POUKE OGLASITELJNE I TAJNOVODSTVENE

 

POUKE
OGLASITELJNE I TAJNOVODSTVENE

 

 
UVODNA POUKA
ili predgovor oglasiteljnim poukama sv. oca našeg Kirila, arhiepiskopa jerusalimskog
 
1. Već se oseti miomiris na vama koji ste željni prosvećenja! Vi se već sabirate kao duhovno cveće od koga će se isplesti nebeski venci; već se blagouhanje Duha Svetog izlilo; vi ste već došli do predvorja carskih dvorova; o, kada bi vas sam Car i u dvore svoje uveo! Na drvetu je za sada samo cvet; o, kada bih mogao i plod na njemu da vidim. Vaša imena su već uvrštena u spisak, pa ste narečeni i za vojsku i za bračne svetionike i za želatelje nebeskog opštežića i za dobre namere i za nadu koja dolazi. Nelaživ je onaj koji je kazao: onima koji ljube Boga sve se računa u dobro.[1] Iako je Bog štedar u dobrotvorstvu, ipak od svakoga očekuje nelicemernu želju. Zbog toga Apostol dodaje: onima koji su pozvani predznanjem. Iskrena namera čini te pozvanim. Jer, ako si ti ovde samo telom, a ne i duhom, onda ti je sve uzalud.
2. I Simon mag je u svoje vreme pristupio ovoj kupelji; krstio se, ali se nije prosvetio; telo je omio vodom, ali srce svoje nije prosvetio Duhom; telo je ušlo u kupelj i izašlo je iz nje, a duša se nije sahranila sa Hristom, niti je vaskrsla sa njim.[2] Ja te upozoravam na padove da ne bi pao; to što se dogodilo sa njim zapisano je upravo kao nauk svima koji pristupaju istome: da se ne bi i neko od vas usudio da iskuša blagodat, da ne bi nekakav koren gorčine izrastao i napravio nemir.[3] Da ne bi neki od vas kazao: hajde da vidimo šta rade verni? Gledajući doznaću šta se kod njih dešava. Očekuješ da vidiš, a da ćeš biti viđen, o tome ne razmišljaš? Čini ti se da znaš ono što će nastati kao da Bog ne poznaje tvoje srce?
3. Zaželeo je neki da vidi šta se dešava na svadbi, kao što nam evanđelje svedoči. Obukavši neprikladnu odeću otišao je na svadbu, seo je za trpezu i počeo jesti predloženu hranu. Video jeda su svi u beloj odeći, te je i on sam morao imati na sebi takvu odeću. Međutim, iako je sa svima prisutnima jeo istu hranu, ipak nije bio odeven jednako sa ostalima, niti je imao istu nameru kao i ostali prisutni. Ženih, mada je štedar i milostiv, ipak nije nerazborit. Obilazeći zvanice pojedinačno (on nije želeo da mu zvanice budu u tricama, nego u svečanoj odeći) spazio je došljaka koji nije bio u svadbenom ruhu; obratio mu se i rekao: prijatelju?Kako si ti ušao?[4] Kako to izgledaš? Kakva ti je savest? Ako teje vratar već propustio, ako ti nije bilo poznato u kakvoj odeći se treba pojaviti na svadbi, pa si i pored svega dospeo ovamo, ipak,kada si ušao i video blistavu garderobu na prisutnima, trebalo jeda bar na osnovu toga shvatiš da tvoje mesto nije ovde? Nije li bolje bilo da na vreme izađeš sa ovog skupa? Pošto to nisi učinio,bićeš na neprikladan način izbačen odavde, kao što si neprikladno i ušao. Tada je Ženih zapovedio slugama: uhvatite ga, vežite mu noge koje se odvažiše da dođu ovamo, vežite mu ruke koje nisu umele da ga obuku u svečano odelo i bacite ga u tamu najkrajnju. On jednostavno nije dostojan svadbenih svetilnika. Vidiš šta se sa njim nerazumnim desilo; čuvaj se i ti toga!
4. Mi, sluge Hristove, svakoga primamo i, budući u zvanju vratara, ostavljamo vrata otvorena; dakle, ti možeš da uđeš iako ti je duša uprljana grehom, a namere nepoštene. Ušao si, udostojen si i ime ti je zapisano. Vidiš li u tome crkveno raspoloženje?Osećaš li poredak i blagoustrojstvo? Slušaš čitanje Pisma;nalaziš se u društvu sveštenoslužitelja i neprekidno slušaš pouku! Zadrhti pred ovim mestom i uči se na osnovu toga što gledaš. Blagovremeno izađi danas sa ovog skupa, a sutra porani i dođi na vreme. Ako ti je duša obučena u srebroljublje, izađi odavde obučen drugačije: skini pređašnju odeću, nemoj to kriti; skini ostrašćenu i nečistu odeću i obuci se u svetlu odeću trezvenosti. Ja ću te poučiti pre no što dođe Ženih duša – Isus, i vidi tvoju odeću. Imaš dovoljno vremena. Četrdeset dana ti je određeno za pokajanje. Dovoljno je vremena da se umiješ i preobučeš. Ako i dalje ostaneš u svom zlom raspoloženju propovednik neće biti kriv za to, ali ti se nemoj nadati da ćeš dobiti blagodat. Ko na sebi vidi ranu, neka odmah stavi zavoj; ko je pao, neka ustane. Niko od vas neka ne bude kao Simon; neka među vama ne bude licemerja, ni zapitkivanja o ovoj stvari.
5. Ovde se može doći i zbog drugih razloga; muž može doći da bi ugodio ženi svojoj; isto se može kazati i za ženu. Dešava se da sluga želi da ugodi svome gospodaru, prijatelj – prijatelju. Ja sam bacio udicu i ulovio tebe, iako si ti došao sa nepoštenom namerom, ali sa dobrom nadom spasenog. Možda ti nisi ni znao kuda to ideš i u koju mrežu ćeš se upecati. Ulovljen si crkvenim mrežama; živ si se dao u robstvo. Nemoj bežati: ulovio te je Hristos, ali ne da bi te umrtvio, nego da bi te mrtvog oživeo. Treba ti uskoro i umreti i opet ustati. Čuo si Apostola kako kaže: mrtav sam grehu, ali sam živ pravdi.[5] Umri grehu i živi pravdi; od današnjeg dana živi za nju.
6. Pogledaj kakvo ti dostojanstvo daruje Isus. Nazvan si oglašenim, jer si oglašen izvana. Slušao si reč o uzdanju i nisi znao šta slušaš; slušao si tajne i nisi ih razumeo; slušao si božansko Pismo i nisi prodreo u njegove dubine. Sada ti se oglašenje ne daruje izvana, nego izunutra. Duh se uselio[6] u tebe i um tvoj je učinio hramom Božijim. Kada čuješ o tajnama, shvatićeš ono što ranije nisi znao. Nemoj pomisliti da primaš nešto nevažno. Budući žalostan čovek, sada dobijaš ime Božije. Slušaj šta kaže Pavle: veran je Bog.[7] Čuj šta kaže drugo pismo: veran je Bog i pravedan.[8] Videći ovo unapred (da će ljudi dobiti ime Božije), Psalmopevac je u ime Božije kazao: Ja rekoh: bogovi ste i sinovi Višnjega.[9] Pazi dobro da ne bi samo ime bilo vernog, a namera nevernog. Stupio si na poprište, ne beži; drugo ovakvo vreme neće ti biti dato. Ako bi ti nastalo vreme ženidbe, zar ne bi zanemario sve ostalo i pohitao da spremaš svadbu? Pošto želiš dušu svoju da posvetiš Ženihu nebeskom, zar nećeš odbaciti telesno radi primanja duhovnog?
7. Krštenje se ne prima dva ili tri puta; u tom slučaju bi mogao kazati kako prvi put ono nije imalo nikakvo dejstvo, nego je tek drugi pokušaj sve popravio. Ako prvi put nisi imao nikakve koristi od njega, to više ne možeš popraviti. Jedan je Gospod i jedna je vera i jedno krštenje.[10] Samo se jeretici krštavaju drugi put, pošto prvo krštenje njihovo nije ni bilo krštenje.
8. Bog od nas ništa drugo ne očekuje i ne traži, osim dobru i slobodnu volju. Nemoj pitati: kako će se očistiti gresi moji? Željom i verom, to ti ja kažem. Ima li šta kraće od ovoga? Uostalom, ako tvoja usta govore da ovo želiš, a srce ne govori, onda će Srceznalac biti sudija. Od ovog vremena uzdržavaj se od svakog zlodela; neka tvoj jezik ne praznoslovi, oko tvoje neka ne greši i neka ne luta po nepotrebnim predmetima.
9. Noge tvoje neka pohitaju na sastanke oglašenih. Zaklinjanja prihvataj pobožno i ako na tebe duvaju, ako te zaklinju, sve to prihvati radi spasenja. Ako iz grubog zlata, pomešanog sa bakrom, olovom, železom ili drvetom, želimo ponovo da izdvojimo zlato, nećemo to moći bez plamena; zlato ne može biti očišćeno od ostalih primesa bez plamena; tako i duša ne može biti očišćena bez zaklinjanja. Zaklinjanje je božansko, jer je izvučeno iz božanstveiog Pisma. Lice će ti biti pokriveno, da bi ti um bio slobodan; da ne bi oči koje lutaju, navele i srce tvoje da bludi; pokrivene oči nikako ne sprečavaju uho tvoje da sluša spasiteljnu pouku. Kao što zlatari pomoću prikladnih oruđa rasplamsavaju vatru i stavljeno u oganj zlato prekaljuju, dobijajući ono što traže, tako i zaklinjači, kada Duhom Božijim u čoveku proizvedu strah i u telu, kao u gorioniku, raspale dušu, tada će đavo pobeći, a ostaće spasenje, nada na večni život i, napokon, duša očišćena od greha dobija spasenje. Ostanimo postojani u nadi i predajmo se onome da bi Bog, Vladika svega, videvši našu dobru volju, očistio nas od grehova; da bi nam darovao blagu nadu i spasiteljno pokajanje. Bog te je prizvao, a ti si prizvan.
10. Ne izbegavaj oglasiteljne pouke; ma koliko dugo one trajale, ti nemoj posustati, jer ćeš primiti oružje protiv suprotnih sila, protiv jeretika, protiv Judejaca, Samarjana i pagana. Mnogo imaš neprijatelja, zato se potrudi da mnogo oružje zaradiš i da mnoge strele staviš u tobolac, ali moraš znati i kada koju strelu treba da upotrebiš, odnosno, kako da njima pobediš Jelina, kako da se boriš sa jereticima, a kako sa Judejcima ili Samarjanima. Eto, oružje je već gotovo, a mač duhovni se kuje. Potrebno je da trezveno pružaš desnu ruku svoju kako bi ratovao rat Gospodnji, da bi savladao i nadjačao protivne sile, da bi ostao nepobeđen u svakom jeretičkom napadu.
11. Savetujem ti i sledeće: dobro nauči sve što ti je kazano i sve pamti; nemoj ove pouke smatrati za obične razgovore. Ne kažem da obični razgovori nisu dobri ili da su nedostojni vere; ako danas nešto propustimo da kažemo, to ćemo kazati sutra. Međutim, ako učenje o banji, koje ti po određenom poretku predajemo, danas bude propušteno, kada ćeš primiti odgovarajuću nagradu? Znaš da se drvo sadi u određeno vreme; ako ne iskopamo najpre zemlju i posadimo sadnice, kada ćemo drugi put moći da zasadimo to što je prvi put pogrešno zasađeno? Zamisli da je oglasiteljna pouka gradnja. Ako temelj ne postavimo kako treba i ne učvrstimo ga da se ne raziđe, neće li i naša gradnja biti zaludna? Kamen se kleše i postavlja na kamen; ugao se vezuje uglom; suvišno i nepotrebno se baca i tako građevina napreduje uvis. Na isti način i tebi predajemo kamen poznanja. Treba da slušate o živom Bogu; treba da čujete o sudu, o Hristu; treba da čujete o vaskrsenju; o svemu treba govoriti blagovremeno, ustaljenim poretkom; sada vam se sve predaje nabacano, a kasnije ćemo sve to sjediniti u celinu. Ako ti ne posmatraš celovito i ne budeš povezivao ono što si čuo prvi put sa onim što čuješ drugi put, onda će graditelj samo zidati i graditi, a tvoja građevina će biti naopaka.
12. Ako te oglašeni budu pitali šta ti je govorio učitelj, timu ništa od ovoga nemoj kazati. Jer tajnu i nadu na budući vek predajemo tebi. Čuvaj ovu tajnu radi davaoca plate i nemoj se osvrtati na one koji ti kažu: kakva je šteta ako i ja to saznam? I bolesnici traže vino da piju; ali ako im ono bude prevremeno dato,ono će ih i opiti. Iz ovoga će se roditi dva zla: bolesnik će umreti, a lekar će izgubiti slavu. Ako oglašeni sazna nešto prevremena od ovoga što je tebi povereno, izbezumiće se, jer neće pravilno shvatiti to što mu je samo jednom povereno, nego će to ismejati, a verni će biti osuđen kao predavač ove tajne. Sada si ti već postao blizak sa nama; pazi i ne govori nikome ništa prevremena ne zbog toga što je ovo, što čuješ ovde, nedostojno za propoved, nego što uši oglašenih nisu dostojne da to čuju. I tise nekada bio oglašen; u to vreme ja ti nisam govorio ono što nije trebalo da znaš. Kada svojim opitom i iskustvom dosegneš uzvišenost učenja, tada će ti biti jasno da su oglašeni nedostojni slušanja.
13. Vi, kojima su imena zapisana u spisku spremnih za prosvećenje, vi postadoste sinovi i ćerke jedne majke. Kada pođete na zaklinjanje neka svaki od vas govori samo o nečem pobožnom; a ako se desi da neki od vas zakasni ili izostane, pošaljite nekoga po njega. Jer, ako su te pozvali na gozbu, zar nije red da čekaš i onoga ko je zajedno sa tobom pozvan na isto mesto? Ako imaš brata,nećeš li se brinuti i o njegovom dobru? U suprotnom nemoj seinteresovati o nekorisnom, kao: šta se radi u gradu, šta na selu;šta radi car, šta episkop, a šta prezviter. Gledaj gore, to od tebetraži vreme tvoje; otreznite se i shvatite da sam Ja Bog.[11] vidiš verne kako služe i ne bune se, poznaj da oni znaju šta su primili i da čuvaju blagodat. Ti si, međutim, još na vagi i pitanje je da li ćeš primiti ili nećeš. Nemoj oponašati spokojne, nego se ispuni strahom.
14. Kada nastupi vreme zaklinjanja, dok ne dođu svi predviđeni za ovaj čin, muškarci neka budu sa muškima, a žene sa ženama. Setite se tada Nojevog broda u kome se nalazio Noje i sinovi njegovi i žena njegova i žene sinova njegovih. Iako je bio samo jedan brod, a vrata zatvorena, ipak je tamo sve bilo u određenom poretku. Iako je hram zatvoren, a vi se nalazite u njemu, ipak treba da budete razdvojeni: muški sa muškima, žene sa ženama, da ne bi predloženo spasenje poslužilo kao povod za pogibao. Treba svi da budete jedan pored drugoga, jedan blizu drugoga, ali strasti neka budu daleko od vas. Zbog toga je dobro da muževi u rukama imaju neku korisnu knjigu i jedan neka čita, a drugi da slušaju; ako nemate knjigu, onda neka se neki od vas moli, a drugi neka priča bilo šta bogougodno. Djeve koje su u hramu neka poju ili čitaju nešto za sebe, tako da usta govore, a uši drugoga da ne čuju to. Nije dozvoljeno ženi da govori u crkvi.[12] Udata žena dužna je isto da se moli; usta neka se miču, ali glas neka se ne čuje: da ne bi bio prizvan Samuilo; neka besplodna duša tvoja, pošto je usliša Bog, rodi spasenje. Ovakvo ponašanje zatvara vrata Samuilu.
15. Ja ću primetiti svačiju usrdnost i pobožnost svake žene. Neka vam um plamti pobožnošću, neka se duša raskaje, neka se razbije žestokost neverja, neka se od železa razdvoji suvišna piljevina; neka ostane samo što je čisto, neka nestane rđa sa železa, neka ostane samo što je prirodno. Kada vam Bog pokaže onu noć, mrak koji blešti svetlošću dana, za koju je rečeno: tama se neće pomračiti od tebe i noć će zasijati kao dan,[13] tada neka se svakome od vas otvore vrata raja. Nasladite se tada hristonosnim vodama, miomirisima; primite tada ime Hristovo i silu božanskih stvari. Sada, pak, podignite poglede vaših umova uvis; ugledajte anđeoske sile i Vladiku svega – Boga, koji sedi na visini i Sina jedinorođenog, kako sedi desno od Oca i Duha saprisuštog; Prestoli i Gospodstva služe; vidite tamo i svakoga od vas i svaku od vas – spasene. Učinite sebe sada oglašenima da bi i vas oglasio taj prijatni glas koji izgovaraju anđeli za sve spasene: blaženi ste koji ostaviste bezakonje i kojima se prikriše gresi.[14] Kada vi, kao zvezde Crkve, uziđete gore čisti telom i svetli dušom.
16. Velika je stvar predstojeće Krštenje. Ono je zarobljenima iskupljenje, oproštaj grehova, smrt greha, novorođenje duše, svetla odeća, sveti i neraskidivi pečat, kola za nebo, rajska uteha, carsko zastupništvo, dar usinovljenja. Motrite na zmiju koja se vije pored vas na ovom putu, motrite dobro, da vas ne bi sablaznila i ulovila neverjem. Ona vidi mnoge spasene, ali motri koga bi ulovila i prožderala.[15] Ti ushodiš Ocu duhova, ali prolaziš pored ove zmije. Kako da prođeš bezbedno pored nje? Obuj noge svoje u pripravnost za evanđelje sveta[16] da bi, ako te i ujede, ostao nepovređen. Zacari u sebi veru koja u temelju ima čvrstu nadu i obuj se u dobru obuću da bi prošao nepovređen i stigao svome Vladici. Pripremi srce svoje da prihvati predavano ti učenje i obećane svete tajne. Moli se češće da bi te Bog udostojio nebeskih i besmrtnih tajni. Nemoj biti prazan ni danju, ni noću, nego čim san spadne sa očiju, um neka se prene na molitvu. Ako osetiš da na njega nasrće zla misao, probudi u sebi spasonosni spomen suda. Obuzdaj razum svoj poukom, da bi zaboravio na gnusno. Ako te bilo ko upita: zar i ti hoćeš u vodu da se pogruziš; zar nema dovoljno banja u gradu, onda dobro znaj da ti sve ovo govori morska zmija. Nemoj obraćati pažnju na ovakve reči, nego misli na Boga. Čuvaj dušu svoju da bi ostao neulovljen i da bi, ostajući u nadi, postao naslednik večnog spasenja.
17. Mi, kao ljudi, zapovedamo i učimo; vi, pak, nemojte vašu građevinu graditi od slame, trske ili pleve, da naš trud ne bude zaludan; gradite od zlata, srebra i dragocenog kamenja. Moj posao je da govorim, tvoj da slušaš, a Božiji da učini. Usmerimo naš razum, zauzdajmo dušu, pripremimo srce: radi duše se podvizavajmo očekujući večne riznice. Silan je Bog koji poznaje srca vaša i koji zna ko je od vas iskren, a ko je licemeran; iskrenog će sačuvati, a licemernog će učiniti vernim. Bog može i nevernika da učini vernikom (ako mu ovaj prepusti srce svoje) i da izgladi rukopis koji nas osuđuje. Neka On preda zaboravu pređašnje grehe vaše, neka od vas nasadi Crkvu i neka vas izabere za svoju vojsku, neka vas obuče u oružije pravde, neka vas ispuni stvarima Novog zaveta i neka vas zapečati pečatom Duha Svetoga u sve vekove, u Hristu Isusu, Gospodu našem. Slava njemu u sve vekove vekova. Amin.
 


 
NAPOMENE:

  1. Rm 8:23.
  2. Kol 2:12; Rm 6:4; I Kor 10:2.
  3. Jevr. 12, 15
  4. Mt. 22, 12
  5. Rm 6:2
  6. Jk 4:5
  7. I Kor 1:9
  8. 1 Jn. 1,9
  9. Ps. 82,6
  10. Ef.4,5
  11. Ps 46:2.
  12. I Kor 14:34; I Tim 2:12.
  13. Ps 139:12.
  14. Ps. 32,1
  15. 1 Petr. 5,8
  16. Ef 6,15

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *