NASLOVNA » Istorija, kalendar, PITANJE PASTIRU » Novu godina po gregirijanskom kalendaru?

Novu godina po gregirijanskom kalendaru?

Pitanje:
Pomaže Bog dragi i uvaženi oci Poznato nam je da je u Srbiju gregorijanski kalendar ušao još 1919. g. za vreme Kraljevine SHS. Kralj Aleksandar ga je prihvatio verovatno da bi smanjio gnjev katolika Hrvata i Slovenaca, a i da nije on to uradio tada, verovatno bi ga bezbožni komunisti uveli posle 2.sv.rata. Isto tako znamo da je na Svepravoslavnom saboru u Carigradu 1923 g. glavana tema bila: reforma Julijanskog kalendara. Tada je prihvaćen predlog srbske strane, tj. kalendar Dr. Milankovića kao najtačniji, ali nažalost koji nikad nije zaživeo, i u Srbiji se i dan-danas još uvek sve radi po gregorijanskom kalendaru. Tako i ove današnje paganske demokrate više forsiraju latinske i strane nazive po Srbiji, kao i neprevaziđeni doček Nove godne na 31.12. po gregorijanskom kalendaru. Koliko se samo izdvoji novca za blještila, muziku, lumperaj, pijanke, pirotehnička sredstva, prežderavanje (i to još u Božićnom postu) , poklone, šminkeraj… a narod nema šta jesti, bolesni nemaju ze lekove i teže operacije, izbeglice bez toplog doma, siročad… Zbog svega toga kao i zbog aktuelne kalendarske neuravnoteženosti pitam sebe i vas: 1. Da li Srbi trebaju da slave Novu godinu na 31.12. po Gregorijanskom kalendaru? 2. Da li ja pravim greh koji takve osuđujem i kažem da tu Novu godinu (koju zovem vatikanskom) ne priznajem i ne želim je slaviti? Vama i svim posetiocima ove stranice svako dobro od Gospoda želim, kao i blagosloven doček dolazećeg nam praznika Hristovog rođenja – Božića. Mir Božiji, HRISTOS SE RODI… 31./18.12.2010 godine Vaš brat u Hristu Dragan
Dragan


Odgovor:
Dragi Dragane, 1. Ni Srbi a ni bilo koji drugi narodi, po mom mišljenju, ne treba da slave nikakvu novu godinu, a posebno ne na ovakav način. Lepo si izneo od kada je uveden gregorijanski kalendar, ali nisi naveo ono glavno: od kada se na ovakav način slavi nova godina, kao takva, od kada je to slavlje postalo baš ovakav sociološki fenomen, kakvim ga danas vidimo, po bilo kom kalendaru? Jedna mala ispravka: u Carigradu 1923. nije održan nikakav „Svepravoslavni sabor“, već se, „na inicijativu patrijarha Meletija od 10. maja do 8. juna 1923. godine u Carigradu sastao takozvani „Svepravoslavni kongres“, koji uprkos odlukama sabora iz 1583. i potom, 1587. i 1593. odlučuje da promeni kalendar u Pravoslavnoj crkvi. Vrlo je karakteristično za taj kontraverzni skup, za koji u literaturi postoje razni nazivi: „Sve-pravoslavni kongres“, „Pravoslavno sabranje“, i t.d. da su na njemu bili prisutni predstavnici samo tri pomesne Pravoslavne crkve: Grčke, Rumunije i Srbije, dok su predstavnici ostalih, pa i najbližih crkava: Antiohijske, Jerusalimske i Aleksandrijske patrijaršije, odlučili da ne prisustvuju. Kao vaseljenski patrijarh, Meletije je predsedavao sednicama ovog skupa kome je, prisustvovao i anglikanski biskup Čarls Gor, koji je, na Meletijev poziv, sedeo sa njegove desne strane i uzimao učešća u radu ovog kongresa. Može se reći da je uvođenje novog kalendara za parohijsko sveštenstvo i narod, a posebno za monaštvo, predstavljalo krajnje razočarenje širom Pravoslavlja. Ovaj gest je uglavnom protumačen kao vidljiva projava namere Carigrada da se približi Zapadu, na štetu vekovnog bogoslužbenog jedinstva pomesnih pravoslavnih Crkava. Tako je tzv. „Svepravoslavni kongres“, sačinjen od predstavnika tri pomesne crkve, uspeo da prihvati novi kalendar iz istih onih razloga unije, iz kojih su ga raniji pravoslavni sabori osudili i odbacili: „radi istovremenog proslavljanja velikih hrišćanskih praznika od strane svih Crkava“. Više o tome ovde: http: //svetosavlje.org/biblioteka/Istorija/meletios.htm 2. Ne praviš greh zato što tu i takvu novu godinu ne priznaješ i ne želiš je slaviti, ali praviš greh zato što osuđuješ one koji to čine. Kod nas je pravilo da osuđujemo greh a ne grešnika. Pozdravlja te, o. Srba

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *