Ljudi i demoni (kako pali duhovi kušaju savremenog čoveka)

Anđeli, uzroci njihovog stvaranja i njihova svrha

Pali anđeli, ili kako ih još nazivaju – pali duhovi, demoni, đavoli – spadaju u anđele i nose u sebi sva svojstva anđeoske prirode. Zato, pre nego što počnemo da govorimo o palim duhovima, njihovoj prirodi i svojstvu, neophodno je da razjasnimo iskonsku suštinu anđeoske prirode, uzroke njihovog stvaranja i njihovu svrhu.
Prema određenju svetog Atanasija Velikog, „anđeli su bića živa, razumna, bestelesna, sposobna za slavoslovlja, besmrtna“.
Sveti Dimitrije Rostovski kaže da su „anđeli stvoreni po obrazu i podobiju Božijem“ kao što je kasnije stvoren čovek. Prema svetom Ignjatiju Brjančaninovu, lik Božiji u anđelima, kao i u čoveku, sastoji se u umu od kojeg se rađa i u kojem se sadrži misao, i iz kojeg potiče duh koji omogućuje misao i oživljava je. Taj lik je, poput Prvolika, nevidljiv, kao što je on nevidljiv i u ljudima. On upravlja celokupnim bićem anđela isto onako kao i čovekom. Anđeli su bića ograničena vremenom i prostorom i, prema tome, imaju svoj spoljašnji izgled.
O uzrocima stvaranja anđela sveti Grigorije Bogoslov u besedi na svetu Pashu kaže: „Dobrota Božija se nije zadovoljila sozercanjem Same Sebe: Ona je morala da izlije i rasprostrani to dobro da bi mnogi postali sudeonici dobrote, a to je svojstveno najvećoj dobroti. Ona je, prvo, osmislila anđele i nebeske duhove. Misao je bila delo koje je ušlo u postojanje dejstvom Reči, i usavršilo se Duhom. Na taj način, stvorene su drugostepene svetlosti koje služe prvobitnoj Svetlosti… Kao neućutni hor pesmopojaca oni okružuju prvonačelni Uzrok ili Mu prinose nešto više, prema sposobnosti, nego što je slavoslov pesmom, blistajući najčistijom svetlošću, raznoliko se obasjavajući njome, u skladu sa svojom prirodom ili činom“.
Prema crkvenom predanju, koje je najbolje izraženo u radu svetog Dionisija Areopagita O nebeskoj jerarhiji anđeoski činovi se dele na tri jerarhije: višu, srednju i nižu. Svaka jerarhija se deli na tri čina.
U višu ulaze: Serafimi, Heruvimi i Prestoli. U srednju anđeosku jerarhiju ulaze tri čina: Gospodstva, Sile i Vlasti. U nižu spadaju tri čina: Načela, Arhanđeli i Anđeli. Svi činovi nebeskih sila nose zajednički naziv anđela po suštini svog služenja. Gospod otkriva Svoju volju višim anđelima, a oni, sa svoje strane, prosvećuju ostale. Na taj način, tajne Božije idu nizlazno jerarhijom od Serafima do Anđela, pri čemu se svaka sledeća jerarhija prosvećuje samo u ona znanja koja je u stanju da primi na datom nivou svog duhovnog razvoja.
Sama pak reč anđeo u prevodu s grčkog znači poslanik, glasnik, vesnik. Ovaj naziv su anđeli dobili od karaktera svog služenja, usmerenog Sveblagim Bogom na spasenje ljudskog roda. O tome svedoči i apostol Pavle, govoreći: Nisu li svi oni duhovi za služenje, koji se šalju da služe onima koji će naslediti spasenje (Jev. 1,14). Po mišljenju svetog Grigorija Bogoslova:[1] „… budući da su služitelji volje Božije ne samo po prirodnoj sposobnosti, nego i po obilju blagodati, oni se prenose na sva mesta, i svuda su prisutni, kako po brzom vršenju službe, tako i po lakoći prirode“.
U ostalom, po svedočanstvu svetog Ignjatija Brjančaninova,[2] služenje anđela se ne sastoji samo u pomaganju spasenju ljudskog roda, nego su oni od tog služenja dobili naziv među ljudima i taj naziv im je dao Duh Sveti u Svetom Pismu. Vreme stvaranja anđela nije tačno navedeno u Svetom Pismu, ali po učenju koje je prihvatila sveta Crkva, stvaranje anđela je prethodilo stvaranju materijalnog sveta i čoveka.


NAPOMENE:

  1. Navedeno po: Sveti Ignjatije Brjančaninov, Beseda o smrti, Petrograd, 1881, str. 4-8.
  2. Sveti Ignjatije Brjančaninov, „O pravoslavlju“, časopis Petrogradski list, 1990, br. 2, str. 83.

3 komentar(a)

  1. Postovani Simo, hvala Vam na odgovoru. Ja zivim jako daleko od nase zemlje I nisam u mogucnosti da odem sa sinom u nijedan nas manastir jer prosto je nemoguce ga ubediti. Ne znam, da li vredi da odem sama.
    Volela bih da on krene u manastir, mislim tj uverena sam da bi tamo dosao sebi.
    Toliku muku prezivljavamo sa njim, on jednostavno nekada nije svoj. Nema nista gore nego gledati svoje dete kako pati a ruke su ti svezane.

  2. Gospodjo Zara,

    Otidite u manastir Studenica, Crna reka ili najbolje u Ostrog.
    Tamo će sigurno pomoći vašem sinu,tamo se ćitaju velike molitve za izgon nećiste sile.
    A mali bi trebo prije nego sto ode postiti 7dana(sreda i petak na vodi) i da se tamo ispovedi i pricesti.
    Posednutost nije mala stvar i to treba rešiti što prije.

    Svako dobro od gospoda

  3. Postovani,

    Citam ovaj tekst i placem. Moj sin se godinama cudno ponasa; pljuje na nas, posebno mene, govori ruzne reci, nista ne radi samo gleda kako da napakosti i napravi zlo medju nama. Dr je rekao da je to depresija. Lekove nikakve nije hteo da bi nam pre nekoliko dana rekao da je napadnut demonima. Kaze da ne moze od njih da spava , da su stalno sa njim.

    Ja sam se sokirala, mada sam svo vreme i mislila da je pod njihovim uticajem. Jer kako objasniti da divno i vaspitano stvorenje, koje niti pusi niti pije, postane toliko prost i zao.

    Ocajna majka

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *