ПОУКЕ ОГЛАСИТЕЉНЕ И ТАЈНОВОДСТВЕНЕ

 

ПОУКЕ
ОГЛАСИТЕЉНЕ И ТАЈНОВОДСТВЕНЕ

 

 
ТАЈНОВОДСТВЕНА ПОУКА ДРУГА[1]
 
1. Заиста су нам корисне ове свакодневне тајноводствене поуке и слушање новог учења: нарочито ово користи вама који сте обновљени и преображени из старог у новог човека. Због тога ја, како потреба налаже, предлажем да наставимо синоћну поуку да бисте правилно схватили догађаје који вам се догодише у унутрашњем притвору.
2. Пошто сте скинули са себе хаљину, дочарали сте скидање са себе старог човека са свим делима његовим.[2] Кад сте скинули одећу са себе остали сте потпуно наги подражавајући тиме Христа који је на крсту висио обнажен и тако разоружао началства и власти и на крст прикуцао обвезницу која је била против нас.[3] Пошто су у вашим удовима биле притајене противне силе, више вам и не приличи да носите оне старе хаљине; наравно, не мислим буквално на одећу, него на старог човека који је овештао у својим похотама.[4] Нека се душа ваша не облачи више у таквог човека којег је једном већ свукла, него нека понови речи записане у Песми над песмама, које Невеста Христова изговара: свукох одећу своју, како да се опет обучем у њу? О, дивне ли ствари! Ви бесте наги пред очима свих присутних и уопште се нисте стидели. У стварности носисте лик првоствореног Адама који је у рају био наг, али се није срамио![5]
3. Када сте се скинули, помазали су вас уљем заклинатељним, од главе до ногу и тиме постадосте заједничари са добром маслином Исуса Христа. Јер, пошто се одсекосте од дивље маслине, ви се прицеписте доброј маслини и сјединисте се плодовима њезиним. Заклинатељно уље означава јединство са машћу Христовом са које склижњава сваки налет противничке силе. Као што дување Светих, слично великој ватри, пали и одгони бесове, тако и ово заклинатељно уље, призивом Бога и молитвом, добија силу којом не само да пали налет греха, него изгони и све невидљиве силе лукавог.
4. Потом сте доведени до Свете купељи божанског крштења, као што је Христос био преведен од Крста до свога гроба. Сваки од вас је тада био упитан да ли верује у име Оца, Сина и Духа Светога? Ви тада исповедисте спаситељно исповедање, погружавајући се трократно у воду и израњајући из ње. Тиме сте праобразно исповедили и дочарали тродневни погреб Христов. Као што је Спаситељ три дана и три ноћи боравио у утроби земље,[6] тако сте и ви својим првим појављивањем из воде изобразили први дан, а погружавањем у воду прву ноћ Христовог боравка у земљи. Као што човек ноћу слабо види, а по дану се окреће према светлости, тако и у погружењу, као ноћу, ништа нисте видели, а израњање из воде означава долазак на светло дана. У једно исто време ви сте и умирали и рађали се; она спаситељна вода била вам је и гроб и мајка. Оно што је Соломон казао у вези других ствари, потпуно сада вама приличи. Тамо је казано: време рађања и време умирања,[7] а код вас обратно: време умирања и време рађања! У једно исто време десило се и једно и друго: и смрт и рођење ваше стекоше се истовремено.
5. О, дивне и чудновате ствари! Нисмо истински умрли, нити смо истински сахрањени били, нити истински васкрсосмо након распећа, него је све символично подражавање, а спасење је истинито. Христос је истински био разапет, истински сахрањен, истински је и васкрсао; све ово дао је нама својом благодаћу да бисмо ми символом и сличношћу са његовим страдањима, самом истином остварили и задобили спасење. О, недостижног ли човекољубља! Христос је на своје пречисте руке и ноге примио клинове трпевши страдања, а мени, мада нисам ни боловао, нити страдао, даровао спасење само што сам заједничар у његовим страдањима.
6. Нека нико не мисли да је ово крштење само благодат опроштаја грехова као што је Јованово крштење било: ово крштење је и благодат усиновљења. Ви сигурно знате да је оно и опроштај грехова и добијање дарова Духа Светога, али и дочаравање Христових страдања. Због тога је Павле вапајем говорио: зар не знате да ми који се у Христа Исуса крстисмо у смрт његову се крстисмо? Крштењем се погребосмо са њим у смрт.[8] Ово је он казао свима онима који мисле да у крштењу, иако се добија опроштај грехова и усиновљење, не бива подобије заједничарења у Христовим страдањима.
7. Да бисмо схватили да је Христос све што је претрпео ради нас и нашег спасења, претрпео то самом истином, а не привидно и да ми заиста постајемо заједничари са његовим страдањима, Павле каже: ако постадосмо сједињени са обликом његове смрти, онда ћемо и са васкрсењем. Индикативна је ова реч: сједињени; као што је овде засађен стварни виноград[9] тако и ми, сјединивши се у крштењу са смрћу, постадосмо сједињени са њим. Усмери сву своју пажњу.на речи Апостола. Он није казао: ако постадосмо сједињени са његовом смрћу, него: са обликом његове смрти. На Христа се у истини односи смрт, јер се душа стварно одвојила од тела; сахрана је такође стварна, јер је његово Свето тело било увијено у чисто платно; све у њему савршено је стварно. Код вас, међутим, само је облик смрти и страдања, а спасење није облик, него истина.
8. Ако вам је ово јасно, молим вас да све сачувате у своме сећању да бих и ја недостојни казао за вас: љубим вас јер ме свагда памтите и предања која вам предадох, држите.[10] Силан је Бог који вас је од мртвих учинио живима, дарујући вам да у обновљеном животу ходите;[11] њему нека је слава и сила, сада и увек. А м и н.
 


 
НАПОМЕНЕ:

  1. О Крштењу: на речи Апостола из посланице Римљанима, од места: зар не знате да, који се у Христа Исуса крстисте, у смрт његову се крстисте… до места: нисте више под законом, него под благодаћи – Рм 6:3-14
  2. КолЗ:9
  3. Кол2:15, 14
  4. Еф4:22
  5. Пост2:25.
  6. Мт 12:40.
  7. ПропЗ:2
  8. Рм 6:3,4.
  9. Под овим подразумевај гроб Господњи пред којим је св. Кирило држао своја предавања.
  10. II Кор 11:2
  11. Рм. 6:13,4

Comments are closed.