ПОУКЕ ОГЛАСИТЕЉНЕ И ТАЈНОВОДСТВЕНЕ

 

ПОУКЕ
ОГЛАСИТЕЉНЕ И ТАЈНОВОДСТВЕНЕ

 

 
ТАЈНОВОДСТВЕНА ПОУКА ЧЕТВРТА[1]
 
1. Једно једино учење блаженог Павла довољно је да вас увери у то да, примајућу божанске тајне којих се ви удостојисте, постајете сутелесници и сукрвници Христу. Мало пре чусмо његове речи: Господ Исус оне ноћи кад беше предан узе хлеб и захваливши преломи и рече: примите, једите, ово је тело моје…[2] И узевши чашу и заблагодаривши рече: (примите) пијте ово је крв моја.[3] А пошто је сам (Христос) објавио и казао за хлеб: ово је тело моје, зар ми после ове његове тврдње смемо још увек сумњати? А када је све нас лично уверио за чашу, рекавши: ово је крв моја, ко сме да оповргне ово и устврди да то није крв његова?
2. Он је у Кани Галилејској својевремено претворио воду у вино[4], које је сродно са крвљу. Зар можемо посумњати сада, када вино претвара у крв? Ако је био позван на свадбу овоземаљску и на њој учинио ово преславно чудо, неће ли тим пре брачној деци[5] даровати своје тело и крв ради насладе?
3. Тога ради самоуверено прихватимо предложено као крв и тело Христову. Под изгледом хлеба даје ти се тело, а под изгледом вина даје ти се крв да би ти, сјединивши се са телом и крвљу његовом, постао њему сутелесан и сукрван! На тај начин постајемо и христоносци, јер тело и крв његова струје нашим венама. Тако, по речима блаженог Петра, постајемо причасниџи божанствене природе.[6]
4. У једном разговору са Јудедјцима Христос рече: ако не једете тело моје и не пијете крв моју, немате живота у себи.[7] Не схвативши на духован начин то што им је Он казао Јудејци се саблазнише о њега и отидоше у свој сан,[8] мислећи да их Он наводи на канибалство.
5. И у Старом завету су постајали хлебови предложења, али су они замењени јер се односе само на Стари завет. У Новом завету постоји хлеб небески и чаша спасења[9] који освећују душу и тело. Као што хлеб одговара телу, тако и души сасвим приличи реч.
6. Дакле, хлеб и вино (у Евхаристији) немој сматрати обичнима: они су сада тело и крв Христова, по речи самог Владике. Мада твоје очи виде хлеб и вино, нека те вера утврди. О овим стварима немој расуђивати на основу укуса и чула, него вера нека те убеди да не сумњаш да си примио тело и крв Христову.
7. Силу ове тајне објашњава ти Давид: припремио си преда мном трпезу на видику непријатељима мојим.[10] Његове речи значе: пре твога доласка трпезу људима постављали су демони, нечисту и скверну,[11] препуну ђаволске силе; али након твог доласка, Владико, ти си припремио трпезу преда мном! Када човек каже Богу: припремио си трпезу преда мном, шта то значи ако не тајновиту и духовну трпезу коју нам је Бог припремио насупрот, односно, из супротног супротну и против бесова? Веома праведно! Она је имала заједништво са демонима, а ова – заједничарење са Богом. Намазао си уљем главу моју.[12] Намазао ти је на челу, печатом који имаш од Бога, да би постао обличје печата Светиње Господње.[13] И чаша твоја напаја ме као силна.[14] Видиш ли да се овде говори о чаши коју је Исус узео у руке своје и заблагодаривши рекао: ово је крв моја која се излива ради многих за опроштај грехова.[15]
8. Тога ради и Соломон нагађајући о овој благодати каже у Проповеднику: дођи, у весељу једи хлеб твој[16] (тј. духовни хлеб. Овом речју: дођи, именује се спаситељно и блажено призвање). И пиј у благости срца вино твоје тј. вино духовно. И уље нека се излије на главу твоју. (Видиш ли како се на тајновит начин указује на Миропомазање?). И нека у свако доба твоје хаљине буду беле, као угодно творење твоје Богу.[17] Пре него што си приступио благодати, твоја дела беху таштина над таштином.[18] Пошто си скинуо са себе овештале хаљине и обукао нову одећу, духовну и белу, приличи ти да свагда, у свако време, носиш белу одећу. Наравно, ми овде не кажемо да ти стално мораш бити обучен у одећу беле боје, него под белином подразумевамо светле и светлоносне хаљине (тј. духовно светле): овако треба да изгледаш да би заједно са блаженим Исаијом могао казати: нека се узрадује душа моја у Господу: обукао ме је у одећу спасења и одеждом весеља одену ме.[19]
9. Сазнавши ово и уверивши се да под видом хлеба није више обичан хлеб, иако укус то потврђује, него је то тело Христово: и видљиво вино није више вино, иако нам укус тако дочарава, него крв Христова, као што је о свему томе Давид одавно казао: и хлеб крепи срце човеково, намазати уљем лице.[20] Утврдивши срце своје причешћуј се овим на духован начин: намажи лице душе твоје! Задржи ово откровење у чистој савести и сазерцавај славу Господњу – о, када би ти ишао из славе у славу – у Христу Исусу! Њему слава, част и сила у векове векова. А м и н.
 


 
НАПОМЕНЕ:

  1. О телу и крви Христовој: на речи из посланице ап. Павла Коринћанима: ја примих од Господа и предадох вама, и дале I Кор 11:23
  2. I Кор 11:23, 24, 25
  3. Мт 26:27
  4. Јн 2:1, 10
  5. Мт9:15
  6. 2Петр1:4
  7. 1171 Јн6:53
  8. Јн 6:61-62, 66.
  9. Пс 116:4
  10. Пс23:5
  11. Мал1:7.
  12. Пс23:5
  13. Изл 28:36
  14. Пс23:5
  15. Мт 26:28
  16. Проп9:7
  17. Проп9:8.
  18. Проп1:2.
  19. Ис 61:10.
  20. Пс 104:15.

Коментарисање није више омогућено.