NOMOLOGIJA

 

NOMOLOGIJA
 
TEORIJE I STVARNOST
 
1. Putnik: To što mi ti govoriš za mene je novo kao prvi dan Stvaranja. Dosad su postojale dve teorije u pogledu zakona; ja sam bio protivnik jedne, a pristalica druge od njih. Jedno je monistična, a drugo paralelistična. Protivnik sam one, a pristalica ove. Ti pak tvrdiš nešto treće.
2. Putovođ: Molio bih da čujem iz tvojih usta sadržinu i jedne i druge teorije. Iako nisam ljubitelj teorija; iako naslućujem šta uči jedna, a šta druga, želim da mi ti jasno izložiš obe.
3. Putnik: Monistična teorija uči, da postoje samo fizički ili prirodni zakoni. Moralni zakoni ne postoje; oni su uključeni u fizičke ili prirodne zakone. To je učenje i sadržina one teorije koje sam ja protivnik. Paralelistična teorija pak uči, da postoje i fizički i moralni zakoni; oni se ne isključuju i ne poklapaju nego teku uporedo. To je učenje i sadržina one druge teorije koje sam ja bio pristalica do ovoga časa.
4. Putovođ: Ja se bojim, da istina nije ni u jednoj od tih teorija, niti pak u sredini između njih. Čovečje poimanje zakona zavisi od čovečjeg poimanja stvarnosti. Ko priznaje fizički ili materijalni svet za jedinu stvarnost, taj priznaje, naravno, samo fizičke ili prirodne zakone. Ko pak priznaje dve stvarnosti, i fizičku i duhovnu; ili ko veruje u dva sveta kao bitna i stvarna: svet duhovni i svet fizički, taj mora kao i ti, da bude pristalica dvojnih i uporednih zakona.
5. Putnik: Tako je. I ja sam kroz takva razmišljanja došao do ubeđenja da postoje dve vrste zakona u vasioni, fizički i moralni, i da oni teku i dejstvuju uporedo. U ostalom, zar vasiona nije toliko prostrana, da ona ima dovoljno mesta za obe te vrste stvarnosti i zakona?
6. Putovođ: Neka te ne vara ogromno prostranstvo vasione. Vasiona je dovoljno prostrana da se istina u njoj može javiti, ali suviše tesna, da bi se laž u njoj mogla sakriti. Kad bi ti mogao dokazati uporedno postojanje dve bitnosti i stvarnosti i ja bih možda bio gotov da priznam i postojanje dva uporedna zakona.
7. Putnik: Izgleda mi, da ti odričeš postojanje fizičkog ili materijalnog sveta, nije li tako?
8. Putovođ: Nije tako. Postoji i duhovni i fizički svet, ali tako, da je duhovni svet svet stvarnosti, a fizički svet simvol te stvarnosti. Odnos je između njih kao između smisla i napisanih slova. Takav isti odnos je između moralnog zakona i takozvanih fizičkih ili prirodnih zakona.
9. Putnik: Ja sam čitao knjigu Simvoli i Signali, i sadržina te knjige sad mi dolazi na um. Kada sam tu knjigu čitao, ja sam je srcem odobravao. Ali sam mislio, da njen sadržaj objašnjava samo odnos između jedinog bitnog sveta, duhovnog sveta, i sveta materijalnog, simvoličnog sveta. Nisam tada mogao slutiti, da taj odnos u pogledu bića ima značaja i za odnos u pogledu zakona.
10. Putovođ: Meni je milo što si ti spomenuo onu knjižicu, Simvoli i Signali. Još mi je milije tvoje priznanje, da odobravaš učenje te knjige o stvarnosti jednoga sveta i simvoličnosti drugoga. Sa tim priznanjem ti se sasvim lako možeš orijentisati i u pogledu stvarnosti moralnog zakona i simvoličnosti takozvanih fizičkih ili prirodnih zakona.
11. Putnik: Sad mi izgleda prilično jasno ono treće što ti predlažeš, a što nije ni monizam ni paralelizam. Jer zaista ako poimanje zakona zavisi od poimanja bića ili stvarnosti, onda meni sada sviće zora moga novog poimanja i novog stava.
12. Putovođ: Ja bih želeo, da se ta zora pretvori u svetli sunčani dan. Mogu ti reći samo, da su obe spomenute teorije udaljene od istine, jer su tvorevine običnog čulnog razuma čovečjeg. Istina nije ni sa jednom ni drugom teorijom, niti pak posredi njih, nego iznad njih. Ja znam, da se i mnogi hrišćanski bogoslovi drže uporedne teorije kao što si se i ti držao do sada. Ali ta teorija nije pametnija od monističke teorije. Jer ako ova pogrešno uči, da je jedan stvarni i bitni svet, tj. svet fizički, te prema tome i jedan zakon, zakon fizički, to ova druga pretpostavlja dva bitna, stvarna sveta i dva uporedna zakona. Istina pak glasi: Kao što je jedan bitni ili stvarni svet, tj. svet duhovni, dok je svet fizički, materijalni, simvol toga duhovnog sveta, isto tako jedan je zakon, tj. moralni, dok je ono što se naziva fizičkim ili prirodnim zakonom samo simvol toga jedinog i jedinstvenog zakona.

Ključne reči:

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *