ПОУКЕ ОГЛАСИТЕЉНЕ И ТАЈНОВОДСТВЕНЕ

 

ПОУКЕ
ОГЛАСИТЕЉНЕ И ТАЈНОВОДСТВЕНЕ

 

 
ОГЛАСИТЕЉНА ПОУКА ТРЕЋА[1]
 
1. Веселите се небеса и радуј се земљо због оних који желе да се окропе исопом и да се очисте исопом духовним и силом Онога који је за време свога страдања исопом и трском био појен. Нека се радују небеске силе, а душе, којима предстоји сусрет са духовним Женихом, нека се достојно припреме. Глас у пустињи вапије: припремите пут Господњи.[2] Није ово мала ствар; није реч о обичном телесном сусретању, него сусрет изабраних по вери са свеиспитујућим Духом. Световна супружанства и брачни савези не могу се са овим адекватно поредити; младожења лако пристаје на женидбу када види богатство или телесну лепоту; а овде није реч о лепоти тела, него је у питању неупрљана савест душе; богатство се не осуђује, али се потражује богатство душевне побожности. Дакле, чеда одабрана, пазите на Јована који виче исправите пут Господњи;[3] настојте да уништите све препреке и саблазни како бисте ходили путем у вечни живот. Нелицемерном вером очистите душе ваше које су сасуд за примање Духа Светог. Почните покајањем да мијете одећу вашу да бисте били чисти када вас позову у брачну ложу. Мада Жених позива све, без изузетка, јер благодат је штедра и мада глас громогласника сабира све, ипак Он лично прави разлику међу званицама. Да се не деси некоме од сабраних, чија су имена унесена у небески списак, да чује оне речи: пријатељу, како си ушао овамо без свадбеног руха?[4] Нека сваки од вас чује: добро, слуго верни и добри, у малом си ми био веран, над многима ћу те поставити; уђи у радост Господа твога[5]. Све до сада ти си стајао иза врата! О, када би сваки од вас могао казати: увео ме је цар у ложницу своју. Нека се радује душа моја у Господу; обукао ме је у ризу спасења и у одећу весеља оденуо ме је; као на младожењу ставио ми је венац и као невесту ме је украсио лепотом.[6] нека душа свакога од вас покаже своју чистоту, да буде без прљавштине, без порока и томе сличног;[7] не кажем вам да ово треба да буде пре примања благодати, јер, зашто бих вас онда позивао на опроштај грехова? Него, када вам се дарује благодат, нека са њом буде сагласна ваша савест и нека остане неупрљана.
2. Велико је ово дело, заиста, браћо! Због тога му приступите трезвено. Сваки од вас ће стати пред Бога кога окружују миријаде анђеоске војске. Дух Свети ће печатити ваше душе. Бићете одабрани за војску великога Цара. Дакле, орасположите и припремите себе, не облачите се у скупоцену одећу, него у побожну душу која се огледа у чистој савести. Крштењу не приступај као обичној води, него као духовној благодати која се кроз воду и водом дарује. Као што се жртва, по природи својој проста, оскрнављује призивањем демона, тако и обична вода, добивши силу призивањем Духа Светога и Христа и Оца, постаје света. Пошто се човек састоји из две природе, душе и тела, очишћење такође мора бити двојако: бестелесно ради бестелесног и телесно ради тела. Вода чисти тело, а Дух печати душу, како бисмо Богу приступили окропљеним срцем и телом, умивеним чистом водом. Када будеш силазио у воду, немој о њој размишљати као о обичној, него уздањем у дејство Духа Светог надај се спасењу. Без једног и без другог немогуће је достићи савршенство. Не говорим ово ја, него Господ Исус Христос који у свему овоме има власт. Он каже: ако се ко не роди ОЗГО, и додаје речи: водом и Духом, не може ући у Царство Божије.[8] Ни онај ко се крсти само водом, а није удостојен Духа, нема на себи савршену благодат; међутим, ни онај који је по својим делима добар, али није запечаћен водом, неће ући у Царство небеско. Реч је смела, али није моја; тако је одредио Исус. Ево вам доказа из Писма: Корнилије беше праведан човек који се удостојио да види анђела; његове молитве и милостиња на небесима образоваше прекрасни споменик. Дошао је Петар и на верујуће се излио Дух и они почеше говорити другим језицима и пророковаше; Писмо тада сведочи да им је Петар и после ове духовне благодати заповедио да се крсте у име Исуса Христа, како би након рођења душе вером, посредством воде, и њихово тело примило благодат. Ако неко баш жели да зна због чега се кроз воду, а не кроз неку другу стихију дарује благодат, пронаћи ће одговор у Писму божанском. Вода је нешто особено и најбоље од четири видљиве стихије света. Небо представља станиште анђела, али небеса су од воде. Земља је станиште човеково, али и земља је од воде. И пре шестодневног довођења у поредак творевине, Дух. Божији је лебдео над водом. Начело света је вода; начело еванђеља је Јордан. Ослобођење Израиља од Фараона извршило се кроз воду мора, а ослобођење света од грехова савршава се омивањем водом, дејством Речи Божије. Где год Бог ступа у савез са било ким ту је и вода. Са Нојем је закључен савез након потопа; на Синају је закључен савез са Израиљем, опет посредством воде и црвенице и исопа. Илија се узноси на небо, али и ту је вода присутна. Најпре је прошао кроз Јордан, а потом је узнесен на небо. Првосвештеник најпре пере руке, а потом приноси дим и кад на жртву. Аарон се најпре умио, а потом је произведен у чин првосвештеника. Како би он могао приносити молитве за друге, ако сам није опран водом? Умиваоница која се налазила у скинији символизовала је Крштење.
3. Крштење је крај Старог завета и почетак Новог. Њега је почео Јован да врши, а од Јована нико није већи од оних који су рођени од жене;[9] Он је свршетак пророка: сви пророци и закон до Јована су; он је почетак еванђеоских дејстава пошто зачало еванђеља Исуса Христа беше Јован Крститељ.[10] Рећи ћеш да је Илија Тесвићанин узет на небо, али ипак знај да он није већи од Јована. Пренесен је на небо Енох, али ни он није већи од Јована. Мојсеј беше највеличанственији законодавац, али и сви остали пророци беху величанствени; међутим, ни они нису већи од Јована. Не усуђујем се да поредим пророке међу собом, али је сам Владика њихов и наш, Господ Исус Христос донео суд: није рођен од жене већи од Јована; Господ не каже рођени од дјева, него од жена. Велики служитељ се пореди са саслужитељима: превасходност и благодат Сина неупоредиви су са слугама. Видиш ли каквог је човека Господ одабрао за претечу ове благодати? Бедног, љубитеља пустиње, али не човека мрска и опадача; он је јео акриде и имао је окриљену душу; хранио се медом и речи му беху слађе и корисније од меда; носио је одећу од камиље длаке и у свему је био образац подвижничког живота; још у утроби мајке своје осветио га је Дух Свети. Истина, на исти начин је освећен био и Јеремија, али Јеремија није прорицао још у утроби мајке. Једино је Јован, још у утроби мајке своје, заиграо од радости.[11] Не видећи телесним очима, он је Владику познао духом својим. Пошто је благодат Крштења велико дело, било је потребно да и њезин први савршитељ буде велик.
4. Он је крстио у Јордану, а долазио му је цео Јерусалим и примао почетак Крштења. Сва највећа блага су у Јерусалиму. Међутим, добро знајте, Јерусалимљани, на који начин су од њега добијали Крштење они који су му долазили: они су сви одреда исповедали грехе своје! Најпре су они открили ране своје, а потом је он давао лек; свима који повероваше он је даровао искупљење од вечног огња. Ако сам желиш да се увериш да Јованово крштење беше искупљење од претећег огња, онда чуј шта он каже: породи аспидини, ко вам каза да бежите од предстојећег огња.[12] Дакле, немојте више бити пород аспидин; иако то пре бејасте преобразите се и нека о томе сведочи ваш начин пређашњег и грешног живота. Свака змија користи уске процепе и када прође кроз њих остави иза себе своју стару кожу и скинувши са себе старост, излази подмлађена телом. Тако исто и ти, каже он, пођи уским путем и прођи кроз тесна врата; изнуравајући се постом, изгони из себе то што те упропашћује. Свуци старог човека са свим делима његовим[13] и кажи ове речи које се налазе у химнама: скинух одећу своју, како да се обучем у њу.[14] Али, да нема можда међу вама човека лицемера који се тобож упреподобио, али не од срца, па да опонаша Симона мага који није дошао да би примио благодат, него да би искушао то што се дарује? Нека и такав чује речи Јованове: већ је и секира код корена и свако дрво које не рађа род добри биће сасечено и у ватру бачено.[15] Судија је овде неумољив: напустите лицемерје.
5. Шта, дакле, треба чинити? Који су плодови покајања? Који има две хаљине, нека да ономе ко нема.[16] Тај који је учио овоме, стоји да му се верује. Он сам је први испунио то што је и рекао. Он је говорио без зазора: савест Га није прекоревала, нити је везивала његов језик. И који има брашна, нека исто учини. Ти желиш да примиш Духа Светога, а чувствену храну не делиш беднима? Тражиш велико, а не удељујеш у малом? Макар био цариник или блудник, надај се спасењу. Цариници и блудници пре вас ће ући у Царство Божије.[17] И Павле сведочи о овоме и каже: ни блудници, ни идолослужитељи, ни они које он даље набраја неће наследити Царство Божије. И ви бејасте овакви, али се опрасте и посветисте.[18] Он није казао ви јесте, него ви бејасте. Грех незнања се опрашта, али укорењено зло се осуђује.
6. Сам јединорођени Син Божији прославио је Крштење за тебе. Зашто да говорим само о човеку? Велик беше Јован, али не може се ни упоредити са Господом! Громогласан беше његов глас у пустињи, али шта је то у односу са овом Речју? Веома је знаменит претходник, али шта је он у поређењу са Царем? Знаменит је тај који крштава водом, али шта је он у поређењу са Оним који крштава Духом Светим и огњем? Спаситељ је Духом Светим крстио Апостоле када се изненада чуо са неба шум, као да дува снажан ветар и цела кућа у којој су се налазили испунила се дихањем, и над њима се појавише пламени језичци и седоше на свакога од њих. И сви се испунише Духа Светога.[19]
7. Ко се не крсти, нема му спасења, осим мученика који и без воде примају Царство небеско. Спаситељ је искупио васељену Крстом и био је прободен у ребро и из утробе је потекла крв и вода да би се једни, у време мира, крстили водом, а други у време гоњења, својом сопственом крвљу. Да је Спаситељ и мучеништво назвао крштењем послушајте реч: можете ли пити чашу коју ја пијем и крстити се крштењем којим се ја крстим?[20] Мученици познаше ово и постадоше призор и свету и анђелима и човеку; и ти ћеш благовремено дознати ово, али сада још није време да ти о томе говорим.
8. Својим крштењем Исус је посветио крштење. Ако се Син Божији крстио, који побожан човек онда може да презире крштење? Он се није крстио да би добио опроштај грехова (Он је безгрешан), него као безгрешан крстио се ради тога да би нама грешнима, који се крштавамо, даровао божанствену благодат и славу. Он сам је у оваплоћењу, као и сва деца, узео тело и крв да бисмо и ми, поставши учесници са њим у његовом оваплоћеном јављању, могли примити славу заједно са спасењем. По Јововим речима у води се налазио дракон који је могао прогутати цео Јордан. Дакле, пошто је требало скршити главу дракону Он је, сишавши у воду, везао осилилог се, да бисмо ми тиме примили силу да можемо стајати на главе змијама и скорпијама. То није била мала звер, него страшна и велика. Свеколики риболовачки прибор није могао да захвати и поднесе мали делић коже његове; испред њега је ишла погибао која је убијала све који му се нађу на путу. Настао је живот да би се, најзад, прекратило деловање смрти, да бисмо сви ми, поставши спасени, могли углас казати: Где ти је, смрти, жалац? Где ти је, аде, победа?[21] Крштењем се иступљује жалац смрти.
9. Са својим гресима долазиш до воде. Међутим, благодатни призив који печати душу твоју неће дозволити да те страшни дракон прождере. Поставши мртав гресима, излазиш оживотворен правдом. Ако си се уподобио Спаситељевој смрти,[22] бићеш удостојени васкрсења. Као што је Христос, примивши на себе грехе васељене,умро да би умртвио грех и васкрсао тебе правдом тако и ти, који силазиш на воду и на сличан начин се сахрањујеш у њој, као што је и Он био сахрањен у каменом гробу, поново устајеш да би ходио у обновљењу живота.[23] Када се удостојиш благодати Он ће ти даровати снагу да се носиш са вражијим силама. Као што је Он четрдесет дана био искушаван после свога крштења, не што раније није могао победити ђавола, него што је желео да све учини у поретку и поступно, тако и ти који си раније, пре крштења, стрепио од сусрета са непријатељима, сада, примивши благодат и оснажење истином, охрабри се и ако желиш проповедај еванђеље.
10. Исус Христос је Син Божији. Међутим, проповед није почео пре крштења. Ако сам Владика уважава и указује на поредак времена, зар ми, слуге, да приступамо нечему без реда? Проповед је почео оног момента када је Дух Свети сишао на њега у телесном виду, у облику голуба; не ради тога да би Га Исус први пут видео и познао (Он је Духа знао и пре телесног рођења свог), него да би Духа видео и Јован Крститељ. Јован каже: ја Га не видех, али Онај који ме је послао да крстим водом, тај ми рече: на кога видиш да силази Дух и на њему остаје, тај је.[24] Ако и ти имаш нелицемерну побожност, знај да ће и на тебе сићи Дух Свети. Глас Очев сведочиће и о теби, али неће казати: ово је Син,[25] него: сада је постао сином мојим. Да буде Син, то само њему припада пошто у почетку беше Реч и Реч беше у Бога и Бог беше Реч.[26] За њега је казано: јесте, јер Он заиста свагда јесте Син Божији; за тебе се каже: сада је постао, пошто ти не поседујеш синовство по природи,него га примаш усиновљењем. Он је вечно Син, а ти такву благодат примаш у мери личног усавршавања.
11. Припреми духовни сасуд да би могао постати син Божији, наследник Божији, сунаследник Христов. Ово ћеш постати само ако се истински припремиш за примање овог дара, ако вером желиш да постанеш верник, ако добровољно скинеш старог човека. Биће ти опроштено све што си учинио, свеједно да ли је у питању блуд, прељуба или неки други вид неуздржања. Шта је ужасније него распети Христа? Крштење и од овога чисти. Онима који се обратише Господу и упиташе, шта да учинимо људи браћо,[27] поразио си нас, Петре, нашим преступима, одговорено је: Началника живота убисте:[28] Чиме зацелити ову рану? Како очистити овакву прљавштину? Како се спасти од овакве погибљи? Покајте се, рече Петар, и нека се сваки од вас крсти у име Исуса Христа, Господа нашег, ради опроштаја грехова; и примићете дар Духа Светога.[29]
12. Необјашњиво је Божије човекољубије! Људи се не надају спасењу, а удостојавају се Духа Светога. Видиш ли силу крштења? Ако се неко од вас у незнању одрекао Христа пред људима, ако Га је неко богохулним речима разапео, ако је неко злоделима подвргао хули учење његово, такав нека се покаје и нека буде приљежан, јер та благодат је сада и у нама. Прени се, Јерусалиме, Господ ће са тебе скинути све неправде твоје; омиће Господ прљавштину синова својих и кћери својих, духом суда и духом зноја;[30] излиће на вас воду чисту и очистите се од свих грехова ваших.[31] Устрептаће због вас анђели Божији и упитаће: ко је ова што усходи убељена, подржана братом својим?[32] Јер душа, бивши раније слушкиња, сада за свога брата има самог Владику који прихвата нелицемерну слободну вољу и потврђује: сва си добра, искрена моја, заиста си добра; зуби твоји су као острижена стада,[33] по чистосрдачном исповедању, и сва си двоплодна,[34] по двојакој благодати која је савршена тј. водом и Духом. Окончавши поприште поста задржи у сећању казано, принеси плод добрих дела да би, представши духовном Жениху, био удостојен опроштаја грехова од Бога. Њему слава, заједно са Сином и Духом Светим, у све векове. Амин.
 


 
НАПОМЕНЕ:

  1. Говорена у Јерусалиму, без припреме, онима који се припремају за просвећење: о крштењу, на речи из посланице Римљанима: или зар не знате да сви који се крстисмо у Христа Исуса, у смрт његову се крстисмо? Тако се са њим погребосмо кроз крштење у смрт…, и даље (6:3-4)
  2. Ис 40:3
  3. Јн 1:23
  4. Мт 22:12
  5. Мт 25:21
  6. Песма 1:3; Ис 61:10
  7. Еф 5:27
  8. Јн 3:3, 5
  9. Мт 11:11
  10. Мк 1:4
  11. Лк 1:44
  12. Мт 3:7
  13. Кол 3:9
  14. Песма 5:3
  15. Мт 3:10
  16. Лк 3:11
  17. Мт 21:31
  18. 1Кор 6:9-11
  19. Дела 2:2-4
  20. Мк 10:38
  21. I Кор 15:55
  22. Рм 6:5
  23. Рм 6:4
  24. Јн 1:33
  25. Мт 3:17
  26. Јн 1:1
  27. Дела2:37
  28. Дела 3:15
  29. Дела 2:38
  30. Ис 4:4
  31. Јез 26:25
  32. Песма 8:5
  33. Песма 1:14; 4:2
  34. Песма 4:2.

Comments are closed.