НОМОЛОГИЈА

 

НОМОЛОГИЈА
 
МОРАЛНИ ЗАКОНИ И ТЗВ. СОЦИЈАЛНИ ЗАКОН
 
1. Какав закон влада људским друштвом, било мањим или већим, било једним или свима? Социолози модерног времена трудили су се да пронађу тај закон. Но једино што је за похвалу код њих, то је труд њихов али не и резултат. Јер удаљени од Бога морају бити удаљени и од истине.
2. Ако је који од њих и веровао у Бога, веровао је у Бога удаљенога, који је створио свет али и пустио га да се колута без Његовог даљег дејства и садејства. У главном сви су они били очарани тзв. природним законима као и модерни историчари. Отуда су они, ови социолози, говорили истим жаргоном физике и физико-биологије као и историчари. Говорили су дакле и писали о еволуцији друштва, друштвених јединица и установа, подводећи све под свемоћ природе, поднебља, околине, прилика, географских и геолошких, личне утакмице, занимања, вештине итд.
3. Тако су мислили да су открили неке нарочите социјалне законе, који управљају појединцима, породицом и широм друштвеном заједницом. Наравно да је тешко било наћи двојицу или тројицу међу њима који би били сагласни у истим поставкама и претпоставкама. Отуда се и говори о социологији овога и тога и онога социолога. Могло би се рећи: колико социолога толико и социологија. Толико дакле и разних дефиниција социјалних закона.
4. У ствари не постоје никакви социјални закони који би били независни од моралног закона. Исто као што не постоје никакви физички нити историјски закони, тако не постоје ни закони социјални.
5. Божја реч, забележена у Светом Писму Божјем, учи нас да срећа и несрећа једнога човека, једне породице, потомства и друштва зависи од извршења или гажења моралног закона Божјег. Показао ти је (Господ), човјече, што је добро. И шта иште Господ од тебе осим да чиниш што је право и да љубиш милост и да ходиш смјерно с Богом својим (Михеј, 6, 8).
6. Пре свега друштво почива на породици. А пород је од Бога. Дјеца, пород дар је од Њега (Пс. 127, 3). Он од нероткиње насељава кућу, учинивши је радосном мајком синовима (Пс. 113, 9). Али и бездетност је од Бога. Ја ћу учинити да буду без дјеце, говори Господ колену Јефремову (Ос. 9, 12). Господ затвара материцу (I Сам. 1, 6). Од благослова Божјег дакле зависи пород, а од порода свако људско друштво.
7. Породица је срећна где се родитељи не греше о закон Божји и где деца поштују родитеље своје. У том случају благослов је Божји на породици, и купа расте и напредује. Ако ли се родитељи огреше о закон Божји, и не покају се пре смрти, Бог походи гријехе отаца на синовима и на унуцима до трећег и четвртог колена (II Мојс. 34, 7). Због греха цара Саула погибоше му синови: Јонатан и Исвостеј, а унук му Мефивостеј, рођен хром у обе ноге, примаше храну са туђе трпезе (II Сам. 9). Цар Соломон згреши Богу и зло постиже сина његовог Ровоама, и би као проклетство на унуцима и праунуцима његовим. Но упоредо с тим дејствовао је и благослов Божји због Давида, оца Соломонова, те се династија продужаваше до краја.
8. Као и Декалог тако и сви детаљни закони Божји и заповести носе искључиво морални карактер. И у социјалном погледу као и у сваком другом. Ево неких од тих закона и заповести:
-Не крадите, не лажите и не варајте ближњега.
-Не куните се криво именом мојим.
-Не закидај ближњега и не отимај му.
-Плата надничарева да не преноћи код тебе.
-Немој псовати глува, нити пред слијепца метати што да се спотакне; бој се Бога.
-Не чини неправде на суду, и не гледај што је (неко) сиромах нити се поводи за богатим.
-Не иди као нападач, и не устај на крв ближњега својега.
-Немој мрзити на брата својега у срцу својему, слободно искарај ближњега својега и немој трпети гријехе на њему.
-Не буди осветљив.
-Пред сиједом главом устани.
-Мјерила нека су вам права (за дужину, за тежину и за течност).
-Кад жањете род земље своје, немој пожети сасвим, нити пабирчи по жетви, него остави сиромаху.
-Дошљаку немој чинити криво.
-Немојте цвијелити удовице и сироте. Ако ли коју уцвијелиш у чем год и повиче к мени, чућу вику њезину и распалиће се гнев мој и побићу вас мачем, па ће ваше жене бити удовице и ваша дјеца сироте.
-Кад даш у зајам новац сиромаху, не ударај на њ камате.
-Ако узмеш у зајам, врати.
-Немој псовати судија, и о старјешини народа својега не говори ружно.
-Од летине своје и од стоке своје принеси мени првине.
-Немој хватати вјере с идолопоклоницима ни с боговима њиховијем.
-Не иди за множином на зло, и на суду не говори поводећи се за већим бројем да се изврне правда.
-Шест година засијевај земљу своју и сабирај род њезин, а седме године остави је нека једу сиромаси.
-Ако нађеш вола непријатеља својега гдје је залутао, одведи га к њему.
-Не узимај поклоне, јер поклон заслепљује.
-Отварај руку своју брату својему, невољнику и сиромаху (све довде наведно је из II и III књиге Мојсејеве).
9. Није ли ово јаснији и очигледнији закон од свих такозваних социолошких закона модерних социолога? И није ли ово искључиво морални закон?
10. Но да би још јасније и очигледније показали апсолутну моћ моралног закона у једноме друштву, навешћемо још и следеће:
-Не одреци добра онима којима треба кад можеш учинити.
-Проклетство је Господње у кући безбожниковој а стан праведнички благосиља (Господ).
-Са жене блудне спада човјек на (сух) комад хлеба.
-Због блуда допада човјек муке и руга и срамоте (а не због „економске неједнакости“ нити због „непросвећености маса“).
-У мене је богатство и слава, добро и правда.
-Не помаже неправедно благо, него правда избавља од смрти.
-Страх Господњи додаје дане, а безбожницима се године прекраћују.
-Кад дође охолост, дође и срамота.
-Подашна рука бива богатија.
-Ко се узда у богатство своје, пропашће.
-Добар човјек оставља нашљедство синовима синова својих, а грјешниково имање чува се праведнику.
-Правдом се утврђује престо.
-Ко се руга сиромаху, срамоти Створитеља његова.
-Грабеж безбожнијех однијеће их.
-Лажни свједок погинуће.
-Милост је боља него сребро и злато.
-Богат и сиромах сретају се; обојицу је Бог створио.
-Ко чини криво сиромаху, да умножи своје, зацијело ће осиромашити.
-Не мучи се да се обогатиш, и прођи се своје мудрости.
-Не помичи старе међе, и не ступај на њиву сирочади, Јер је јак Осветник њихов. (Наведено из Прича Соломонових.)
11. Преступ Божјих заповести јесте грех, а плата за гријех јесте смрт (Рим. 23, 1). Зато је и речено у Закону:
-Ко опсује оца или матер, да се погуби.
-Ко учини прељубу, да се погуби.
-Кћи свештеникова која се оскврни блудом, нека се огњем спали.
-Ко би ружио име Господње, да се погуби.
-Ко убије човјека, да се погуби, итд. Наравно, ако га људи и не погубе по својим законима, и ако се преступник не покаје, биће му свакако плата за гријех смрт на овај или на онај начин. Јер закон морални није мање прецизан и оштар него ли такозвани природни закон, који је у ствари само слика или символ универзалног моралног закона Божјег.
12. Закон морални – то и јесте закон социјални. Тај закон није нико од људи ни пронашао ни открио, него га је Бог дао људима. Од испуњења или гажења моралног закона Божјег зависи благослов или проклетство једнога друштва, како малог тако и великог. Једно друштво расте и напредује и живи срећно, ако је благослов Божји на њему; пада, пак, пропада и ишчезава, ако је проклетство на њему.
13. И тако судба једног човека, или једне породице, или фамилије, или друштва, или града, или села, или народа, може се схватити и разумети само у светлости и на мерилу Божјег благослова или проклетства. Од чега пак зависи благослов и проклетство, исцрпно је наведено у 27. и 28. глави V књиге Мојсејеве.
14. Ако би се написале хиљаде књига политичких и социјалних закона, без моралног закона и на супрот њему, анархија људског друштва постала би неизбежна. Морални закон пак сам по себи, прост и једноставан, довољан је браник људског друштва и живота од анархије. Јер морални закон Божји јесте у исто време и политички и социјални закон.
15. Отуда сви такозвани политички и социјални закони морају у основи, у духу и суштини, бити морални закони, да би се уопште могли тим именом звати. Они су парафраза моралног закона Божјег, разграњење његово, ради практичне примене на све случајеве и околности живота људског.

Кључне речи:

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *