ПОУКЕ ОГЛАСИТЕЉНЕ И ТАЈНОВОДСТВЕНЕ

 

ПОУКЕ
ОГЛАСИТЕЉНЕ И ТАЈНОВОДСТВЕНЕ

 

 
ОГЛАСИТЕЉНА ПОУКА ПЕТНАЕСТА[1]
 
1. Ми не проповедамо само један долазак Христов, него и други који ће бити много славнији од првог. У првом доласку Он је посведочио своју дуготрпљивост, а у другом доласку показаће се у слави Бога Цара. Код Господа нашег Исуса Христа највећим делом све је двојако. Двојако је рођење: једно од Бога, превечно, друго од Дјеве. Двојак је силазак: један тих, као киша на руно, други, будући, славан. У првом доласку Он је лежао у јаслама, повијен у пелене, док ће у другом оденути се светлошћу као хаљином.[2] У првом доласку претрпео је Крст, иако није зло учинио,[3] а у другом доласку доћи ће у пратњи анђеоске војске, у слави својој. Са тих разлога ми својим мислима не остајемо само на првом доласку, него очекујемо и други његов долазак. Приликом првог доласка клицано је: благословен који долази у име Господње,[4] док ћемо у другом доласку исто ово поновити, али сада заједно са анђелима који се у сретању са Владиком поклонише и кликнуше: благословен који долази у име Господње.[5] Спаситељ ће поново доћи не да би био осуђен, него да суди својим судијама. Тај који је својевремено, када су га осуђивали, ћутао и прихватио на себе клевету осилилих се под крстом да је преступник закона, сада ће казати: то учинисте и ја ћутах.[6] Онда је дошао као Промислитељ, да поучи људе, а сада ће се услед неопходности, иако то не желе, сви подчинити његовом Владичанству.
2. О овим двама доласцима говори пророк Малахија: ненадано ће доћи у цркву своју Господ кога ви тражите.[7] То је први долазак. Потом говори и о другом доласку: и Анђео завета кога ви хоћете;[8] ево долази, говори Господ Сведржитељ и ко неће задрхтати у дан његовог доласка? Или, ко ће опстати када Га види? Он долази као огањ пламени и као сапун који чисти; и сешће палећи и чистећи… Спаситељ каже: доћи ћу вам као судија и бићу сведок ваших чарања и гатања и прељуба и лажних клетви у име моје…[9] Да би нас опоменуо Павле поручује: ако неко зида на овом темељу злато, сребро, драго камење, дрво, сено, трску, свачије ће дело изаћи на видело; дан ће показати, јер ће се огњем видети.[10] Ова два доласка апостол Павле, у посланици Титу, описује овако: јер се јави благодат Божија спасоносна свима људима, која нас учи да се одрекнемо безбожности и земаљских пожуда и да поживимо разборито, праведно и побожно у садашњем веку, очекујући блажену наду и јављање славе великога Бога и Спаса нашег Исуса Христа.[11] Као што видиш он говори и о првом доласку, на коме благодари, али и о другом, који исчекујемо. Због тога и Символ вере, који ми сада исповедамо, заповеда да овако верујемо: који се узнео на небеса и сео десно Оцу и који ће опет доћи са славом да суди живима и мртвима, чијем царству неће бити краја.
3. Доћи ће са небеса Господ наш Исус Христос, у слави својој, када се оконча овај свет, у последњи дан. Доћи ће крај овоме свету и створени свет опет ће се обновити. Пошто се разврат, кривоклетство и прељуба и сваки други грех умножише на земљи, и једна крв стиже другу,[12] да творевина не би стално остала препуна безакоња, проћи ће овај светда би се наново показао бољим. Желиш ли о свему овоме да имаш потврду Писма? Послушај шта каже Исаија: и савиће се небеса као свитак и све звезде спашће као лишће са смокве што отпада.[13] Еванђеље такође говори: сунце ће се помрачити и месец неће давати светлост и звезде ће спасти са небеса.[14] Не треба да тугујемо, јер нећемо само ми помрети, пошто ће и звезде згаснути, а можда ће се и оне поново појавити. Савиће Господ небеса не да би их истребио, него да их покаже у још бољем изгледу. Чуј речи пророка Давида: Господе, ти си у почетку створио земљу и небеса су дело руку твојих. Она ће нестати, а Ти ћеш постојати.[15] Међутим, ако било ко упита: због чега он тако јасно каже: нестати? Одговор ћеш наћи из потоњег: све је као одећа овештало и ја ћу их савити као одећу и изменити. И за човека се каже да ће погинути, јер пише: видите како праведник гине и нико то не прихвата срцем,[16] али ипак знамо да човек исчекује васкрсење, па на исти начин очекујемо и неко васкрсење небеса. Сунце ће се изменити у таму и месец у крв.[17] Нека се отрезне придошлице из манихејства и нека не боготворе више небеска светила и нека не сматрају Христа недостојним због тога што ће сунце помрачити. Послушај реч Господњу: небо и земља ће проћи, али речи моје неће.[18] Створења немају такву вредност као речи Владике.
4. Дакле, све видљиво ће нестати и настаће ново и боље од претходног. Међутим, тај датум нико не зна. Није ваше да знате времена и године које је Отац задржао у власти својој.[19] Немој се одважити па истраживати времена у која ће се ово догодити, али немој ни очајавати: стражите, каже Христос, јер у онај час, када не мислите, доћи ће Син Човечији.[20] Пошто треба да познајемо знаке краја света и пошто очекујемо Христа, а да не бисмо умрли у заблудама или да не паднемо у замку антихристову, Апостоли Христови беху подстакнути вољом Божијом те приступише Христу и запиташе: кажи нам када ће се ово догбдити и шта ће нампредсказати твој долазак и свршетак света?[21] Ми се надамо да ћеш опет доћи; међутим, знамо да се и сатана преображава у светлог анђела,[22] те нам због тога дај знак, сачувај нас да се не бисмо поклонили њему, уместо теби! Он, отворивши уста своја божанска и света, рече: пазите да вас нико не превари![23] И ви, слушаоци, као да Га сада гледате очима ума свога послушајте Га, јер Он и вама то исто говори: пазите да вас нико не превари. Ове речи вас опомињу да пазите на све што вам се говори. То није историја неких прошлих дела, него пророштво о будућем, о нечем што ће се догодити. Ми не пророкујемо јер смо недостојни, али знаке који се налазе у Писму откривамо и разјашњавамо. Води рачуна о ономе што се догодило и што има тек да се догоди и саветуј самог себе.
5. Пазите да вас неко не превари. Многи ће доћи у име моје говорећи: ја сам Христос и многе ће преварити.[24] Ово се делимично већ догодило; тврдили су за себе ово већ и Симон маг и Менандар и још неки други злобни зачетници јереси. Још ће они говорити и у наше време и после нас.
6. Други знак: чућете ратове и гласове о ратовима.[25] Да ли се и сада већ води рат између Рима и Персије или не? Устаје ли народ на народ и царство на царство, или не? Хоће ли бити глади и невоље и земљотреса на земљи? То је све било. На другом месту: велики знацџ и страхоте јавиће се на небу. Стражите, дакле, говори Христос, јер не знате у који час ће доћи Господ ваш![26]
7. Међутим, нас занимају знаци који се тичу његовог доласка; обратићемо се Цркви и потражити црквени знак. Спаситељ каже: тада ће се многи саблазнити и једни друге ће предавати и омрзнуће једни друге.[27] Ако будеш чуо да епископи иду против епископа све до крвопролића, клирици против клирика, мирјани против мирјана, немој да се збуниш; о свему овоме је предсказано у Писму; ти се не обазири на то што се дешава, него пази на оно што је написано. Ако и ја, који те поучавам, погинем, ти нећеш погинути заједно са мном; може слушаоцу да буде боље него учитељу и ко је дошао касније може да постане први; све ово због тога што Владика једнако прима и оне који су дошли у једанаести час. Ако је међу апостолима пронађен издајник, због чега се чудити ако међу епископима уочиш мржњу? Знаци се не односе само на управитеље Цркве, него и на мирјане. Христос каже: због умножавања безакоња усахнуће љубав многих. Може ли се неко од присутних похвалити да према ближњем гаји несебичну и нелицемерну љубав? Не јавља ли се много чешће целив само устима и не видимо ли само на лицу радост и весели осмех, док је срце пуно лукавства, зломишља, говорећи истовремено речи мира?[28]
8. Ево још једно знамење: и проповедаће се ово еванђеље по целој васељени, за сведочанство народима; и тада ће наступити крај.[29] Ми већ видимо да је цео свет испуњен учењем о Христу.
9. Шта ће бити после овога, о томе се даље каже: када, дакле, угледате гнусобу опустошења, о којој говори пророк Данило, где стоји на месту светом – који чита да разуме. И још: тада ако вам ко каже; овде је Христос, или онде је, не верујте.[30] Мржња међу браћом омогућава слободан простор антихристу. Ђаво унапред ствара раздоре међу народима да би, када дође антихрист, лакше био прихваћен. Не дао Бог да се било ко од служитеља Христових, овде или у неком другом месту, припоји овом непријатељу. (У вези са овим апостол Павле у својој посланици истиче јасан знак следећим речима: да вас нико не превари ни на који начин; јер неће доћи док најпре не дође човек безакоња, син погибљи, који се противи и преузноси изнад свега што се зове Бог или светиња, тако да ће сам сести у храм Божији као Бог, тврдећи за себе да је Бог. Зар не памтите да сам ово казивао још док сам био код вас? И сад знате шта га задржава да се не јави до у своје време. Јер тајна безакоња већ дејствује, само док се уклони онај који сад задржава. И тада ће се јавити безаконик којега ће Господ Исус убити духом уста својих и уништити појавом свога присуства; Онога је долазак по дејству сатанину са сваком силом и знацима и чудесима лажним и са сваком преваром неправде међу онима који пропадају).[31] Ето шта каже Павле. Отпадања и данас има, пошто људи одступише од истините вере: неки проповедају Сино-Очинство, а други се усуђују да тврде како је Христос приведен из небића у биће. Раније су постојали јавни јеретици, а сада је Црква препуна скривених јеретика. Људи одступише од истине, јер их чешу по ушима.[32] Самољубива реч прија и сви је слушају са великим задовољством. Реч о обраћењу и сви се одвраћају. Већина је одступила од исправног резоновања и радије прихвата зло него што се саглашава са добрим. То је, ето, одступање у коме треба очекивати непријатеља. Он је већ изаслао своје претходнике који ће му припремити пут ради лакшег лова када дође. Због тога чувај самог себе, човече, и снажи душу своју. Црква ти непрестано сведочи пред Богом живим, упозорава те на антихриста пре но што се он појави. Да ли ће се то догодити за време нашег живота, ми не знамо. Уосталом, добро ће веома бити ако ти знаш ово и пазиш на себе самог.
10. Истинити Христос, јединорођени Син Божији, неће доћи са земље. Ако се неко у лажном обличју појави у пустињи, ти не одлази тамо. Ако ти кажу: ево, овде је Христос, или онде је, немој веровати. На земљу и према доле немој да упиреш поглед, јер Владика ће доћи са небеса, али не сам, као раније, него у пратњи многих миријада анђела; неће доћи у тајности као киша на руно, него ће јавно засветлити, као муња. Он сам каже: као што се муња јави на истоку и иде према западу, такав ће бити долазак Сина Човечијег; и видеће Сина Човечијег како долази на облацџма небеским у сили и слави многој; и послаће анђеле своје са снажним звуком трубе, и даље.[33]
11. Уосталом, као што је пре његовог оваплоћења и очовечења, док су исчекивали његово рођење од Дјеве, ђаво злобно унаказио истину ову бајновитим учењем идолопоклоника тврдећи да се лажни богови њихови рађаху и рађају од жена да би тако, поверовавши у обману, када се објави истина људи посумњали у њу, тако ће и пред други долазак истинитог Христа противник његов на своју страну окренути и придобити просте људе, нарочито обрезане, истуриће неког мага врло спретног у злом и обмањивом искуству чарања и гатања, који ће задобити власт над римским царством, лажно називајући себе Христом; прозивањем себе Христом обмануће и преварити Јудејце који још увек исчекују Месију, док ће пагане обманути својим гаталачким способностима.
12. А доћи ће предсказани антихрист када се оконча трајање римског царства и када се приближи крај света. Истовремено ће се појавити десет римских царева, у различитим местима, и владаће једновремено. После њих појавиће се једанаести и то ће бити антихрист који ће сву власт над римским царством преузети у своје руке, посредством свог злобног и мађијског искуства и науке. Тројицу од царева зацарених пре њега он ће лако свргнути са престола, док ће осталу седморицу имати у својој власти. Најпре ће се свету приказати као разуман, здравомислећи и човекољубив човек и преваривши Јудејце, као очекивани Христос, великим знацима и чудесима и чаролијама, показаће потом своје право лице премашујући све претходеће му неправедне и злобне људе; против свих, а нарочито против нас Хришћана, он ће смишљати убојите планове, у најразличитијим и немилосрдним жестинама. Током три године и шест месеци он ће владати на овакав начин; после тога ће бити уништен другим и славним доласком са небеса јединорођеног Сина Божијег, Господа и Спаситеља нашег Исуса, истинитог Христа који ће, убивши антихриста духом уста својих,[34] предати га геенском огњу.
13. Овоме вас не поучавамо на основу свог размишљања или, пак, измишљања, него на основу божанственог Писма које се чита у Цркви, а нарочито на основу недавно прочитаног пророштва Даниловог које је арханђел Гаврило протумачио овако: четврта звер, џарство четврто појавиће се на земљи и оно ће премашити сва џарства.[35] Црквени тумачи сматрају да то царство јесте римско. Прво познато и знаменито царство беше асирско; друго је мидијско заједно са персијским, док је треће македонско; четврто царство је сада постојеће – римско. Тумачећи даље, Гаврило каже: оно ће имати десет рогова и десет царева ће устати, а после њих појавиће се нови који ће премашити злобом све пређашње цареве;[36] он не каже да ће премашити само ових десет, неко све пре њега постојеће цареве. Тројицу царева ће свргнути, вероватно из броја ових десет и он сам ће се зацарити. Потом ће да говори против Вишњега, каже се даље;[37] постаће човек богохулник и преступник закона који царство неће наследити од својих предака, него ће чарањем и магијом преотети царство и власт.
14. Ко је та особа и којом силом ће деловати, објашњава нам Павле! Његов је долазак по дејству сатанином са сваком силом и знаццма и чудесима лажним.[38] Овим се потврђује да ће сатана њега искористити као своје оруђе и кроз њега ће лично дејствовати. Он зна да на суду неће бити милости за њега и опроштаја, због тога ће наочиглед да посведочи своју силу, али не кроз служитеље своје, него ће лично да се потврди у свеколиким знацима и чудесима лажним. Као отац лажи, он ће лажним делима преварити народ и овај ће у заблуди гледати васкрснуте мртваце који, уствари, неће бити васкрснути и гледаће исцелење хромих и слепих, иако се та исцелења у збиљи нису догодила.
15. Павле још каже: он се противи и преузноси изнад свега што се зове Бог или светиња. Изнад сваког бога: односно, он ће, као антихрист, омрзнути идоле и сам ће сести у храм Божији.т У који храм? У разрушени јудејски храм, а не у овај у коме се ми сада налазимо. Због чега ово тврдимо? Немојте мисли да ми сами себи ласкамо! Ако он дође Јудејцима под именом Христос и зажели да му се они клањају тада, свакако, да би превара била потпуна, он ће се побринути и за храм показујући тиме да он, будући је из Давидовог рода, жели да поново сазида храм који је Соломон подигао. Антихрист ће доћи онда када од јудејског храма не остане ни камен на камену, као што је казао Спаситељ; доћи ће он или кад храм пропадне сам, због овешталости, или буде плански разрушен уз образложење да ће се саградити нови, или из неког другог разлога, због кога ће камење бити растурено. Ја не говорим само о видљивом и материјалном храму, о његовој околини и изгледу, него мислим на унутрашњи храм у коме беху херувими. Тада ће доћи антихрист са свим чудесима својим и знацима лажним. Наоружаће се он против свих идола пројављујући собом најпре лажно човекољубије, да би најзад показао своју жестокост и дрскост, нарочито против Божијих Светитеља. Данило каже: видех и гле, тај рог започе бој против Светитеља.[39] А на другом месту: настаће време жалости и туге какве није било у свету од када је народа на земљи све до оног времена.[40] Страшна је то звер, велики дракон, кога људи не могу савладати, спреман све да прогута; о њему ћемо још много говорити на основу божанског Писма; за сада, због недостатка времена, довољно је и ово.
16. Знајући колико је велика сила непријатељска, саветујући побожне, Господ каже: нека тада они из Јудеје беже у горе.[41] Ако неко осети у себи силу да се може успротивити сатани, нека остане и успротиви му се (не очајавам ја у силама Цркве) и нека каже: ко ће нас раздвојити од љубави Христове?[42] Ако смо слаби, морамо се чувати; ако смо, пак, сигурни у себе онда ћемо се успротивити њему. Настаће тада велика жалост каква није била од почетка света, нити ће икада бити.[43] Међутим, нека је хвала Богу који ће ипак ублажити и прекратити муку ову. Он сам сведочи да ће због изабраних прекратити време ово.[44] Антихрист ће владати само три и по године. Не говоримо ово на основу непознатих и сумњивих књига, него на основу онога што пише код Данила, који каже: и даће му се у руке за време и за времена и за по времена.[45] Под временом се подразумева једна година у којој ће се он појавити и осилити; под временима – наредне две године његовог законопреступног владања које заједно са првом годином чине три године, а под половином подразумева се шест месеци. На другом месту Данило каже: и закле се оним који живи вечно да ће се све ово испунити у време и за времена и за пола времена.[46] Неки у овом истом смислу прихватају и схватају и следеће речи: биће хиљаду и двеста деведесет дана; или: блажен је који истрпи и доживи хиљаду три стотине и тридесет пет дана.[47] Због свега овога потребно је бежати и сакрити се. Може да се деси да не обиђемо градове Израиљеве док не дође Син Човечији.[48]
17. Ко је тај блажени човек који ће се због своје побожности тада мучити за Христа? Тадашњи мученици, по мом мишљењу, узвишенији су од свих мученика. Пређашњи људи борили су се само са људима, док ће мученици у време антихриста борбу водити са самим сатаном; пређашњи цареви који су подизали своја гоњења само су убијали људе, нису обмањивали друге и уверавали их да ће васкрсавати мртве, нити су вршили било каква чуда и знаке; а овде ће се зацарити и страх и обмана, не би ли и изабране преварили.[49] Нека тада никоме не падне на ум мисао: да ли је Христос чинио већа чуда? Каквом силом он ово чини? Ако то није по вољи Божијој, не би му било допуштено да све то чини! Апостол те упозорава на ово и каже: тога ради послаће им Бог силу обмане.[50] Послаће, значи исто што и допустити, али не да би они тиме били оправдани, него да би били осуђени. Због чега? Јер нису веровали истини, односно, истинитом Христу, него лажима тј. антихристу.[51] Бог оваква времена неће допустити због своје личне немоћи да им се успротиви, него да би због трпељивости многи подвижници били награђени и због свог ововременог и маловременог страдања наследили вечно царство небеско као пророци и апостоли његови, као што тврди Данило: у то време спашће се сви људи твоји који беху записани у књизи – наравно, у књизи живота.[52] Многи који спавају у земаљском праху устаће; једни за живот вечни, а други за муку и страдање вечно. И разумни ће се сијати као светлост небеска и који многе приведоше правди као звезде, вазда и довека.[53]
18. Због свега чувај и снажи себе, човече! Познати су знаци доласка антихристовог. Немој само ти да их памтиш него их са љубављу разгласи и свим осталим људима. Ако имаш сина по телу, и њега отрезни. Ако си поуком родио неког у вери, чувај и њега и опомени га да не прими лаж у име истине. Тајна безакоња већ дејствује.[54] Мене брину народни ратови, црквени раздори, мржња једног брата на другог. Нека ово буде само реч; не дај, Боже, да се све то деси у наше време! Ипак, дужни смо свагда бити опрезни. Оволико је довољно о антихристу.
19. Ми се надамо и очекујемо да Господ дође са небеса, на облацима. Анђеоске трубе ће се огласити и најпре ће мртви у Христу васкрснути.[55] Побожни, који тада буду међу живима на земљи, биће узети на облацима и узнесени у част; то ће им бити награда за све трудове своје; та част ће премашити сваку човечанску част, јер и њихови трудови беху узвишенији од свега човечанског. Апостол Павле у посланици лепо каже: сам Господ ће са заповешћу, са Гласом арханђела и са трубом Божијом сићи са неба и мртви у Христу васкрснуће најпре; потом ћемо ми живи, који останемо, заједно са њима бити узнесени на облацима у сретање Господу у ваздуху и тако ћемо свагда са Господом бити.[56]
20. Овај Господњи долазак и окончање света предсказао је Проповедник речима: весели се младићу у младости твојој … и избаци јарост из срца свога и одбаци лукавство од тела твога. И сети се створитеља свога докле не наступе дани злобе, докле не потамни сунце и светлост и месец и звезде … пре него се прекине уже сребрно … (под овим се подразумева распоред звезда, јер оне се дочаравају сребрнима), докле се не разбије златна чаша (под овим се подразумева сунце златно, јер се и на чашама шарају разне фигуре које наликују сунчевим зрацима) и устајаће се на глас птице (врабца) и плашиће се високог места и видеће ужас на путу.[57] Шта ће видети? Тада ће видети Сина Човечијег како долази на облацима небеским и заплакаће сва племена.[58] Шта ће се десити након доласка Господа? Бадем ће процветати и скакавац ће отежати и жеља ће проћи.[59] Шта значи цветање бадема? По речима тумача то значи да је зима прошла. Након зиме наша тела ће засјати небеском светлошћу. Отежаће скакавци, односно, окриљена душа ће се обући у тело. И проћи ће воља, односно, законопреступници ће се разбити и уништити као трње.
21. Видиш како се на сваком кораку предсказује долазак Господњи; видиш како се и цвркут врабца сврсисходно користи. На који начин: јер ће сам Господ са заповешћу, са гласом арханђела и трубом Божијом сићи са небеса. Арханђел ће свима обнародовати: устајте у сретање Господу. Страшан је долазак Владике! Давид каже: Бог ће јавно доћи, Бог наш, и неће ћутати: огањ ће се пред њим распламсати и око њега велика бура…[60] Син Човечији ће на облацима доћи Оцу, као што каже прочитано Писмо, и тећи ће река огњена у којој ће су људи испитати. Ако се у некога нађу златна дела, тај ће светлети; у кога дела буду мека као трска, тај ће се запалити у ватри. А Отац ће седети м одећа ће му бити бела као снег и власи главе његове као чиста вуна. Све је ово представљено антропоморфно. Због чега? Због тога што Он јесте Цар људи неупрљаних гресима. Он каже: Ја ћу убелети грехе ваше као снег и као вуну.[61] Овим се означава опроштај грехова или чак безгрешно стање. Доћи ће Господ са небеса, на облацима, као што се на облацима и вазнео. Сам је казао: и видеће Сина Човечијег како долази на облацима небеским са силом и славом многом.[62]
22. Који знак ће његов долазак поседовати да му противничка сила не може приступити, односно, да му се не послични? Тада ће се јавити знак Сина Човечијег на небесима, каже Христос. Својствени и сопствени знак Христов јесте знамење Крста. Светлећи знак Крста претходиће Цару који је био разапет да би Јудејци, када спазе овај знак, заплакали горко јер су Га проболи и распели, умишљајући зло против њега; плакаће сви, из нараштаја у нараштај, говорећи: то је Тај кога су шамарали; то је Тај кога су везали; то је Тај кога су разапели, али су Га најпре понижавали. Куда да побегнемо од гнева Твога? Пошто ће бити окружени анђеоским силама, нигде неће моћи да побегну. Знак Крста јесте страх непријатељу Исусовом, а радост пријатељима који верују у њега или Га проповедаше или пострадаше за њега. Да ли ће тада ико бити блаженији од оних који се покажу као пријатељи његови? Славни и толико велики Цар неће презрети пријатеље своје иако долази у пратњИ толике војске небеске и седи на престолу са Оцем. Да се пријатељи његови не би измешали са непријатељима Он ће послати анђеле своје са снажном трубом и сабраће се изабраници његови са све четири стране.[63] (Та Он ни Лота није презрео, како да презре многобројне праведнике?). Приђите благословени Оца мога,[64] казаће им Он, ношен на небеским кочијама.
23. Ако било ко од сабраних тада каже: ја сам бедан или можда болестан лежим на постељи; или: хоће ли и презрена жена бити узета од својих жрвњева? Нећемо ли ми бити одбачени, заборављени? Охрабри се, човече! Судија не гледа на лице: неће судити по слави, нити ће по туђем сведочењу казнити.[65] Он неће образоване предпоставити необразованима, нити богаташе сиротима. Ако будеш и у пољу, анђели ће те свеједно узети. Немој мислити да ће Он само владаоце земље узети, а тебе земљоделца да ће изоставити. Био ти слуга, био убог, уопште се не плаши: тај који је узео обличје слуге неће презрети слуге; не плаши се и ако будеш тада лежао болан на постељи својој; Писмо каже: тада ће два бити на постељи: један ће се узети, а други ће се оставити.[66] Ако по нужди будеш продан као слуга да радиш на жрвњевима, свеједно да ли си мушко или женско; или ако си женско и имаш дете, а непрестано радиш на жрвњевима, неће те заборавити онај који изводи оковане мужаством.[67] Тај који је извео Јосифа из тамнице и поставио га да влада, избавиће и тебе од жалости и увешће те у царство небеско. Само се тврдо надај, труди се и подвизавај усрдно. Ништа неће пропасти. Свака твоја молитва, сваки славопој је овековечен, записана је свака милостиња, пост, сваки чедно сачувани брак; записано је уздржавање за Бога сачувано. Од свега што је записано, превасходно ће бити овенчано девство и чистота: и ти ћеш засијали налик анђелу. Али, као што си одважно слушао о добром, сада послушај и о супротном. Записана је свака блудња твоја, свака прељуба, свако кривоклетство и богохулство и гатање и крађа и убиство. Све ово ће се опет записати, уколико после крштења будеш исто чинио: оно пре крштења ће се избрисати.
24. Када дође Син Човечији, каже Христос, у слави својој и сви анђели са њим. Погледај човече пред коликим бројем сведока ћеш ступити на суд: цео људски род налазиће се тамо. Стајаће тамо многобројно племе римско; многи други дивљи народи, који сада постоје и сви они који су током протеклих сто година умрли; појавиће се тамо и они који су умрли током хиљаду година; појавиће се људи рођени почев од Адама до дана данашњег: то је велико мноштво људи, али још увек мало у односу на број Анђела којих је много више. Њих је деведесет и девет оваца, а цео људски род је само једна овца: пошто је обимно место, биће и много обитељи, а небеса над небесима садрже необујмљиви број њих. Записано је: хиљаду хиљада му служи и тушта и тма стоји пред њим;[68] ово није записано због тога што је њихов број толики, него због тога што пророк није могао другачије да искаже њихову бројност. На суду ће бити Бог, Отац свих, са њим ће седети и Христос и заједно са њима Дух Свети. Труба анђеоска ће позвати све нас, заједно са нашим делима. Зар се нећемо од свега овога уплашити? Немој мислити, човече, да је ово мала ствар или нешто неважно за тебе што ћеш бити суђен пред оволиким бројем присутних. Зар не пожелимо некада пре да умремо него да пред нашим друговима будемо осуђени?
25. Дакле, плашимо се, браћо, да нас Бог не осуди. За свој суд Он нема потребе ни у каквим сведоцима или истраживањима. Немој казати: током ноћи сам блудничио или чарао или било шта друго нечасно чинио, тако да сведока није било. Он ће ти судити по твојој савести: пошто се мисли њихове међу собом оптужују или оправдавају на дан када Бог узасуди тајне људске.[69] Страшно лице Судијино присилиће те да кажеш истину; али ако је ти и прећутиш Он ће те изобличити. Ти ћеш се на суду појавити или обучен у грехе своје или у праведна дела. То нам показују и речи самог Судије, а Судија је сам Христос: Отац неће судити никоме, јер сав суд предаде Сину.[70] Отац тиме не лишава себе власти, него суди кроз Сина. Дакле, вољом Оца, судиће Син, пошто је једно воља Оца, а друго – Сина, али је све једно исто. Шта каже Судија по питању доношења дела својих? Сабраће се пред њим сви народи.[71] Пред Христом се мора поклонити свако колено небеских и земних и преисподњих, и разлучиће их једне од других, као што пастир раздваја овце од јараца.[72] На који начин их пастир раздваја? Руководи ли се он књигом да би видео шта је овца, а шта коза? Или их разликује по изгледу? Мека и танана вуна показује овцу, а оштра и крута козу. Ако се и ти сада очистиш од грехова својих, тада ће ти дела бити мека као вуна: одећа твоја ће блештати и ти ћеш непрестано говорити речи: свукох хаљине своје, како ћу се обући у њих?[73] По одећи својој бићеш прихваћен као овца. Ако ли се покажеш космат, као Исав, са густом длаком и ниским мислима или се понашаш као Исав који је због хране продао и изгубио право првенства, бићеш постављен на леву страну. Уосталом, не дао Бог да било ко од вас овде сабраних буде одлучен од благодати и због рђавих дела буде постављен на леву страну, у броју грешника!
26. Суд је заиста страшан; сама мисао о њему ствара трепет. Царство небеско предстоји и огањ вечни је припремљен. На који начин можемо, питаће неко, да избегнемо огањ? И како да уђемо у Царство небеско? Гладовах, и нахранисте ме, каже Христос. Познајте пут; није потребно тумачити ово, него испунити казано. Бејах гладан и нахранисте ме; бејах жедан и напојисте ме; болестан, и обиђосте ме; у тамници бејах и посетисте ме.[74] Уколико ово будеш чинио зацарићеш се заједно са њим; ако не чиниш, бићеш осуђен. Почни све ово да твориш и остани непоколебив у вери па нећеш, као немудре дјеве које одоше да купе уље, бити остављен са оне страна врата. Не надај се само у то што у рукама својим имаш светионик, него га чувај да би он у право време светлио. Нека се прослави светлост добрих дела твојих пред људима и нека се Христос не хули због тебе. Обуци се у одећу нетрулежности, украси се добрим делима и који год начин да примиш од Бога ради исправљања дела својих исправљај их на корист. Поверено ти је имање? Употреби га како приличи. Поверена ти је поука других? Поучавај их свесрдно. Имаш дар да придобијаш за Бога душе својих слушалаца? Чини то темељно. Много је случајева помоћу којих можемо потврдити добро служење: само да нико од нас не подлегне осуди, него да смело дочекамо вечног Цара Христа који царује у векове. Вечно царује Тај који буде судио живима и мртвима; који је за живе и мртве умро, како каже Павле: због тога је Христос и умро и оживео да влада и живима и мртвима.[75]
27. Ако било када од било кога чујеш да ће царство Христово некада имати свој крај, слободно омрзни ову јерес; она представља другу главу змије недавно јављене у Галатији. Неки се усудише да тврде како Христос после краја света неће више царствовати; усудише се тврдити да ће се Реч, која је изашла из Оца, поново вратити у Оца и више неће постојати. Богохулник овим расуђује на своју пропаст, јер не памти речи Господње: Син постоји вечно.[76] Заборавио је и речи Гаврилове: зацариће се у дому Јаковљевом у векове и царству његовом неће бити краја.[77] Добро размотри питање о коме говорим. Људи јеретици уче против Христа иако је арханђел Гаврило говорио о вечном постојању Спаситељевом. Коме ћеш ти више веровати? Зар нећеш Гаврилу? Послушај прочитано Данилово сведочанство: видех ноћу у сну и Гле на облацџма небеским као Син Човечији да долази и Старац данима. Њему се даде власт и част и царство и сви људи, племена и народи њему служе: власт његова је власт вечна која неће проћи и царство неће нестати.[78] Овога се држи, једино овом веруј, а јеретичко учење избегавај, јер веома јасно си чуо сведочанство о неокончивости Христовог царства.
28. Слично овоме чуо си и у тумачењу о оном камену који се без руку отргнуо од горе, а то је Христос у телу: и царство његово неће остати другим људима.[79] Давид на једном месту каже: престо твој, Боже, постоји у векове векова; на другом: ти си, Господе, у почетку створио небо и земљу… Они ће проћи, а ти ћеш остати… Ти свагда постојиш и Године твоје не пролазе.[80] Павле је ово казао за Сина.
29. Желиш ли да сазнаш на основу чега су они који погрешно уче дошли до таквог закључка? Они су добре речи Апостола: њему приличи да царствује док не положи све непријатеље своје под ноге своје,[81] читали са злобном намером те злобно устврдише да, када Он буде покорио све непријатеље под ноге своје, више неће царствовати. Ово је лудост и безумље. Тај који је владао пре но што је покорио непријатеље, неће ли царствовати када их победи?
30. Они се усудише још да устврде да ће се Син истопити у Оцу[82], јер пише: када Му све покори, тада ће се и сам Син покорити ономе који је њему све покорио.[83] Ово је најнечастивија хула! Зар ћете ви, створења Христова, постојати и онда када се постојање Христово разреши? Богохулни језици! На који начин ће све њему бити покорено? Хоће ли то пропасти или ће наставити да постоји? Зар ће то што се покорава Христу и даље постојати, а Христос који се покорава Оцу неће више постојати? Покорити се не значи да ће се Он повиновати Оцу, јер Он свагда твори оно што је Оцу угодно; то што ће Он тада показати непринуђену покорност означава његову добру вољу, јер Он није роб који се по сили закона мора покорити, него је Син који се Оцу повинује својом вољом, из љубави.
31. Упитајмо их: како схватити речи: док или докле? Користећи њихове изразе настојаћу да изобличим њихове лажи. Пошто се они осмелише да тврде како речи: док не покори непријатеље своје подножју ногу својих, означавају крај његовог царства, то значи да се усудише да ограничавају вечно царство Христово и још тврде да ће престати бескрајна власт Христова. Због тога прочитајмо место из Апостола: владала је смрт од Адама до Мојсеја.[84] Зар су раније људи умирали, а после Мојсеја више не умиру? Зар после закона више није било смрти међу људима? Видиш да се речју док не одређује граница времена, него Павле тиме показује да Мојсеј, мада беше човек праведан и достојан дивљења, ипак беше смртан због греха Адамовог.
32. Ево још једног примера: све до овог дана, када се чита Мојсеј, покривало на њиховим срцима лежи.[85] До овог дана. Није ли само до Павла, а не и до сада или до свршетка? Када Павле каже Коринћанима: и до вас дођосмо јеванђељем Христовим, надајући се да ћемо, док узрасте вера ваша, хвалити се вама и у другим градовима.[86] Јасно видиш да реч док не значи крај, него последичност. На који начин сада схваташ речи: док не положи непријатеље своје? Исто као што И Павле, на другом месту, говори: тешите се свакога дана, док је дан плачите. Сигурно: свагда! Као што се не може тврдити да Христови дани имају почетак, тако се исто не може говорити о крају царства његовог; јасно пише: царство његово је царство вечно!
33. Знам ја и за многе друге доказе из Свештеног Писма о неокончивости царства Христовог, али довољно вам је и ово, пошто је дан већ поодмакао. А ти, слушаоче, клањај се само овом Цару и избегавај јеретичко умовање. Ако нас благодат Божија удостоји, разјаснићемо и остале истине вере. Бог свега нека вас сачува како бисте запамтили знаке краја света и остали несавладани од стране антихриста. Упознат си и са знацима преваранта који ће доћи; упознат си са начином на који ће Христос јавно сићи са небеса. Првог избегавај, као лажног, а овога очекуј, као истинитог. Сазнао си за средство којим ћеш се у време суда појавити на правој страни. Чувај завет са Христом, украшавај се добрим делима да би одважно стао пред Судију и наследио царство небеско. Кроз њега и са њим нека буде слава Богу, заједно са Духом Светим, у векове векова. Амин.
 


 
НАПОМЕНЕ:

  1. Говорено катихуменима у Јерусалиму, без припреме, на речи: и који ће опет доћи да суди живима и мртвима. И о Антихристу. Такође и на речи Данилове: гледах докле се престоли поставише и Старац данима седе, и даље – Дан 7:9; видех ноћу у сну и гле на облацима небеским Син Човечији долази, и даље – Дан 7:13
  2. Пс 104:2
  3. Јевр. 12:2
  4. Мт21:9.
  5. Мк 11:9
  6. Пс 49:21
  7. Мал 3:13
  8. Код св. Кирила стоји: ζητείτε = тражите
  9. Мал 3:5.
  10. 1Кор 3:12-13.
  11. Тит 2:11-13
  12. Ос4:2
  13. Ис 34:4
  14. Мт 24:29
  15. Пс 102:26-27
  16. Ис57:1
  17. Дела2:20.
  18. Мк 13:31.
  19. Дела 1:7
  20. Мт 24:42
  21. Мт24:3.
  22. II Кор 11:14.
  23. Мт24:4
  24. II Кор 11:14. Мт24:5
  25. Мт24:6.
  26. Лк 21:11; Мт 24:42.
  27. Мт 24:10
  28. Пс27:3.
  29. Мт 24:14.
  30. Мт 24:15, 23.
  31. II Сол 2:3-10
  32. 2Тим4:3
  33. Мт 24:27, 30-31.
  34. 2 Сол2:8.
  35. Дан7:23.
  36. Дан7:24.
  37. Дан7:25.
  38. 2Сол2:9.
  39. Дан7:21
  40. Дан12:1
  41. Мт 24:16.
  42. Рм.8:35
  43. Мт 24:21.
  44. Мт 24:22.
  45. Дан7:25
  46. Дан 12:7
  47. Дан 12:11, 12
  48. Мт 10:23
  49. Мт 24:24
  50. 2Сол2:11
  51. 2Сол2:12
  52. Дан12:1
  53. Дан 12:2-3
  54. 2Сол2:7.
  55. I Сол 4:16.
  56. 1Сол 4:16-17
  57. Проп 11:9-10; 12:1-3, 6, 4, 5
  58. Мт 24:30; Зах 12:12.
  59. Проп12:5
  60. Пс49:3.
  61. Ис 1:18.
  62. Мт 24:30.
  63. Мт 24:31
  64. Мт 25:34
  65. Ис11:3
  66. Лк 17:34
  67. Пс67:7
  68. Дан7:10
  69. Рм2:15-16
  70. Јн5:22.
  71. Мт 25:32.
  72. Флб 2:10; Мт 25:32
  73. Песма5:3.
  74. Мт 25:36.
  75. Рм 14:9
  76. Јн8:35
  77. Лк1:33
  78. Дан 7:13-14
  79. Дан2:44
  80. Пс 45:7; 102:26-28.
  81. I Кор 15:25.
  82. Тачније: разрешити у Оцу.
  83. 1 Кор 15:28
  84. Рм5:14
  85. 2 Кор 3:15.
  86. II Кор 10:14-15

Comments are closed.