнице) . „Анатемисани григоријански календар“ ставио сам под знаке навода јер сам ту синтагму преузео од Тебе. Први васељенски сабор није прецизирао кад треба да се слави Пасха, али је донео стриктну наредбу да сви имају славити Пасху у исти дан, како је славе Римљани и Александијци. Дакле, они који славе Пасху мимо устаљеног од Цркве правила, они се огрешују о одлуку Првог васељенског сабора. А да код слављења непокретних празника, који падају увек у исти датум, није било огрешења, видимо у случају празновања Епифаније и Рођења Христовог.
Ето, брате Жарко, ако Српска православна црква некад, у будућности, донесе одлуку да пређе на свој календар, буди уверен да се неће огрешити о одлуку Сабора, да сви славимо Пасху истога дана, јер Српска црква неће напустити своју пасхалију.
Да нам Господ помогне, да и ове године у здрављу и духовној крепости дочекамо Пасху Господњу и да заједно запевамо: ПРОСТИМ ВСЈА ВОСКРЕСЕНИЈЕМ! Поздравља Те Твој о Душан

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *