NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Bogoslovlje svetootačkog podviga i iskustva » PRAVOSLAVNA ASKETIKA ZA MIRJANE

PRAVOSLAVNA ASKETIKA ZA MIRJANE

 
Sveštenik PAVLE Gumerov
PRAVOSLAVNA ASKETIKA ZA MIRJANE

 
Zaštita vere
 
Mi treba da ustanovimo u svojoj svesti nešto kao filter i da odredimo koje su misli za nas poželjne, a koje ne smemo puštati ni pod pretnjom topovskog pucnja. Tako na primer, roditeli deci mogu da blokiraju pristup na neke sajtove ili televizijske kanale. Možemo navesti )oš jedan primer. Kada začujemo zvono na vratima, ne otvaramo odmah širom vrata, pitajući: „ko je?“, nego najpre pogledamo kroz špijunku i tek kad se uverimo da zvoni naš poznanik, puštamo ga u kuću.
Ne treba se bojati pomisli, ali ne smemo ni opštiti sa njima.
Jednom, kad su me izmučile grešne pomisli, iskusni sveštenik kod koga sam se ispovedao dao mi je ovakav savet: „Primaj pomisli kao nešto površno, što nema veze sa tobom. Misao može da kontroliše pomisli koje nam dolaze u glavu, i da ih u zavisnosti od volje, prihvati ili ne“. Recimo, čovek sedi u kupi. Vrata i prozori su zatvoreni. Napolzu je oluja, mećava, nevreme. Međutim, sve dok on ne otvori prozor, oni mu ne nanose štetu. Ne treba ga ni otvarati, jer će nevreme upasti unutra i postaće neugodno i hladno. Isto tako i misli: neizbežne su, ali ne treba da ulaze u dušu i da je prljaju.
Važno je ne samo oslobađati se od grešnihpomisli već i ne puštati ih u svoju dušu. Isto tako, bitno je ispunjavati je drugim mislima – duhovnim, svetlim i dobrim. Jer, kako zakon kaže: priroda ne trpi prazninu. Ni duhovna priroda, takođe. Verovatno se sećate poučne priče kako nečisti duh izlazi iz čoveka i isteran ide po pustim mestima, a onda se vraća i, pronašavši svoje mesto slobodno, dovodi sedam ljutih demona. Sveto mesto, kao što je poznato, pusto ne biva.
Sveti Teofan savetuje da nakon izgnanja zlih pomisli postavimo nešto nalik na štit na sami ulaz u dušu i da ih ne puštamo natrag: „A radi ovoga žuri da smeštaš u dušu ubeđenja suprotna onim, na kojim se održava smućujuća pomisao“.[1]
Već smo istakli da se svako) strasti suprotstavlja vrlina. Tako je i svako) grešno) misli mogupe suprotstaviti suprotnu, moralnumisao. Naprimer, bludnoj – celomudrenu čistu; gnevno) – dobronamernu; pomislu osuđivanja – pomisao opravdanja, saosećanje prema bližnjem itd.
Kao zaključak navešću još jedan savet episkopa Teofana – borbu s pomislima treba počinjati molitvom Gospodu, svetima i Anđelu Čuvaru i ne pripisivati uspehe duhovne borbe sopstvenim zalaganjima, nego samo Božijoj pomoći.
Treba pronaći glavnu svoju strast i s njom se boriti kako delom, tako i u mislima. Ta borba se nikad ne prekida. „Međutim, sve će lakše i lakše…ili sve povoljnije i povoljnije da bude savlađivati )e. Stepi ćeš i iskustvo, tako da ti neće biti teško ni da je primetiš ni da )e izraziš.“[2]
 


 
NAPOMENA:

  1. Tam že. S.281.
  2. Svяtitelь Feofan Zatvornik. Sobranie pisem. Svяto-Vvedenskiй
    Pečerskiй monastыrь. 1994. Vыp. 4. S. 98.
Ključne reči:

2 komentar(a)

  1. Ovde su sve same mudre poruke. Svaki čovek bi trebao da posećuje ovu stranicu s vremena na vreme i pročita koji redak bar. Život je veliko iskušenje i svi se katkada nađemo u tami. U ovakvim tekstovima se mogu pronaći jasni putokazi ka Svetlosti za sve one koji žele da Je pronađu.

    Zahvalan,

    Brat Stevo

  2. Svi koji do sada nisu verovali u Boga, neka počnu da čitaju duhovnu literaturu, a posebno Sveto Pismo i Psaltir.
    Uverit će se kako im se život mijenj, dobijaju mir u svojoj duši, u svakoj životnoj situiaciji.

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *