НОМОЛОГИЈА

 

НОМОЛОГИЈА
 
СИНАЈСКЕ ТАБЛИЦЕ ЗАКОНА
 
1. Избор, стрпљење и поступност – Божји су методи у руковођењу и васпитању рода људског. Као што је изабрао праведног Ноја, да кроз њега после потопа размножи ново човечанство, тако је доцније изабрао једног од многобројних потомака Симових, Аврама, да кроз њега, и то преко сина му Исака и унука Јакова, произведе један народ, коме ће дати опширнији морални закон.
2. Изабрао је Бог један ропски народ, који је робовао у Мисиру 430 година. Зашто баш тај ропски народ Јаковљев да изабере Бог, а не богате Мисирце, културне Кинезе, мисаоне Индијце, окретне Јелине или неки други слободан и знаменит народ? Тешко се упуштати у дубине промисла Господњег, али ван сваке сумње тај избор је био најцелисходнији.
3. Пре свега тај народ је имао за своје претке Богу најверније и најоданије људе, као што су били: Аврам, Исак, Јаков и Јосиф, који су му могли вечно служити за углед у поштовању једнога истинитога Бога. Даље, тај народ није био укалупљен у неку незнабожачку сложену културу, која би му сметала да прими нов закон и пође новим путем. Најзад, баш као намучено и понижено робље тај народ, кад га Бог ослободи ропства, свакако је требао бити из благодарности послушан Богу и закону Божјем већма него ма који други народ који није примио такав дар слободе из руку Свевишњега.
4. Уосталом рука Господња руководила је судбом тога народа све док није припремљен да прими закон. Тада је Бог изабрао човека по имену Мојсеја, кога је обдарио мудрошћу и чудотворном моћи, да преко њега ослободи народ Израиљев, или Јаковљев, из ропства мисирског, и објави му свој божански закон.
5. То је свима нама добро познати закон Божји од десет заповести, или Декалог.
Прва заповест гласи: Ја сам Господ Бог твој, немој имати других богова осим мене.
Друга заповест: Не гради себи лика (идола) резана нити какве слике (идолске) од онога што је горе на небу или доле на земљи или у води испод земље; немој се клањати нити им служити јер сам ја Господ Бог твој.
Трећа заповест: Не узимај узалуд имена Господа Бога својега.
Четврта заповест: Шест дана ради и сврши све своје послове, а седми дан посвети Господу Богу твојему.
Пета заповест: Поштуј оца својега и матер своју.
Шеста заповест: Не убиј.
Седма заповест: Не прељуби.
Осма заповест: Не укради.
Девета заповест: Не сведочи лажно на ближњега својега, и
Десета заповест: Не пожели куће ближњега својега ни жене његове, ни слуге његовог, ни слушкиње његове, ни вола његова, ни магарца његова, нити шта што је ближњега твојега.
6. А када Господ даваше овај закон, громови загрмјеше и муње засијеваше, и поста густ облак на гори, и затруби труба веома јако да задрхта сав народ који бијаше у околу… А Гора се Синајска сва димљаше, јер сиђе на њу Господ у огњу, и дим се из ње подизаше као дим из пећи, и сва се гора тресијаше веома.
7. Дакле и громови и муње, и облак и трубни јек, и дим и огањ, и потрес и страх, све то иде као пратња јединога Законодавца када објављује свој закон својим разумним бићима, људима. И све то што се при том догађа тобож, по неким природним законима, стављено је у службу моралног закона онога свечанога часа кад Свевишњи објављује тај закон народу изабраноме. Да се покаже величанство Величанственога, и да се покаже узвишеност његовог моралног закона, јединог и јединственог, изнад све васионске творевине и њених физикалних поредака.
8. Ово је основни морални закон, који исписа Бог на две таблице камене и предаде их слуги своме Мојсеју. Прве четири заповести тога закона биле су исписане на једној таблици; оне одређују однос човека према Богу Створитељу. Других шест заповести биле су исписане на Другој таблици, и оне одређују однос човека према човеку.
9. Осим овог основног закона објавио је Бог Мојсеју још доста других законских прописа, наредаба и уредаба, које се тичу људског владања, али све то виси о оном основном закону.

Кључне речи:

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *