ПОУКЕ ОГЛАСИТЕЉНЕ И ТАЈНОВОДСТВЕНЕ

 

ПОУКЕ
ОГЛАСИТЕЉНЕ И ТАЈНОВОДСТВЕНЕ

 

 
УВОДНА ПОУКА
или предговор огласитељним поукама св. оца нашег Кирила, архиепископа јерусалимског
 
1. Већ се осети миомирис на вама који сте жељни просвећења! Ви се већ сабирате као духовно цвеће од кога ће се исплести небески венци; већ се благоухање Духа Светог излило; ви сте већ дошли до предворја царских дворова; о, када би вас сам Цар и у дворе своје увео! На дрвету је за сада само цвет; о, када бих могао и плод на њему да видим. Ваша имена су већ уврштена у списак, па сте наречени и за војску и за брачне светионике и за желатеље небеског општежића и за добре намере и за наду која долази. Нелажив је онај који је казао: онима који љубе Бога све се рачуна у добро.[1] Иако је Бог штедар у добротворству, ипак од свакога очекује нелицемерну жељу. Због тога Апостол додаје: онима који су позвани предзнањем. Искрена намера чини те позваним. Јер, ако си ти овде само телом, а не и духом, онда ти је све узалуд.
2. И Симон маг је у своје време приступио овој купељи; крстио се, али се није просветио; тело је омио водом, али срце своје није просветио Духом; тело је ушло у купељ и изашло је из ње, а душа се није сахранила са Христом, нити је васкрсла са њим.[2] Ја те упозоравам на падове да не би пао; то што се догодило са њим записано је управо као наук свима који приступају истоме: да се не би и неко од вас усудио да искуша благодат, да не би некакав корен горчине израстао и направио немир.[3] Да не би неки од вас казао: хајде да видимо шта раде верни? Гледајући дознаћу шта се код њих дешава. Очекујеш да видиш, а да ћеш бити виђен, о томе не размишљаш? Чини ти се да знаш оно што ће настати као да Бог не познаје твоје срце?
3. Зажелео је неки да види шта се дешава на свадби, као што нам еванђеље сведочи. Обукавши неприкладну одећу отишао је на свадбу, сео је за трпезу и почео јести предложену храну. Видео једа су сви у белој одећи, те је и он сам морао имати на себи такву одећу. Међутим, иако је са свима присутнима јео исту храну, ипак није био одевен једнако са осталима, нити је имао исту намеру као и остали присутни. Жених, мада је штедар и милостив, ипак није неразборит. Обилазећи званице појединачно (он није желео да му званице буду у трицама, него у свечаној одећи) спазио је дошљака који није био у свадбеном руху; обратио му се и рекао: пријатељу?Како си ти ушао?[4] Како то изгледаш? Каква ти је савест? Ако теје вратар већ пропустио, ако ти није било познато у каквој одећи се треба појавити на свадби, па си и поред свега доспео овамо, ипак,када си ушао и видео блиставу гардеробу на присутнима, требало једа бар на основу тога схватиш да твоје место није овде? Није ли боље било да на време изађеш са овог скупа? Пошто то ниси учинио,бићеш на неприкладан начин избачен одавде, као што си неприкладно и ушао. Тада је Жених заповедио слугама: ухватите га, вежите му ноге које се одважише да дођу овамо, вежите му руке које нису умеле да га обуку у свечано одело и баците га у таму најкрајњу. Он једноставно није достојан свадбених светилника. Видиш шта се са њим неразумним десило; чувај се и ти тога!
4. Ми, слуге Христове, свакога примамо и, будући у звању вратара, остављамо врата отворена; дакле, ти можеш да уђеш иако ти је душа упрљана грехом, а намере непоштене. Ушао си, удостојен си и име ти је записано. Видиш ли у томе црквено расположење?Осећаш ли поредак и благоустројство? Слушаш читање Писма;налазиш се у друштву свештенослужитеља и непрекидно слушаш поуку! Задрхти пред овим местом и учи се на основу тога што гледаш. Благовремено изађи данас са овог скупа, а сутра порани и дођи на време. Ако ти је душа обучена у среброљубље, изађи одавде обучен другачије: скини пређашњу одећу, немој то крити; скини острашћену и нечисту одећу и обуци се у светлу одећу трезвености. Ја ћу те поучити пре но што дође Жених душа – Исус, и види твоју одећу. Имаш довољно времена. Четрдесет дана ти је одређено за покајање. Довољно је времена да се умијеш и преобучеш. Ако и даље останеш у свом злом расположењу проповедник неће бити крив за то, али ти се немој надати да ћеш добити благодат. Ко на себи види рану, нека одмах стави завој; ко је пао, нека устане. Нико од вас нека не буде као Симон; нека међу вама не буде лицемерја, ни запиткивања о овој ствари.
5. Овде се може доћи и због других разлога; муж може доћи да би угодио жени својој; исто се може казати и за жену. Дешава се да слуга жели да угоди своме господару, пријатељ – пријатељу. Ја сам бацио удицу и уловио тебе, иако си ти дошао са непоштеном намером, али са добром надом спасеног. Можда ти ниси ни знао куда то идеш и у коју мрежу ћеш се упецати. Уловљен си црквеним мрежама; жив си се дао у робство. Немој бежати: уловио те је Христос, али не да би те умртвио, него да би те мртвог оживео. Треба ти ускоро и умрети и опет устати. Чуо си Апостола како каже: мртав сам греху, али сам жив правди.[5] Умри греху и живи правди; од данашњег дана живи за њу.
6. Погледај какво ти достојанство дарује Исус. Назван си оглашеним, јер си оглашен извана. Слушао си реч о уздању и ниси знао шта слушаш; слушао си тајне и ниси их разумео; слушао си божанско Писмо и ниси продрео у његове дубине. Сада ти се оглашење не дарује извана, него изунутра. Дух се уселио[6] у тебе и ум твој је учинио храмом Божијим. Када чујеш о тајнама, схватићеш оно што раније ниси знао. Немој помислити да примаш нешто неважно. Будући жалостан човек, сада добијаш име Божије. Слушај шта каже Павле: веран је Бог.[7] Чуј шта каже друго писмо: веран је Бог и праведан.[8] Видећи ово унапред (да ће људи добити име Божије), Псалмопевац је у име Божије казао: Ја рекох: богови сте и синови Вишњега.[9] Пази добро да не би само име било верног, а намера неверног. Ступио си на поприште, не бежи; друго овакво време неће ти бити дато. Ако би ти настало време женидбе, зар не би занемарио све остало и похитао да спремаш свадбу? Пошто желиш душу своју да посветиш Жениху небеском, зар нећеш одбацити телесно ради примања духовног?
7. Крштење се не прима два или три пута; у том случају би могао казати како први пут оно није имало никакво дејство, него је тек други покушај све поправио. Ако први пут ниси имао никакве користи од њега, то више не можеш поправити. Један је Господ и једна је вера и једно крштење.[10] Само се јеретици крштавају други пут, пошто прво крштење њихово није ни било крштење.
8. Бог од нас ништа друго не очекује и не тражи, осим добру и слободну вољу. Немој питати: како ће се очистити греси моји? Жељом и вером, то ти ја кажем. Има ли шта краће од овога? Уосталом, ако твоја уста говоре да ово желиш, а срце не говори, онда ће Срцезналац бити судија. Од овог времена уздржавај се од сваког злодела; нека твој језик не празнослови, око твоје нека не греши и нека не лута по непотребним предметима.
9. Ноге твоје нека похитају на састанке оглашених. Заклињања прихватај побожно и ако на тебе дувају, ако те заклињу, све то прихвати ради спасења. Ако из грубог злата, помешаног са бакром, оловом, железом или дрветом, желимо поново да издвојимо злато, нећемо то моћи без пламена; злато не може бити очишћено од осталих примеса без пламена; тако и душа не може бити очишћена без заклињања. Заклињање је божанско, јер је извучено из божанствеиог Писма. Лице ће ти бити покривено, да би ти ум био слободан; да не би очи које лутају, навеле и срце твоје да блуди; покривене очи никако не спречавају ухо твоје да слуша спаситељну поуку. Као што златари помоћу прикладних оруђа распламсавају ватру и стављено у огањ злато прекаљују, добијајући оно што траже, тако и заклињачи, када Духом Божијим у човеку произведу страх и у телу, као у горионику, распале душу, тада ће ђаво побећи, а остаће спасење, нада на вечни живот и, напокон, душа очишћена од греха добија спасење. Останимо постојани у нади и предајмо се ономе да би Бог, Владика свега, видевши нашу добру вољу, очистио нас од грехова; да би нам даровао благу наду и спаситељно покајање. Бог те је призвао, а ти си призван.
10. Не избегавај огласитељне поуке; ма колико дуго оне трајале, ти немој посустати, јер ћеш примити оружје против супротних сила, против јеретика, против Јудејаца, Самарјана и пагана. Много имаш непријатеља, зато се потруди да много оружје зарадиш и да многе стреле ставиш у тоболац, али мораш знати и када коју стрелу треба да употребиш, односно, како да њима победиш Јелина, како да се бориш са јеретицима, а како са Јудејцима или Самарјанима. Ето, оружје је већ готово, а мач духовни се кује. Потребно је да трезвено пружаш десну руку своју како би ратовао рат Господњи, да би савладао и надјачао противне силе, да би остао непобеђен у сваком јеретичком нападу.
11. Саветујем ти и следеће: добро научи све што ти је казано и све памти; немој ове поуке сматрати за обичне разговоре. Не кажем да обични разговори нису добри или да су недостојни вере; ако данас нешто пропустимо да кажемо, то ћемо казати сутра. Међутим, ако учење о бањи, које ти по одређеном поретку предајемо, данас буде пропуштено, када ћеш примити одговарајућу награду? Знаш да се дрво сади у одређено време; ако не ископамо најпре земљу и посадимо саднице, када ћемо други пут моћи да засадимо то што је први пут погрешно засађено? Замисли да је огласитељна поука градња. Ако темељ не поставимо како треба и не учврстимо га да се не разиђе, неће ли и наша градња бити залудна? Камен се клеше и поставља на камен; угао се везује углом; сувишно и непотребно се баца и тако грађевина напредује увис. На исти начин и теби предајемо камен познања. Треба да слушате о живом Богу; треба да чујете о суду, о Христу; треба да чујете о васкрсењу; о свему треба говорити благовремено, устаљеним поретком; сада вам се све предаје набацано, а касније ћемо све то сјединити у целину. Ако ти не посматраш целовито и не будеш повезивао оно што си чуо први пут са оним што чујеш други пут, онда ће градитељ само зидати и градити, а твоја грађевина ће бити наопака.
12. Ако те оглашени буду питали шта ти је говорио учитељ, тиму ништа од овога немој казати. Јер тајну и наду на будући век предајемо теби. Чувај ову тајну ради даваоца плате и немој се освртати на оне који ти кажу: каква је штета ако и ја то сазнам? И болесници траже вино да пију; али ако им оно буде превремено дато,оно ће их и опити. Из овога ће се родити два зла: болесник ће умрети, а лекар ће изгубити славу. Ако оглашени сазна нешто превремена од овога што је теби поверено, избезумиће се, јер неће правилно схватити то што му је само једном поверено, него ће то исмејати, а верни ће бити осуђен као предавач ове тајне. Сада си ти већ постао близак са нама; пази и не говори никоме ништа превремена не због тога што је ово, што чујеш овде, недостојно за проповед, него што уши оглашених нису достојне да то чују. И тисе некада био оглашен; у то време ја ти нисам говорио оно што није требало да знаш. Када својим опитом и искуством досегнеш узвишеност учења, тада ће ти бити јасно да су оглашени недостојни слушања.
13. Ви, којима су имена записана у списку спремних за просвећење, ви постадосте синови и ћерке једне мајке. Када пођете на заклињање нека сваки од вас говори само о нечем побожном; а ако се деси да неки од вас закасни или изостане, пошаљите некога по њега. Јер, ако су те позвали на гозбу, зар није ред да чекаш и онога ко је заједно са тобом позван на исто место? Ако имаш брата,нећеш ли се бринути и о његовом добру? У супротном немој сеинтересовати о некорисном, као: шта се ради у граду, шта на селу;шта ради цар, шта епископ, а шта презвитер. Гледај горе, то од тебетражи време твоје; отрезните се и схватите да сам Ја Бог.[11] видиш верне како служе и не буне се, познај да они знају шта су примили и да чувају благодат. Ти си, међутим, још на ваги и питање је да ли ћеш примити или нећеш. Немој опонашати спокојне, него се испуни страхом.
14. Када наступи време заклињања, док не дођу сви предвиђени за овај чин, мушкарци нека буду са мушкима, а жене са женама. Сетите се тада Нојевог брода у коме се налазио Ноје и синови његови и жена његова и жене синова његових. Иако је био само један брод, а врата затворена, ипак је тамо све било у одређеном поретку. Иако је храм затворен, а ви се налазите у њему, ипак треба да будете раздвојени: мушки са мушкима, жене са женама, да не би предложено спасење послужило као повод за погибао. Треба сви да будете један поред другога, један близу другога, али страсти нека буду далеко од вас. Због тога је добро да мужеви у рукама имају неку корисну књигу и један нека чита, а други да слушају; ако немате књигу, онда нека се неки од вас моли, а други нека прича било шта богоугодно. Дјеве које су у храму нека поју или читају нешто за себе, тако да уста говоре, а уши другога да не чују то. Није дозвољено жени да говори у цркви.[12] Удата жена дужна је исто да се моли; уста нека се мичу, али глас нека се не чује: да не би био призван Самуило; нека бесплодна душа твоја, пошто је услиша Бог, роди спасење. Овакво понашање затвара врата Самуилу.
15. Ја ћу приметити свачију усрдност и побожност сваке жене. Нека вам ум пламти побожношћу, нека се душа раскаје, нека се разбије жестокост неверја, нека се од железа раздвоји сувишна пиљевина; нека остане само што је чисто, нека нестане рђа са железа, нека остане само што је природно. Када вам Бог покаже ону ноћ, мрак који блешти светлошћу дана, за коју је речено: тама се неће помрачити од тебе и ноћ ће засијати као дан,[13] тада нека се свакоме од вас отворе врата раја. Насладите се тада христоносним водама, миомирисима; примите тада име Христово и силу божанских ствари. Сада, пак, подигните погледе ваших умова увис; угледајте анђеоске силе и Владику свега – Бога, који седи на висини и Сина јединорођеног, како седи десно од Оца и Духа саприсуштог; Престоли и Господства служе; видите тамо и свакога од вас и сваку од вас – спасене. Учините себе сада оглашенима да би и вас огласио тај пријатни глас који изговарају анђели за све спасене: блажени сте који остависте безакоње и којима се прикрише греси.[14] Када ви, као звезде Цркве, узиђете горе чисти телом и светли душом.
16. Велика је ствар предстојеће Крштење. Оно је заробљенима искупљење, опроштај грехова, смрт греха, новорођење душе, светла одећа, свети и нераскидиви печат, кола за небо, рајска утеха, царско заступништво, дар усиновљења. Мотрите на змију која се вије поред вас на овом путу, мотрите добро, да вас не би саблазнила и уловила неверјем. Она види многе спасене, али мотри кога би уловила и прождерала.[15] Ти усходиш Оцу духова, али пролазиш поред ове змије. Како да прођеш безбедно поред ње? Обуј ноге своје у приправност за еванђеље света[16] да би, ако те и уједе, остао неповређен. Зацари у себи веру која у темељу има чврсту наду и обуј се у добру обућу да би прошао неповређен и стигао своме Владици. Припреми срце своје да прихвати предавано ти учење и обећане свете тајне. Моли се чешће да би те Бог удостојио небеских и бесмртних тајни. Немој бити празан ни дању, ни ноћу, него чим сан спадне са очију, ум нека се прене на молитву. Ако осетиш да на њега насрће зла мисао, пробуди у себи спасоносни спомен суда. Обуздај разум свој поуком, да би заборавио на гнусно. Ако те било ко упита: зар и ти хоћеш у воду да се погрузиш; зар нема довољно бања у граду, онда добро знај да ти све ово говори морска змија. Немој обраћати пажњу на овакве речи, него мисли на Бога. Чувај душу своју да би остао неуловљен и да би, остајући у нади, постао наследник вечног спасења.
17. Ми, као људи, заповедамо и учимо; ви, пак, немојте вашу грађевину градити од сламе, трске или плеве, да наш труд не буде залудан; градите од злата, сребра и драгоценог камења. Мој посао је да говорим, твој да слушаш, а Божији да учини. Усмеримо наш разум, зауздајмо душу, припремимо срце: ради душе се подвизавајмо очекујући вечне ризнице. Силан је Бог који познаје срца ваша и који зна ко је од вас искрен, а ко је лицемеран; искреног ће сачувати, а лицемерног ће учинити верним. Бог може и неверника да учини верником (ако му овај препусти срце своје) и да изглади рукопис који нас осуђује. Нека Он преда забораву пређашње грехе ваше, нека од вас насади Цркву и нека вас изабере за своју војску, нека вас обуче у оружије правде, нека вас испуни стварима Новог завета и нека вас запечати печатом Духа Светога у све векове, у Христу Исусу, Господу нашем. Слава њему у све векове векова. Амин.
 


 
НАПОМЕНЕ:

  1. Рм 8:23.
  2. Кол 2:12; Рм 6:4; I Кор 10:2.
  3. Јевр. 12, 15
  4. Мт. 22, 12
  5. Рм 6:2
  6. Јк 4:5
  7. I Кор 1:9
  8. 1 Јн. 1,9
  9. Пс. 82,6
  10. Еф.4,5
  11. Пс 46:2.
  12. I Кор 14:34; I Тим 2:12.
  13. Пс 139:12.
  14. Пс. 32,1
  15. 1 Петр. 5,8
  16. Еф 6,15

Comments are closed.