NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Bogoslovlje svetootačkog podviga i iskustva » PRAVOSLAVNA ASKETIKA ZA MIRJANE

PRAVOSLAVNA ASKETIKA ZA MIRJANE

 
Sveštenik PAVLE Gumerov
PRAVOSLAVNA ASKETIKA ZA MIRJANE

 
Čuvaj srce svoje
 
Od čega počinje greh bluda? Svaki koji pogleda na ženu sa željom za njom, već je učinio preljubu sa njom u srcu svome (Mt. 5,28). Eto gde je početak strasti. Čovek je propušta u srce, naslađuje se njome, a tamo je malo deli od telesnog greha. Da, greh izlazi iz srca, ali on i u srce takođe dospeva. Strast bluda je, kao što govore sveti oci, direktno povezana sa prethodnim grehom, tj. sa strašću stomakougađanja, telesnog prejedanja i prekomernog ispijanja vina. „Uzdržanje rađa celomudrenost, a stomakougađanje je majka bludne požude“. Podsetimo se još jednom: i ne opijajte se vinom,u čemu je razvrat, nego se ispunjavajte Duhom (Ef. 5,18). Bludničenje je telesna strast i treba je obuzdavati, učeći telo na uzdržanje i umerenost. Masna, hranljiva i jaka hrana, obilato ispijanje vina – sve to raspaljuje krv i uzbuđuje. To je opštepoznata činjenica.
Druga činjenica koja ima uticaja na naobuzdanost tela jeste nečuvanje vida i drugih čula. Možda kod nas još uvek nema čudovišnog razvrata u kojem je plivao Stari Rim, mada se itekako približavamo tome. Međutim, za takvu propagandu i reklamu tog greha Rim, dakako, nije znao. Već je u poglavlju o mae medijima bilo dosta rečeno o tome. Nije samo televizija (televizor se može i isključiti), nego su i ulice naših gradova preplavljene slikama obnaženihtela. Uz to bestidni bilbordi katkad „ukrašavaju“ najprometnije trase. Smatram da se u blizini takvih reklama prilično povećava broj udesa. Jednom je neki moskovski sveštenik, ne mogavši da izdrži, prineo velike merdevine i na ogromnom nepristojnom plakatu napisao crnom bojom: „Gospodine Luškov, jesi li ti gradonačelnik Sodoma i Gomore?“
Naravno, sve se to čini da bi se razdelila i olabavila nacija. Poznata je činjenica da je Hitler na okupiranim teritorijama širio pornografiju i kontraceptivna sredstva. Pri tom je u samoj Nemačkoj pornografija bila zabranjena. Da li je moguće zaštititi se od sve te prljavštine, koja nas bukvalno prati na svakom koraku? Teško jeste, ali je neophodno. Onaj čovek koji želi da sačuva svoju dušu i telo u čistoti, može to da učini i u Sodomu, kao pravedni Lot.
Prvo što treba da učinimo jeste da na minimum svedemo broj izvora iskušenja (više o tome u glavi o masmedijima).
Drugo. Da ne zadržavamo svoju pažnju na razdražujućim objektima i da se ne lepimo za njih. Da ne gutamo očima sablazne slike, već da se naučimo da prelazimo pogledom preko njih, ne primećujući ih.
I treće. Ne samo da ne treba da pridajemo posebnu pažnju iskušenjima, već treba da izmenimo i svoj odnos prema njima, da ih doživljavamo kao nešto neutralno.
Navešću primer. Iako ja imam dovoljno veliki vozački staž, ipak ispaštam zbog svoje nepažnje i rasejanosti na drumu. U toku puta imam običaj da se zagledam u nešto interesantno i neobično, i to me je više puta dovodilo u nepriliku. Morao sam za sebe da sastavim pravilo i da svečano obećam: za volanom smem samo da pratim drumske uslove, znakove i signalizaciju, a na svemu ostalom, što odvlači pažnju, ne smem fiksirati pogled. Treba da prelazim pogledom preko predmeta. Takav odnos pomaže da sačuvam svoj vid. Kad se susretneš s nečim štetnim, što izaziva sablazan, nemoguće je ne videti ga (iako je korisno i skrenuti pogled), ali zato ne treba zaustavljati pogled na tome, razgledajući ga. Svakako, za to je potrebna određena navika, a već posle ćeš automatski početi da vršiš selekciju onog što ne treba gledati.
Još jedan važan faktor za čuvanje sebe od iskušenja jeste promena odnosa prema njima. Na primer, na ženu se može gledati kao na predmet požude, a može i drugačije (čak i ako je ona provokativno odevena). O tome piše sveti Teofan Zatvornik: Kako pak bitisati, ako, živeći u društvu nije dozvoljeno gledati žene? Da li da ih gledaš – pa gledaj, a srce na povodcu drži. Gledaj očima dece, koja gledaju na žene čedno, bez loših misli“.[1]
Na osobu suprotnog pola može se gledati kao na sestru ili na majku (na brata ili na oca), bez raspaljujuće požude. I mi sami smo često spremni da strasti otvorimo svoju dušu. Međutim, ako je na nju stavljen katanac, sablazna slika će teško prodreti unutra. Ako je čovek oženjen, za njega postoji samo jedna žena – supruga. Samo nju on može da voli kao ženu sve ostale su bespolne. On u njima ne sme da gleda ono što je žensko, već samo ono što je ljudsko. Neprijatelj je veoma jak, tako da je od netaktičnog pogleda i površnog flerta do preljube – jedan korak. Pored čistote vida treba čuvati i čistotu uma. Nečiste, tj. bludne misli, kao blato prljaju i skrnave dušu i srce. Nije džabe demona bluda Jefrem Sirin nazvao „demonom nečistote“. O tome, kako se boriti s grehovnim nečistim pomislima, podrobno smo govorili u glavi „Borba s pomislima“.
Sve ovo o čemu smo dosad govorili, odnosi se na pomisli, osećanja i želje. Od toga počinje strast bluda. Naše ponašanje je druga stvar koju treba da imamo na umu. Teško čovjeku onom kroz koga dolazi sablazan (Mt. 18,7). Provokativna odeća, dvosmislene šale, neozbiljnost pri obraćanju suprotnom polu – sve to može da nanese štetu ne samo nama, već i okolini. I tada „teško nama“. Ma šta mi radili, treba uvek da se zapitamo: pokrepe li nas neka strast i kako će naše ponašanje uticati na drugog čoveka.
 


 
NAPOMENA:

  1. Svяtitelь Feofan Zatvornik. Kratkie mыsli na každый denь goda po cerkovnomu čteniю iz Slova Božiя. M., 1991. S. 79.
Ključne reči:

2 komentar(a)

  1. Ovde su sve same mudre poruke. Svaki čovek bi trebao da posećuje ovu stranicu s vremena na vreme i pročita koji redak bar. Život je veliko iskušenje i svi se katkada nađemo u tami. U ovakvim tekstovima se mogu pronaći jasni putokazi ka Svetlosti za sve one koji žele da Je pronađu.

    Zahvalan,

    Brat Stevo

  2. Svi koji do sada nisu verovali u Boga, neka počnu da čitaju duhovnu literaturu, a posebno Sveto Pismo i Psaltir.
    Uverit će se kako im se život mijenj, dobijaju mir u svojoj duši, u svakoj životnoj situiaciji.

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *