NASLOVNA » Apologetika, BIBLIOTEKA » Staklene oči Indije – Pravoslavlje i duhovnost dalekog istoka

Staklene oči Indije – Pravoslavlje i duhovnost dalekog istoka

Sadržaj knjige

Karma… astral… reinkarnacija… Brama, Višnu, Šiva, Krišna, Buda… Samsara… Joga… Tantra…. Mantra… Mandala… Tao… Kundalini… Zen… Tibet… Dalaj Lama…
Već desetlećima naš duhovni prostor je bombardovan propagandom dalekoistočnih religaja… Skoro da nema čoveka koji se nije suočio sa nekim od elemenata učenja Indije. Pritom, ne treba zaboraviti na činjenicu da je većina tih učenja bila usvajana u hrišćanskom kontekstu. Recimo, učenje o reinkarnaciji doživljavano bez induističko-budističkog pesimizma, koji prezire telo i tvar. Domaći reinkarnacionisti su ga doživljavali kao mogućno^ za čitav niz novih života. Na žalost, kod nas nije bilo dovoljno knjiga koje bi razgraničile pojmove, ukazujući na perspektive pravoslavne duhovnosti, otkrivenja Vaskrslog Hrista i Crkve, koja je Telo Njegovo.
Knjiga koja je pred čitaocem se sastoji od nekoliko delova. U prvom, „Pred licem obnovljenog mnogoboštva“, nalaze se tekstovi đakona Andreja Kurajeva „Hrišćanstvo i paganizam“ i igumana Aleksandra Mileanta, „Veličanstvenost Boga i ništavilo bogova“. Oni nam objašnjavaju kakva je načelna razlika između pravoslavnog učenja o oboženju i paganske težnje za samoobogotvorenjem, koja je, gogleda, suština okretanja savremenog čoveka duhovnosti Orijenta.
Poglavlje „Hrišćanstvoiinduizam“ razmatra pitanja bez kojih se ne može razumeti način na koji induističke sekte deluju na našem prostoru, maskirajući se kao „hrišćanstvo bez Hrista“. Ruski sveštenik Vladimir Jelisejev govori o pravoslavnoj i orijentalnoj askezi; Vladika Nikolaj i đakon Andrej Kurajev rešavaju dva aspekta pitanja koje neopagani često postavljaju – „Da li je Isus bio u Indiji?“. Dr Ivan Pančovski poredi budističko i hrišćansko shvatanje ljubavi, a analiza tibetanskog budizma je tu da bi se pokazalo kako je nepremostiv ponor između Otkrivenja Božjeg i palo-adamskodemonske religioznosti lamaizma. Janja Todorović tumači jogu iz hrišćanske perspektive. Članci Kurajeva i arhiepiskopa Jovana (kneza Šahovskog) pokazuju neodrživost vere u reinkarnaciju ako se usvoji pravoslavni biblijski pogled na svet. Zatim slede članci o dalekoistočnim sektama, uglavnom iz pera poznatih stranih i domaćih stručnjaka. „Pokret za svesnost Krišne“, Sai Baba, Šri Ćinmoj, transcendentalna meditacija, radžinišizam uzeti su u razmatranje zato što su prisutni kod nas, i stiču sve veći utdžcaj u nametanju duhovnosti „Novog doba“ potomcima Svetog Save i Svetog kneza Lazara.
Poglavlje „Himalajski uspon ka Hristu“ donosi tri ispovesti pravoslavnih Amerikanaca, koji su, u naše doba traganja i lutanja, išli daleko i duboko u potrazi za Bogom i sobom. Popadija Junija je stigla u Indiju, posećujući Sai Babu; monah Adrijan je bio na Tibetu;. jeromonah Damaskin je upražnjavao zen-budizam pre o što se sreo sa svojim duhovnim ocem, blažene uspomene svešteno-monahom Serafimom Rouzom. I svi su se oni vratili Hristu, Suncu Pravde…
Za kraj, donosimo žitije Svetog apostola Tome, prosvetitelja Indije, prizivajući njegovu molitvenu pomoć da bi ova knjiga svima koji je čitaju bila na korist i spasenje. Amin, Bože daj!

Priređivač

Na Dan Svete i Blage Mironosice, Marije Magdaline,
22. juli/4. avgust 1997.
godine od Rođenja Spasitelja


Ključne reči:

Jedan komentar

  1. Hvala na ovom tekstu. Pomogli ste mi da razrešim mnoge nedoumice i dali smernice za dalje.

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *