NASLOVNA » BIBLIOTEKA, Duhovno uzdizanje » NEVIDLJIVA BORBA – KNJIGA ZA MONAHE I MONAHINJE

NEVIDLJIVA BORBA – KNJIGA ZA MONAHE I MONAHINJE

 

NEVIDLJIVA BORBA
KNJIGA ZA MONAHE I MONAHINJE
 
ZAŠTO SUDIMO NEPRAVILNO I KAKO ĆEMO DOĆI DO PRAVILNOG SUĐENJA
 
Mi ne sudimo pravilno zato što ne gledamo dubinu stvari nego se od prvog pogleda, sudeći po spoljašnosti, ispunjavamo ljubavlju ili mržnjom prema njima. Ljubav ili mržnja ovladaju umom i zamračuju ga te ne može pravilno suditi. Zato, kad posmatraš što ili misliš o čemu, obuzdaj što više možeš svoje želje i ne dozvoli da se prema tome što ocenjuješ odmah zaneseš ljubavlju ili ga odmah omrzneš, nego ga nezainteresovano posmatraj samim umom. Kad je um u svom prirodnom stanju i nije pomračen strašću, on je slobodan i čist, te može da saznaje istinu, da proniče u dubinu stvari u kojima se pod lažnom privlačnom spoljašnošću često skriva zlo, a pod ružnim spoljnim izgledom dobro.
No ako se povedeš za svojom naklonošću, te od prvog pogleda nešto zavoliš ili omrzneš, tvoj um već ne može pravilno suditi. Jer to raspoloženje ili, bolje reći, ta strast koja ide ispred suđenja, postavlja se kao zid između uma i stvari, zaklanja um i utiče da čovek misli po strasti, to jest, ne onako kakav je taj predmet ustvari. To opet čini da se prvo raspoloženje (ljubav ili mržnja) još više povećava. A ukoliko ono jača, ukoliko čovek više voli ili mrzi nešto, utoliko se um u odnosu prema tome više zamračuje dok se sasvim ne pomrači. I događa se da strast prema izvesnoj stvari raste do krajnjih granica, te se čoveku čini da bi je trebalo voleti ili mrzeti više od svega na svetu. Tako, eto, biva kada čovek ne zauzdava sebe nego dopusti sebi da zavoli ili omrzne nešto pre nego što o tome promisli. Um ili volja u tome slučaju rđavo funkcionišu i sve dublje padaju iz tame u tamu, iz pogreške u pogrešku.
Zato, čuvaj se od ljubavi ili mržnje prema bilo čemu pre no što uspeš da to temeljno upoznaš pri svetlosti razuma, Svetog Pisma, blagodati, molitve i pomoći svog duhovnog oca, kako ne bi pogrešio i smatrao dobro za zlo, a zlo za dobro, kao što u većini slučajeva biva.

Ključne reči:

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *