NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Bogoslovlje svetootačkog podviga i iskustva » PRAVOSLAVNA ASKETIKA ZA MIRJANE

PRAVOSLAVNA ASKETIKA ZA MIRJANE

 
Sveštenik PAVLE Gumerov
PRAVOSLAVNA ASKETIKA ZA MIRJANE

 
Glava V
NEUMERENOST UJELU I PIĆU „TRBUH JE NJIHOV BOG“
 
Stomakougađanje, kao i svaka druga strast, proizilazi iz sasvim prirodne čovekove potrebe. Čovek bez hrane i pića ne može. Osim toga, hrana i piće su dar od Boga i uzimajući njih, mi ne obezbeđujemo organizmu samo hranljive sastojke već, zahvaljujući Tvorcu postižemo i zadovoljstvo. Stoga je trpeza, odnosno praznični sto – kao mesto objedinjenja, prilika da se družimo sa svojim bližnjima i prijateljima. Okušanjem hrane obuzima nas radost kako od druženja, tako i od telesne sitosti. Sveti oci ne nazivaju uzalud trpezu nastavkom liturgije. Na službi nas ujedinjuje duhovna radost od zajedničke molitve, jer se pričešćujemo iz iste Čaše, a zatim sa ljudima koji su nam po duhu slični delimo i telesno- duševnu radost.
U prvim vekovima hrišćanstva posle Evharistije su se priređivale tzv. agape, ili večere ljubavi, gde su hrišćani za zajedničkim stolom uzimali hranu, vodeći duhovne razgovore. Zbog toga u uzimanju hrane i upotrebi vina nema ničeg grešnog i lošeg. Sve zavisi, kao i uvek, od našeg odnosa prema tom činu i pridržavanja mere. Gde se pak nalazi ta mera, ta tanka granica, koja deli prirodnu potrebu od strasti? Ona prolazi između unutrašgьe slobode i neslobode u našoj duši. Kao što govori apostol Pavle: Znam i poniziti se, znam i izobilovati; u svemu i svačemu navikoh; i sit biti i gladovati, i izobilovati i oskudijevati. Sve mogu u Hristu koji mi daje moć (Fil. 4, 12-13).
Da li smo mi slobodni od robovanja jelu i piću? Gospodare li oni nama? Šta je jače – naša volja ili naše želje? Apostolu Petru je Gospod otkrio: Što je Bog očistio, ti ne pogani (Dap. 11, 9). I nema greha u uzimanjuhrane, jer greh nije u hrani, većunašem odnosu prema njoj.
No, krenimo redom. Sveti Ignjatije (Brjančaninov) definiše neumerenost u hrani i piću na sledeći način: „Prejedanje, pijanstvo, kršenje i razrešavanje postova, tajno uzimanje hrane i uživanje u ukusu, predstavljaju zapravo narušavanje uzdržanja. Pogrešna i preterana ljubav prema telu, prema stomaku i njegovoj sitosti, porađaju samolublje, iz kojeg kasnije proističu – nečuvanje vernosti prema Bogu, Crkvi, vrlini i ljudima“.[1]
Strast stomakougađanja ima dva vida: črevobesije i gortanobesije. Črevobesije je proždrljivost, tj. kad stomakougodnika više interesuje količina, nego kvalitet hrane. Gortanobesije je uživanje u hrani, naslađivanje grla i receptora za ukus, tj. kult kulinarskih gurmanluka. Strast prejedanja (kao uostalom i mnogi drugi poroci) je dostigla svoj izopačeni vrhunac u Starom Rimu. Neki patriciji su zarad neprestanog naslađivanja na veličanstvenim pirovima koristili specijalna korita od ptičijeg perja, da bi nakon što trbuh nasite do guše omogućili sebi, da izazvavši povraćanje, isprazne želudac. Potom bi bili opet u stanu da zadovolje bezumnu strast stomakougađanja.
Zaista, njihov bog je trbuh, i slava u sramoti njihovoj, oni misle ono što je zemaljsko (Fil. 3, 19). Razumljivo je zbog čega prezasićene ljude, i one koje muči strast stomakougađanja, ne zanimaju duhovna pitanja. Kulthrane i telesnih naslađivanja blokiraju razmišljanje o uzvišenom. Kako su govorili sveti oni: „Debele ptice ne mogu da lete“.
Stomakougađanje i ispijanje vina porađaju drugu telesnu strast – sladostrašće, tj. bludnu požudu. Kao što se kaže: „Slasti (tj. stomakougađanje) rađaju strasti“.
Prejedanje ne samo da ne dozvoljava razmišljanje o Bogu većremeti i očuvanje celomudrenosti. „Onaj koji puni trbuh i obećava da će ostati celomudren, sličaй je onome koji tvrdi da slamom može ugasiti oganj. Jer, kao što je slamom nemoguće zaustaviti brzinu ognja koji se širi, tako je i prejedanjem nemoguće zaustaviti žestoku brzinu razvrata“ – govori podvižnik 4. veka prepodobii Nil Sinajski.[2]
 


 
NAPOMENA:

  1. Svяtitelь Ignatiй (Brяnčaninov). Polnoe sobranie tvoreniй. M., 2001.T. 1.S. 155.
  2. Dobrotolюbie. M., 2001. T. 2. S. 234.
Ključne reči:

2 komentar(a)

  1. Ovde su sve same mudre poruke. Svaki čovek bi trebao da posećuje ovu stranicu s vremena na vreme i pročita koji redak bar. Život je veliko iskušenje i svi se katkada nađemo u tami. U ovakvim tekstovima se mogu pronaći jasni putokazi ka Svetlosti za sve one koji žele da Je pronađu.

    Zahvalan,

    Brat Stevo

  2. Svi koji do sada nisu verovali u Boga, neka počnu da čitaju duhovnu literaturu, a posebno Sveto Pismo i Psaltir.
    Uverit će se kako im se život mijenj, dobijaju mir u svojoj duši, u svakoj životnoj situiaciji.

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *