PRINOS SAVREMENOM MONAŠTVU

 

PRINOS SAVREMENOM MONAŠTVU
 

 
GLAVA OSMA
O neprijateljstvu i borbi između pale prirode i jevanđelskih zapovesti
 
Ako se odrekneš i ako se stalno budeš odricao sopstvenih shvatanja, sopstvene volje, sopstvene pravde ili, što je jedno isto, razuma, volje i pravde pale prirode, da bi u sebi zasadio razum Božiji, volju Božiju i pravdu Božiju koje nam je Sam Bog predao u Svetom Jevanđelju, onda će pala priroda u tebi povesti ljutu bitku protiv Jevanđelja i protiv Spasitelja.[1] Paloj prirodi će u pomoć priteći i pali duhovi. Nemoj zbog toga padati u čamotinju (uninije), nego čvrstinom u borbi dokaži osnovanost i odlučnost svoje slobodne volje. Srušeni, ustani! Prevareni i razoružani, ponovo se naoružaj! Pobeđeni, ponovo se spremi za bitku! Tebi će u najvećoj meri koristiti da u sebi samom vidiš kako sopstveni pad, tako i pad vascelog čovečanstva! Za tebe je od suštinskog značaja da taj pad upoznaš i izučiš sopstvenim, srdačnim i misaonim opitima. Za tebe je od suštinskog značaja da uvidiš slabost svog razuma i slabost svoje volje! Viđenje svog pada je duhovno viđenje.[2] Njegov sozercatelj je – um. To viđenje omogućuje blagodat, koja je u nas zasađena Krštenjem. Dejstvovanjem blagodati prekida se slepilo uma, i on na poprištu svog podviga počinje jasno da sagledava to, što nije video ranije, dok se nalazio izvan tog poprišta. On spoznaje postojanje onoga, čije postojanje nije čak ni naslućivao. Sa duhovnim viđenjem čovekovog pada povezano je još jedno viđenje: viđenje palih duhova. I to viđenje je viđenje duhovno, i blagodatni dar. U njemu sozercava um. Um, koji je tvorenjem zapovesti i težnjom ka njihovom što brižljivijem ispunjavanju počeo postepeno da sagledava pale duhove u pomislima i osećanjima koja oni donose, počinje da uviđa i žalosno zajedništvo ljudi sa palim duhovima, pokoravanje ljudi palim duhovima i zamke i dejstvovanje palih duhova radi pogubljenja ljudi. U duhovnim viđenjima nema ničega čulnog: ona sezadobijaju brižljivošću u izvršavanju jevanđelskih zapovesti i borbom sa grehovnim pomislima i osećanjima. Čovek koji nije opitom poznao ta viđenja, ne može da stvori nikakav pojam o njima, pa čak ne može ni da zna da ona postoje.[3] Rat i borbu podvižnika Hristovog sa sopstvenim padom i sa palim duhovima Duh Sveti je prevashodno izobrazio u Psaltiru. Monasi prvih vremena su Psaltir učili napamet, a u reči Duha oblačili su svoje molitve za izvlačenje iz jame strasti i za izbavljenje iz čeljusti neprijatelja, đavola.
 


 
NAPOMENE:

  1. Prepodobni Makarije Veliki, 21. beseda.
  2. Sveti Isaak Sirijski, 61. slovo.
  3. Sveštenomučenik Petar Damaskin, Knjiga prva o osam umnih viđenja, Dobrotoljublje, 2. tom (u ruskom izdanju) i Lestvica, 27. pouka.

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *