NASLOVNA » Vera i Pravoslavlje, PITANJE PASTIRU » Neradan dan / nošenje marame

Neradan dan / nošenje marame

Pitanje:
Poštovani Oci, da li se nedeljom i praznikom (crveno slovo) ne radi ama baš nipta, tj. ne valja se kupati, prati kosu, šišati, brijati, seći nokte i sl? Naime tako me oduvijek učila moja baka ali ja bih opet voljela da to provjerim kod sveštenih lica. I još jedno pitanje o nošenju marame: U Sv.Pismu, Sv.Ap.Pavle kaže da žena ako ne nosi maramu da se šiša, a ako je ženi sramota šišati se i brijati da nosi maramu. Pa šta to znači? Kako žena treba da se šiša ako ne nosi maramu, na ćelavo, ili na mušku frizuru? I da li se to odnosi samo na nošenje marame u crkvi ili uopšte u životu? Oprostite na opsirnom pitanju, hvala i Bog Vas blagoslovio.
Zana


Odgovor:
Radujsja, draga sestro! Dobro Vas je baka naučila, tako je! Što bi čeljade čekalo da baš u nedelju ili praznik da uradi te stvari, kada ima dosta drugih dana za takve poslove? A da ne pričam o drugim stvarima – radu u dvorištu, pranju veša, peglanju, itd. Nedelje i praznici su dani u kojima treba da se posvetimo i radujemo se u Gospodu, u društvu voljenih, a ne da se bavimo ovozemaljskim poslovima koji nisu neophodni. Kao prvo, tih dana treba da pođemu u crkvu da učestvujemo u Svetoj Liturgiji, pa onda da delimo tu stečenu blagodat sa drugima u toku tog dana, pa doduše i svaki dan! Neka se sprema malo bogatiji ručak po mogućnosti, te neka osete svi, a pogotovu deca, da je taj dan poseban dan, dan Božije ljubavi i radosti koje On nama daje, i koje mi delimo sa drugima. Žalosno je videti u društvu danas, kako su mnogi izgubili osećaj za značenje tih dana. Neki ispoštuju to što ne rade tih dana, ali ne idu u crkvu na Svetu Liturgiju. Džabe im bilo nerada tih dana ako nisu odvojili vreme za crkvu i molitvu; bolje da rade te da bude barem neke koristi od njih kada se već ne zahvaljuju Bogu odlaskom u crkvu, i duhovno ne pomažu ni sebi ni drugima! Naravno, ne govorim da je u redu raditi takve poslove tih dana, nego da je taj nerad ništa ako dan nije posvećen Bogu i bližnjima, i nije popraćen polaskom u crkvu i molitvom. A što se tiče drugog pitanja, to ste čitali kod Sv. Apostola Pavla u prvoj poslanici Korinćanim, 11, 5-6, gde piše: „I svaka žena koja se gologlava moli Bogu ili prorokuje, sramoti glavu svoju; jer je jedno isto kao i ošišana. Jer ako se žena ne pokriva, neka se i šiša; ako li je stidno ženi šišati se ili brijati se, neka se pokriva.“ Tu sveti Apostol ne kaže da se treba šišati ako žena ne nosi maramu, nego, u ono vreme, kao i do skoro u većini kultura pa i u našoj prelepoj srpskoj, bilo je sramota da žena ne nosi maramu, a kod drevnih jevreja, ošišati ili obrijati ženu se takođe smatralo sramotom jer se to radilo kao kaznu zbog prestupa društvinog ili moralnog zakona. Dakle, hoće da kaže da je isto tako sramotno ne nositi maramu kao što je šišati ili obrijati ženu. Raduje me da vidim da se običaj nošenja marame kod žena polako vraća kod nas u gradovima (to, kao i još mnogo naših prelepih običaja se mnogo bolje i zdravije održavalo u selima nego u gradovima) . Takođe me raduje što ste Vi postavili ova pitanja, iako Vam je baba o tome pričala, jer danas, mnoge se stvari o našoj svetoj Pravoslavnoj veri sčuju, a među njima često ima i zabluda i grešaka, tako je uvek pametno, korisno, pa često i spasonosno proveriti to kod Svetih Otaca ili pitati sveštenika. Neka Vas milostivi Gospod čuva, blagoslovi i vodi dalje na putu spasenja! Vaš u Hristu, o. Rade

Jedan komentar

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *