НАСЛОВНА » БИБЛИОТЕКА, Богословље светоотачког подвига и искуства » ПОУКЕ ОГЛАСИТЕЉНЕ И ТАЈНОВОДСТВЕНЕ

ПОУКЕ ОГЛАСИТЕЉНЕ И ТАЈНОВОДСТВЕНЕ

 

ПОУКЕ
ОГЛАСИТЕЉНЕ И ТАЈНОВОДСТВЕНЕ

 

 
ОГЛАСИТЕЉНА ПОУКА ОСМА[1]
 
1. Вером у једнога Бога ми одбацујемо заблуде многобожаца и боримо се против пагана и против сваког непријатног агитовања јеретичког; када томе додамо: у једнога Бога Оца, ограђујемо се и наоружавамо против обрезаних, који одбацују јединорођеног Сина Божијег. Синоћ смо казали оно што и пре рекосмо о Господу нашем Исусу Христу да, кад год кажемо – Отац, уједно показујемо да је Он Отац Сина, да бисмо тако у своме уму представили и схватили како Бог има и Сина. Сада ћемо свему реченом додати још и то да је Он и Сведржитељ. Ово вам говоримо имајући у виду и пагане и Јудејце, али и све јеретике уопште.
2. Неки пагани називају Бога душом света; други мишљаху да се његова власт протеже само на небу, а на земљи ни мало; неки опет поврх свега грешише, јер накарадно схватише речи: и до облака је истина твоја,[2] те се усудише да Божије провиђење ограниче облацима и небом, а све што се налази на земљи удаљише од Бога заборавивши речи псалма: ако узађем на небо, Ти си тамо; ако сиђем у ад, и тамо си Ти.[3] Ако нема ничега изнад неба, а ад је испод земље, онда владалац преисподњим местима држи у својој власти и земљу.
3. Јеретици, међутим, као што и пре рекох, не признају Једног Сведржитеља Бога. Сведржитељ је тај који влада свиме, који над свиме има власт; они који тврде да постоји један Господ душе, други Господ тела, оваквог Господа називају несавршеним. Како Он може бити савршен, када је неком другом оставио нешто у власти? Зар се Сведржитељем може сматрати неко ко има власт над душом, а над телом нема? Зар је Сведржитељ неко ко има власт над телом, а над душом нема? Господ изобличава све који овако мисле говорећи им: бојте се онога који може и душу и тело погубити у геени.[4] Ако Отац Господа нашег Исуса Христа не би имао власти над обојим, како би онда и једно и друго могао подвргнути казни? На који начин Он може тело, које није под његовом влашћу, бацити у геену, ако најпре не свеже осилилог се и оружије његово не расточи?[5]
4. Божанствено Писмо и учење истине признају једног Бога који силом својом влада над свиме, али и који много трпи својом вољом. Он влада и над идолопоклоницима, али их трпи својом незлобивошћу. Влада и над одметнувшим се јеретицима, али их трпи својом неизмерном снисходљивошћу; влада и над ђаволом, али и њега трпи: не трпи га због личне слабости или немоћи пред њим или да је савладан њиме. Ђаво је почетак Господњег стварања,[6] али је постао предмет поруге и саблазни, али не за Бога (ово је недостојно Бога), него за његове анђеле, које је Он створио. Бог је омогућио ђаволу даљи живот из два разлога: да би ђаво био побеђен и да би се подвргао већој осуди, а са друге стране да људи задобију венце победе. О, најмудрије Божије Провиђење! Зловољу Он преобраћа у средство спасења верујућих. Као што је мрску намеру Јосифове браће, да га продају у робство, преокренуо у средство личног плана искупљења, тако је и ђаволу дозволио да војује против људи како би победници били достојни венаца победе, а ђаво, изгубивши од слабијих, био изложен већој порузи и сраму; људи би постали величанственији, јер су победили онога који је у почетку био арханђел!
5. Дакле, ништа није изузето из власти Божије што и Писмо тврди: све служи теби.[7] Једино су Син његов и Дух Свети његов изузети из свега. Све што служи, служи Господу кроз Сина у Духу Светом. Бог господари над свима; Он трпи убице, разбојнике и блуднике, јер је својом дуготрпљивошћу одредио извесно време за кајање, после кога ће узвратити свакоме по делима да би они, који се користише дугорочним временом, а остадоше нераскајаног срца, били теже кажњени. Мада они који владају на земљи јесу и цареви над људима, ипак они то не могу постати без власти дате им одозго. Ово је Навукодоносор опитно познао и због тога је казао: јер његова власт јесте вечна власт и царство његово је из рода у род.[8]
6. Богатство, злато и сребро, не припадају ђаволу, како то неки мисле. Вернику је цео свет богатство; невернику ни новац.[9] Међутим, ништа није толико заражено неверјем као ђаво. Бог јасно каже кроз пророка: моје је сребро и моје је злато,[10] а ђаво каже: коме ја хоћу, даћу га.[11] Ако у толикој мери будеш користио сребро, онда се ово не може порећи. А када добру ствар будеш користио на зло: тада, ако не желиш да оптужиш своје лично одушевљење оним, нечастиво ћеш бацити кривицу на њезиног Творца. Човек се помоћу имања може учинити праведним. Бејах гладан и нахранисте ме.[12] Нема сумње, посредством имања. Наг бејах и оденусте ме.[13] Свакако, и ово посредством имања. Желиш ли да знаш на који начин имање може да послужи за улазак у Царство небеско? Продај, каже, имање своје и подели га убогима; и добићеш ризницу на небесима.[14]
7. Ово сам казао против јеретика који се труде да стекну што веће имање и што више робова. Ја не желим да и ти постанеш роб богатству, нити желим да на то, што ти је Бог дао на корист, гледаш као на нешто непријатно. Никада немој казати да богатство припада ђаволу. Мада је ђаво казао: све ћу теби дати што је мени предато,[15] ипак ове речи могуће је порећи, а лажац не мора веровати; јер, може се учинити да је он на ово био принуђен због присуства Онога који је био ту, те је казао истину. Он није казао: све ово даћу теби, јер је све то моје; него: јер је мени предато. Он није себи присвојио право владања, него је само признао да је он повереник и распоредитељ. Нека тумачи у своје време испитају да ли је он казао истину или је слагао!
8. Један је Бог Отац, Сведржитељ, кога јеретици почеше да омаловажавају. Они се усудише и дрзнуше да омаловаже Бога који седи на херувимима.[16] Дрзнуше се да хуле на Адонај Господа. Дрзнуше се да хуле Сведржитеља Господа кога проповедаху Пророци. Али ти се клањај једном Бог Сведржитељу, Оцу Господа нашег Исуса Христа;[17] избегавај многобожачке заблуде; бежи од сваке јереси и по примеру Јова кажи: Господа свега Владику ћу призвати, који чини велика и неистражива дела, славна и ванредна, којима нема броја. У њима је велика слава и част Сведржитељева.[18] Нека му је слава у векове векова. Амин.
 


 
НАПОМЕНЕ:

  1. Говорена онима који се припремају за просвећење; говорено без припреме, на тему: Сведржитељ. На речи пророка Јеремије: Бог велики и силни, Бог великог савета и силан у делима, Бог велики сведржитељ и великоименит Господ, и даље. Јер 32:19
  2. Пс 108:5.
  3. Пс 139:8
  4. Мт 10:28.
  5. Мт 12:29
  6. Јов 40:14
  7. Пс 119:91
  8. Дан4:31
  9. Приче17:6
  10. Агеј 2:9
  11. Лк4:6
  12. Мт 25:35
  13. Мт 25:36
  14. Мт 19:21
  15. Мт4:9
  16. Пс80:2
  17. Рм15:6
  18. Јов 5:8, 9

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *