POUKE OGLASITELJNE I TAJNOVODSTVENE

 

POUKE
OGLASITELJNE I TAJNOVODSTVENE

 

 
TAJNOVODSTVENA POUKA ČETVRTA[1]
 
1. Jedno jedino učenje blaženog Pavla dovoljno je da vas uveri u to da, primajuću božanske tajne kojih se vi udostojiste, postajete sutelesnici i sukrvnici Hristu. Malo pre čusmo njegove reči: Gospod Isus one noći kad beše predan uze hleb i zahvalivši prelomi i reče: primite, jedite, ovo je telo moje…[2] I uzevši čašu i zablagodarivši reče: (primite) pijte ovo je krv moja.[3] A pošto je sam (Hristos) objavio i kazao za hleb: ovo je telo moje, zar mi posle ove njegove tvrdnje smemo još uvek sumnjati? A kada je sve nas lično uverio za čašu, rekavši: ovo je krv moja, ko sme da opovrgne ovo i ustvrdi da to nije krv njegova?
2. On je u Kani Galilejskoj svojevremeno pretvorio vodu u vino[4], koje je srodno sa krvlju. Zar možemo posumnjati sada, kada vino pretvara u krv? Ako je bio pozvan na svadbu ovozemaljsku i na njoj učinio ovo preslavno čudo, neće li tim pre bračnoj deci[5] darovati svoje telo i krv radi naslade?
3. Toga radi samouvereno prihvatimo predloženo kao krv i telo Hristovu. Pod izgledom hleba daje ti se telo, a pod izgledom vina daje ti se krv da bi ti, sjedinivši se sa telom i krvlju njegovom, postao njemu sutelesan i sukrvan! Na taj način postajemo i hristonosci, jer telo i krv njegova struje našim venama. Tako, po rečima blaženog Petra, postajemo pričasnidži božanstvene prirode.[6]
4. U jednom razgovoru sa Judedjcima Hristos reče: ako ne jedete telo moje i ne pijete krv moju, nemate života u sebi.[7] Ne shvativši na duhovan način to što im je On kazao Judejci se sablazniše o njega i otidoše u svoj san,[8] misleći da ih On navodi na kanibalstvo.
5. I u Starom zavetu su postajali hlebovi predloženja, ali su oni zamenjeni jer se odnose samo na Stari zavet. U Novom zavetu postoji hleb nebeski i čaša spasenja[9] koji osvećuju dušu i telo. Kao što hleb odgovara telu, tako i duši sasvim priliči reč.
6. Dakle, hleb i vino (u Evharistiji) nemoj smatrati običnima: oni su sada telo i krv Hristova, po reči samog Vladike. Mada tvoje oči vide hleb i vino, neka te vera utvrdi. O ovim stvarima nemoj rasuđivati na osnovu ukusa i čula, nego vera neka te ubedi da ne sumnjaš da si primio telo i krv Hristovu.
7. Silu ove tajne objašnjava ti David: pripremio si preda mnom trpezu na vidiku neprijateljima mojim.[10] Njegove reči znače: pre tvoga dolaska trpezu ljudima postavljali su demoni, nečistu i skvernu,[11] prepunu đavolske sile; ali nakon tvog dolaska, Vladiko, ti si pripremio trpezu preda mnom! Kada čovek kaže Bogu: pripremio si trpezu preda mnom, šta to znači ako ne tajnovitu i duhovnu trpezu koju nam je Bog pripremio nasuprot, odnosno, iz suprotnog suprotnu i protiv besova? Veoma pravedno! Ona je imala zajedništvo sa demonima, a ova – zajedničarenje sa Bogom. Namazao si uljem glavu moju.[12] Namazao ti je na čelu, pečatom koji imaš od Boga, da bi postao obličje pečata Svetinje Gospodnje.[13] I čaša tvoja napaja me kao silna.[14] Vidiš li da se ovde govori o čaši koju je Isus uzeo u ruke svoje i zablagodarivši rekao: ovo je krv moja koja se izliva radi mnogih za oproštaj grehova.[15]
8. Toga radi i Solomon nagađajući o ovoj blagodati kaže u Propovedniku: dođi, u veselju jedi hleb tvoj[16] (tj. duhovni hleb. Ovom rečju: dođi, imenuje se spasiteljno i blaženo prizvanje). I pij u blagosti srca vino tvoje tj. vino duhovno. I ulje neka se izlije na glavu tvoju. (Vidiš li kako se na tajnovit način ukazuje na Miropomazanje?). I neka u svako doba tvoje haljine budu bele, kao ugodno tvorenje tvoje Bogu.[17] Pre nego što si pristupio blagodati, tvoja dela behu taština nad taštinom.[18] Pošto si skinuo sa sebe oveštale haljine i obukao novu odeću, duhovnu i belu, priliči ti da svagda, u svako vreme, nosiš belu odeću. Naravno, mi ovde ne kažemo da ti stalno moraš biti obučen u odeću bele boje, nego pod belinom podrazumevamo svetle i svetlonosne haljine (tj. duhovno svetle): ovako treba da izgledaš da bi zajedno sa blaženim Isaijom mogao kazati: neka se uzraduje duša moja u Gospodu: obukao me je u odeću spasenja i odeždom veselja odenu me.[19]
9. Saznavši ovo i uverivši se da pod vidom hleba nije više običan hleb, iako ukus to potvrđuje, nego je to telo Hristovo: i vidljivo vino nije više vino, iako nam ukus tako dočarava, nego krv Hristova, kao što je o svemu tome David odavno kazao: i hleb krepi srce čovekovo, namazati uljem lice.[20] Utvrdivši srce svoje pričešćuj se ovim na duhovan način: namaži lice duše tvoje! Zadrži ovo otkrovenje u čistoj savesti i sazercavaj slavu Gospodnju – o, kada bi ti išao iz slave u slavu – u Hristu Isusu! Njemu slava, čast i sila u vekove vekova. A m i n.
 


 
NAPOMENE:

  1. O telu i krvi Hristovoj: na reči iz poslanice ap. Pavla Korinćanima: ja primih od Gospoda i predadoh vama, i dale I Kor 11:23
  2. I Kor 11:23, 24, 25
  3. Mt 26:27
  4. Jn 2:1, 10
  5. Mt9:15
  6. 2Petr1:4
  7. 1171 Jn6:53
  8. Jn 6:61-62, 66.
  9. Ps 116:4
  10. Ps23:5
  11. Mal1:7.
  12. Ps23:5
  13. Izl 28:36
  14. Ps23:5
  15. Mt 26:28
  16. Prop9:7
  17. Prop9:8.
  18. Prop1:2.
  19. Is 61:10.
  20. Ps 104:15.

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *