Omilije

OMILIJE

BESEDA NA VELIKU SREDU

Prostre bludnica kose pred Tebe Gospode,
pruži Juda ruke bezakonicima;
ona da primi oproštaj, a ovaj da primi srebrnike.

Prvi greh koji se pokazao u onome svetu duhovnome jeste zavist. Satanail je pozavideo veličini Stvoritelja svoga, zbog čega je odbačen i bačen u ponore paklene tame. Kad je on otpao od Boga, otpalo je i ime Božje iz njegovog imena. Jer ime Božje na jevrejskom jeste Il. Kao u reči Emanuil ili Mihail ili Gavril. Satanail je od tada prozvat Satana. No Satanailova zavist je bila vezana sa gordošću, kao to što obično biva. Jer on je pomislio – kao što svaki otpadnik od Boga i danas pomišlja – da on može bolje i mudrije od Boga upravljati ovim Božjim svetom.
Prvi greh koji se pokazao na ljudskom rodu u ovome svetu jeste opet zavist, pa odmah po tom gordost. Zavidljivi Satana došapnuo je Evi, da ona i njen muž mogu biti bogovi samo ako pogaze zapovest Božju. U tom trenutku otrov zavisti prema Stvoritelju svome kanuo je i u dušu ženinu; a sa zavišću brzo i drugi greh, gordost, to jest luda pomisao da zaista i ona i njen muž mogu postati bogovi – kroz greh, kroz greh otpada od Boga Stvoritelja! Uz ove dve nakaradne sestre bliznakinje pokazala se odmah i treća: uz zavist i gordost javila se i bludnja. Pa kao što zavist i gordost mogu biti raznovrsne, tako je raznovrsna i bludnja. Jer bludnja može biti u mislima, u osećajima, u rečima, u delima; u duhu i u telu. No u svima svojim vrstama bludnja znači jedno isto, naime: bluđenje sa puta koji je Bog ukazao i besciljno, i besmisleno lutanje po stranputicama, koje udaljuju čoveka od Boga, oduzimaju mu od imena ono il, ime Božje, i uvršćuju ga u mračnu paradu onoga zloduha, kome je prvo od imena oduzeto il – ime Božje. Kaže se negde, kako je prvo Eva „sobludila sa zmijom“ u Raju. Naravno, da se tu ne pomišlja na bludnju telesnu nego misaonu, jer je svaka bludnja u začetku svom misaona. A taj začetak bludnje u mislima brzo se širi posle, kao rak, po celom biću čovečjem. Istorijski – taj začetak je od Satane; te kao što su zavist i gordost satanski gresi, tako isto i bludnja je satanski greh. Uistini bludnja je i sada kao i od uvek Satanino jedino zanimanje, celo biće njegovo. U Jevanđelju nazvana je ta satanska bludnja lažju. On je laža i otac laži. I kod ljudi svaka bludnja jeste laž. Jer nije od Istine, niti hodi putem Istine, niti se stremi ka Istini, nego je besciljna, besmislena i besplodna. I u našem jeziku naziva se bludnjom svako udaljavanje od pravoga puta i cilja. Kad neko siđe s pravoga puta ili izgubi cilj svoga puta, za njega se kaže: zabludeo! To jest: uputio se lažnim putem ka lažnom cilju. Bludnja je laž, i ona dolazi od oca svake laži.
I telesna bludnja je laž. Ona je kao izraz svih bludnji čovekovih. Savršena ludost, bespuće i besciljnost. Vršenje volje ne Božije nego Satanine. Trijumf sebičnosti i beslovesnosti. Sušta laž od oca svake laži. U tu laž obukli su se Adam i Eva kada su po Sataninom receptu zahteli postati bogovi. Osetili su se nagim. I bili su nagi od Istine. I duhovni vid im je oduzet, onaj vid kojim su oni dotle gledali jedno u drugom živu božansku dušu. Ostale su im samo oči telesne, oči kojim su oni mogli videti samo telo jedno drugog. Zemlja je gledala zemlju. I zemlja je samo videla zemlju. Ljuska je posmatrala ljusku, dok je jezgro skriveno od obojega. I od tada počeli su oni rađati decu u telesnoj pohoti, to jest u bludnji ili laži. Jer nisu mislili na cilj svoga sjedinjenja, uređenog i određenog po razumu Božjem. Nisu mislili na decu nego na sebe, i to ne na sebe kao žive duše nego kao telesa. Tako se izrodilo potomstvo Adamovo u pohoti i bludnji ili laži. Ko je mogao spasti rod ljudski od te sulude bludnje osim Onaj koji se nije rodio od pohoti ni od volje tjelesne, ni od duha laži nego od Duha Svetoga i od Devojke Svete? Ko pak od ljudi može primiti spasenje osim onoga ko veruje, da je Hristos rođen od Duha Svetoga i Devojke Svete?
U današnjim čitanjima, poukama i pesmama Crkva nam pokazuje primer jedne žene grešnice, koja je sa tom verom u Sina Deve Marije primila spasenje. Vama je svima poznato kako se to dogodilo. Ja ću ponoviti priču ukratko: Neki gubavi farisej pozvao je Gospoda Isusa na ručak. Tu je bio i Juda. Kad su seli za trpezu najednom uđe u kuću jedna žena, poznata grešnica iz grada. Donese staklenicu skupocenog mira, zađe pozadi Isusa, raspusti svoje kose, kleče i poče mirisom prati noge Gospodnje, mirisom i suzama prati, a kosom otirati. Tada se javiše dva gospodina za reč: gubavi domaćin i Juda srebroljubac. Gubavi domaćin podrugljivo reče u sebi za Isusa: da je on prorok znao bi ko i kakva ga se žena dotiče; jer je grješnica. A Juda opet, vanbračni sin neke druge grešnice prema predanju – ovaploćenje srebroljubne bludnje svoga roda i sam pogružen u finansijske apetite svoga plemena – ljutito uzviknu: zašto se ovo miro ne prodade za trista groša i ne dade siromasima? Tako su se, dakle, protiv pokajane žene grešnice digla dva ljuta grešnika: jedan farisej sav od greha gubav telom i dušom, i jedan izdajnik koji je za 30 srebrnika prodao svoga Učitelja. No od obojice mi dobijamo po jedno dragoceno svedočanstvo, od gubavca – da grešnike niko tako ne optužuje kao grešnik, a od izdajnika – da je miro koje je ona grešnica levala na noge Isusove zaista bilo veoma skupoceno. Stajalo je trista groša, po rečima Judinim. A Juda je bio vešt to proceniti! Ukorevši obojicu kako valja Gospod se okrete uplakanoj ženi pokajnici i blago joj reče: Opraštaju ti se grijesi… Vjera tvoja pomože ti; idi s mirom (Luka 7, 37; Jov. 12, 4). I ustade žena iznova rođena, čista i svetla kao Eva pre greha; ne više grešnica no pravednica, i ne više žena nego devojka, upravo devica tek rođena Duhom Gospodnjim. Sve njene bludnje bile su skinute s njenog života kao odvratna dronjava haljina.
Evo čuda nad čudesima! Evo radosti, kojoj se angeli nebeski raduju, a od koje pakao plače! Kći Satanina postaje kći Božija. Izgubljena ovca – nađena. Besputna – upućena na put. Oslepljena gnojem satanske bludnje – progledala i videla sebe kao živu božansku dušu. Zabludela u svinjski obor – vraćena u carski dvor Oca svoga. Koja sila na zemlji može to čudo učiniti, taj prevrat u čoveku proizvesti? Kakav zbir prirodnih i kulturnih sila može tu promenu u čoveku izvršiti? Koja škola, i kakva mudrost bilo jelinska ili indijska? Niko i ništa, i opet kažem: niko i ništa osim Njega od Deve Rođenoga. Jedino On svesilni Nosilac i Sprovodilac večne nebeske sile, mogao je to čudo učiniti. On i danas čini takva čudesa, čudesa preporođaja i preokreta. Niko drugi osim On. Priđite mu zato svi vi, grešnici i grešnice, slobodno s pokajanjem i suzama. Učinite žrtvu od svoga imanja, bludnjom stečenoga, kao ona velika pokajnica. Neka zamiriše vaša žrtva kao dragoceno miro. A svako dobro delo u ime Njegovo predstavlja pred Njim dragoceno miro, i miriše kao najmirisniji aromat. Ne pitajte, gde ćemo Ga naći, da mu stavimo naše miro, kupljeno od dobitka na bludnji našoj. Ne pitajte, gde je kuća onog gubavog fariseja, da bi našli Sina Deve Marije. Gle, on nije više za trpezom gubavog Simona na zemlji, On je za rajskom trpezom Oca Svog na nebesima. No slobodno Mu se može i sada prići; čak i lakše nego onda, jer se ne mora niko tiskati između gubavaca i izdajnika. Svaki Mu može slobodno i lako prići. Ako hoćeš, možeš prići ikoni Njegovoj u crkvi, i prineti Mu svoje suze i svoje miro. Slobodno i hrabro, ne boj se. I ne misli, da te On neće pogledati i čuti zbog gadnih greha tvojih. Na protiv, On te čeka. On gladni i žedni za tvojim pokajanjem. On će se okrenuti od nebeske trpeze i pogledati na tebe. Samo prinesi miro u obliku ma kakve žrtve i uz to suze tvoje. I čućeš u srcu slatki glas Njegov: Opraštaju ti se grijesi; idi s mirom! I mir će vaistinu zavladati u nemirnoj duši tvojoj. Jer ćeš biti nova tvar, očišćena i rasterećena i preporođena. I veselićeš se i igrati od radosti, slaveći Hrista Boga, vazda slavljenoga na nebesi i na zemlji. Amin.

Ključne reči:

6 komentar(a)

  1. Ovo na opomenu svima, koji podništavaju žene, zovu ih „slabima“ i drugim nepodobnim imenima. Kakve heroine u tako teškim i opasnim vremenima!

  2. Milijana Eraković

    Skupo smo plaćeni , od Kosova do Krfa , pa nadalje kroz dvadeseti vijek , da bismo bili jeftino prodati.
    Ove riječi su skrivane , kao i sve riječi svetog Vladike , tokom cijelog tog dvadesetog vijeka, neka Bog da da nam osvjetljavaju put u ovom.

  3. Pomaže Bog! Tumačenje Svetog Jevanđelja za 28.-u nedelju posle Duhova ne može da se pronađe. Molimo vas da nam olakšate i učinite dostupnim stranice gde bismo mogli da nađemo navedeno tumačenje. Hvala.

  4. Pingback: Sveti Vladika Nikolaj Velimirović: BESEDA NA VELIKI ČETVRTAK – Manastir Vavedenje

  5. Pingback: Sveti Vladika Nikolaj Velimirović: NAVEČERJE VASKRSA – Manastir Vavedenje

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *