NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Bogoslovlje svetootačkog podviga i iskustva » PRAVOSLAVNA ASKETIKA ZA MIRJANE

PRAVOSLAVNA ASKETIKA ZA MIRJANE

 
Sveštenik PAVLE Gumerov
PRAVOSLAVNA ASKETIKA ZA MIRJANE

 
Glava VI
BLUDNIČENJE „DEMON NEČISTOTE“
 
Mislim da je svaki sveštenik periodično prinuđen da daje odgovor na isto pitanje (obično ra postavlja omladina): „Zbog čega se telesni odnosi između muškarca i žene pre braka smatraju grehom, ako se sve to dešava uz obostranu saglasnost i bez nanošenja štete i gubitka bilo kome od njih? Jer, preljuba je druga priča; to je varanje i rasturanje porodice, a šta je u ovome loše?
Za početak, setimo se šta je to greh. Grijeh jeste bezakonjs (l Jn. 3, 4), tj. narušavanje zakona duhovnog života. A znamo da narušavanje kako fizičkih, tako i duhovnih zakona dovodi do nesreće i samouništenja. Na grehu i greški se ne može ništa dobro sagraditi. Ukoliko se u temelju kuće inženjer prevario u proračunu kuća neće potrajati. Takva kuća je bila podignuta jednom i u našem naselju. Stajala je, stajala, a nakon godinu dana se srušila.
Sveto Pismo seksualne odnose pre braka naziva bludom i ubraja ih u najteže grehove: Ne varajte se: ni bludnicы, ni idolopoklonici, ni preljubnici, ni rukobludnici, ni muželožnici…neće naslijediti Carstvo Božije (1 Kor. 6, 9-10). Neće je naslediti, ako se ne pokaju i ne prestanu da bludniče. Crkvena kanonska pravila za one koji su upali u blud, kao što su recimo svetog Vasilija Velikog, ili svetog Grigorija Niskog, takođe su veoma stroga. Takvim se zabranjuje pričešćivanje, dogod se ne pokaju i ne pretrpe epitimiju. Trajanje epitimije ću prećutati, budući da savremeni čovek to ne bi izdržao. Zbog čega pak Crkva s takvom strogošću gleda na greh bluda i u čemu je njegova opasnost?
Treba reći da telesne (intimne) odnose između muškarca i žene Crkva nikad nije zabranjivala, već ih je blagosiljala, ali samo pod jednim uslovom: ukoliko su bili u okviru bračne zajednice (i to ne samo crkvenog braka nego i građanskog). Jer je i u prvim vekovima hrišćanstva postojao problem, kada jedno od supružnika primi hrišćanstvo, a drugo ne. Čak i apostol Pavle ne dopušta takvim supružnicima razvod, priznajući i takvu zajednicu, koja je bez crkvenog blagoslova, kao brak.
Isti taj apostol piše o telesnim odnosima između supružnika: Muž neka ukazuje ženi dužnu ljubav, tako i žena mužu. Žena nije gospodar od svojega tijela, nego muž; tako i muž nije gospodar od svojega tijela, nego žena. Ne zabranjujte se jedno drugome, sem po dogovoru pršremeno, da bi se predali postu i molitvi, pa opet da se sastanete, da vas satana ne iskušava vašim neuzdržanjem (1 Kor. 7, 3-5).
Gospod je blagoslovio bračnu zajednicu i telesno opštenje u njoj, koje služi rađanju dece. Muž i žena odsad nisu dvoje, nego;jedno telo (Post. 2,24). Postojanje braka je još jedna (ako ne i najbitnija) razlika između nas i životinja. Zveri ne stupaju u brak. Kod ljudi pak postoje kako bračna veza i uzajamna odgovornost, tako i obaveze jednog prema drugom i prema deci. Telesni odnosi su nesumnjivo jaka briga i oni služe još većem vezivanju supružnika. Žudnja će te terati mužu (Post. 3,16) – rečeno je za ženu, i ta uzajamna žudnja supružnika takođe doprinosi učvršćivanju njihove zajednice.
Međutim, ono što se blagosilja u braku, predstavlja greh i narušavanje zapovesti kad se dešava van braka. Savez supružnika sjedinjuje muškarca i ženu u jedno tijelo (Ef. 5, 31) zarad uzajamne ljubavi, rođenja i vaspitanja dece. Međutim, Biblija nam govori i o tome, da se u bludu ljudi takođe sjedinjuju ujedno tijelo, ali kroz greh i bezakonje. Zarad grehovnog užitka i neodgovornosti. Ne znate li da su tijela vaša udovi Hristovы? Xohy li, dakle, uzetы udove Hristove i od njih načiniti udove bludnice? Nikako! Ili ne znate, da ko se sa bludnicom sveže jedno je tijelo s njom? (l Kor. 6, 15- 16)
I, zaista, svaka nezakonita telesna veza nanosi duboku ranu čovekovoj duši i telu, i kad on poželi da stupi u brak, teret prethodnog grešnog života će ga sigurno opterećivati svojim postojanjem.
Blud sjedinjuje ljude, ali samo da bi oskrnavio njihova tela i duše.
Ljubav između muškarca i žene moguća je samo u braku, gde ljudi daju zavete vernosti i uzajamne odgovornosti pred Bogom i ljudima. Ni česti intimni odnosi, ni zajednički život sa jednim partnerom u danas modernom „građanskom braku“ ne pružaju čoveku pravu sreću. Zbog toga jer je brak, ne samo telesna bliskost nego i duhovno jedinstvo, ljubav i poverenje prema voljenom. Razumljivo je da ni nesređeni odnosi, ni zajednički život bez registracije, to ne mogu pružiti. Ma kakvim se lepim rečima kitili zaljubljenici „građanskog braka“, u osnovi njihovih odnosa leže – uzajamno nepoverenje, sumnja u svoja osećanja i strah da će izgubiti slobodu. Ljudi koji bludniče potkradaju sami sebe; umesto da idu otvorenim, vezivanju supružnika. Žudnja će te terati mužu (Post. 3,16) -rečeno je za ženu i ta uzajamna žudnja supružnika takođe doprinosi učvršćivanju njihove zajednice.
Međutim, ono što se blagosilja u braku predstavlja greh i narušavanje zapovesti kad se dešava van braka. Savez supružnika sjedinjuje muškarca i ženu u jedno tijelo (Ef. 5, 31) zarad uzajamne ljubavi, rođenja i vaspitanja dece. Međutim, Biblija nam govori i o tome, da se u bludu ljudi takođe sjedinjuju u jedno tijelo, ali kroz greh i bezakonje. Zarad grehovnog užitka i neodgovornosti. Ne znate li da su tijela vaša udovi Hristovi?Hoću li, dakle,uzetiudove Hristove i od njih načiniti udove bludnice? Nikako! Ili ne znate, da ko se sa bludnicam sveže jedno je tijelo s njom? (l Kor. 6, 15- 16)
I, zaista, svaka nezakonita telesna veza nanosi duboku ranu čovekovoj duši i telu i kad on poželi da stupi u brak, teret prethodnog grešnog života će ga sigurno opterećivati svojim postojanjem.
Blud sjedinjuje lude, ali samo da bi oskrnavio njihova tela i duše.
Ljubav između muškarca i žene moguća je samo u braku, gde ljudi daju zavete vernosti i uzajamne odgovornosti pred Bogom i ljudima. Ni česti intimni odnosi, ni zajednički život sa jednim partnerom u danas modernom „građanskom braku“ ne pružaju čoveku pravu sreću. Zbog toga jer je brak, ne samo telesna bliskost nego i duhovno jedinstvo, ljubav i poverenje prema voljenom. Razumljivo je da ni nesređeni odnosi, ni zajednički život bez registracii e, to ne mogu pružiti. Ma kakvim se lepim rečima kitili zaljubljenici „građanskog braka“, u osnovi njihovih odnosa leže – uzajamno nepoverenje, sumnja u svoja osećanja i strah da će izgubiti slobodu. Ljudi koji bludniče potkradaju sami sebe; umesto da idu otvorenim, blagoslovenim putem, oni pokušavaju da ukradu sreću sa sporednog ulaza. Jednom je neki veoma iskusni sveštenik u porodičnom životu rekao, da su oni koji žive vanbračno slični onima, koji, nemajući čina, odevaju na sebe svešteničke haljine, i usuđuju se da služe liturgiju. Oni žele da dobiju ono, što im po zakonu ne pripada.
Statistički podaci svedoče, da se češće raspadaju brakovi kojima je prethodio period zajedničkog vanbračnog života, nego brakovi u kojima supružnici takvo iskustvo nisu imali. I to je razumljivo i objašnjivo: greh ne može ležati u temelju porodične građevine. Jer ce telesno opštenje supružnicima daje kao nagrada za njihovo trpljenje i čistotu. Mlađi ljudi, koji ne čuvaju sebe do braka su labilni i bezvoljni. Ako se oni nisu ničeg odricali pre braka, onda u braku ima olako i slobodno da skrenu na stramputicu.

Ključne reči:

2 komentar(a)

  1. Ovde su sve same mudre poruke. Svaki čovek bi trebao da posećuje ovu stranicu s vremena na vreme i pročita koji redak bar. Život je veliko iskušenje i svi se katkada nađemo u tami. U ovakvim tekstovima se mogu pronaći jasni putokazi ka Svetlosti za sve one koji žele da Je pronađu.

    Zahvalan,

    Brat Stevo

  2. Svi koji do sada nisu verovali u Boga, neka počnu da čitaju duhovnu literaturu, a posebno Sveto Pismo i Psaltir.
    Uverit će se kako im se život mijenj, dobijaju mir u svojoj duši, u svakoj životnoj situiaciji.

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *