NASLOVNA » Apologetika, BIBLIOTEKA » Ljudi i demoni (kako pali duhovi kušaju savremenog čoveka)

Ljudi i demoni (kako pali duhovi kušaju savremenog čoveka)

Crkva i astrologija

Sada pogledajmo odnos Starozavetne i Novozavetne Crkve prema astrologiji. U velikim Mojsijevim knjigama čitamo o zabrani bavljenja bilo kakvim vrsta čarobnjaštva pod pretnjom smrti. Ne obraćajte se vračarima ni gatarima, niti ih pitajte, da se ne oskvrnite od njih. Ja sam Gospod Bog vaš… A ko se obrati vračarima i gatarima da bludniči s njima, okrenuću lice svoje nasuprot njemu, i istrebiću ga iz naroda njegova (Lev. 19,31; 20,6).
U Ponovljenim zakonima takođe čitamo o strogom upozorenju Gospodnjem da se ne bavimo nikakvim vrstama čarobnjaštva i da ne opštimo sa onima koji se time bave, jer upravo zbog tog zanošenja čarobnjaštvom (koja je, u suštini, savez s demonima) Bog i proteruje narode s njihove zemlje, osuđujući ih na propast, a njihovu zemlju daje Izrailju koji Mu je bio veran. Kada uđeš u zemlju koju ti daje Gospod Bog tvoj, ne uči se činiti gadosti koje činiše oni narodi. Neka se ne nađe u tebe koji bi vodio sina svoga ili kćer svoju kroz oganj, ni vračar, ni koji gata po zvezdama, ni koji gata po pticama, ni uročnik, ni bajač, ni koji se dogovara sa zlim duhovima, ni opsenar, ni koji pita mrtve. Jer je gadan pred Gospodom ko god tako čini i zbog takvih gadosti tera te narode Gospod Bog tvoj ispred tebe. Drži se sasvim Gospoda Boga svoga. Jer ti narodi koje ćeš naslediti, slušaju gatare i vračare; a tebi to ne dopušta Gospod Bog tvoj Proroka iz tebe, između braće tvoje, kao što sam ja, podignuće ti Gospod Bog tvoj; Njega slušajte (Pon. zak. 18,9-15).
Prorokujući propast Vavilona zbog njegove bezbožnosti i pogubnog bavljenja magijom i astrologijom, prorok Isaija u ime Gospoda s ironijom govori: Stani sada s vračanjem svojim i s mnoštvom čini svojih, oko kojih si se trudila od mladosti svoje, ne bi li sebi pomogla, ne bi li se okrepila. Umorila si se od mnoštva namera svojih; neka stanu sada koji gledaju nebesa i zvezdočaci i koji proriču svakoga meseca, i neka te sačuvaju od onoga što će doći na tebe. Gle, oni su kao pleva, oganj će ih spaliti i sami sebe neće izbaviti iz plamena; neće ostati ognja da se ko ogreje, ni ognja da bi se posedelo kod njega (Is. 47,12-14).
Ovde imamo jasno ukazivanje na nemoć svih vrsta čarobnjaštva pred voljom i silom Božijom i na neminovnu kaznu koja pogađa one koji se bave magijom i astrologijom ili pribegavaju pomoći okultista. Prilikom sukoba maga i čarobnjaka s prorocima i drugim duhonosnim ljudima, sile tame uvek trpe poraz. Tako u knjizi Izlaska (7-9) čitamo o tome kako su magi i čarobnjaci, suprotstavljajući se Mojsiju, činili mnoga čudesa pred faraonom uz pomoć čarobnjačkih čini, ali nisu mogli da se odupru sili Božijoj i na kraju krajeva su bili prinuđeni da priznaju svoj poraz od proroka Mojsija.
U knjizi Postanja (41) pripoveda se o pobedi pravednog Josifa nad magovima i mudracima egipatskim koji nisu mogli, uza svu svoju magijsku veštinu, tačno da protumače faraonu njegov san. Nepravedni prorok Valaam, potkupljen od pagana radi suprotstavljanja izrailjskom narodu, pod dejstvom sile Božije bio je prinuđen da služi jevrejskom narodu (Brojevi 22-24). Prorok Danilo takođe više puta posramljuje haldejske mudrace i mage (Dan. 2,4-5).
Sve se to objašnjava time da svoja čudesa i proročanstva sinovi svetlosti vrše uvek silom Božijom, Duhom Svetim, dok čarobnjaci, magovi i astrolozi koji im se suprotstavljaju, koristeći veštinu čarobnjaštva, deluju silom demonskom i prirodno trpe poraz, suprotstavljajući se Bogu.
U Novom Zavetu vidimo isti takav nepomirljiv odnos prema svim vrstama čarobnjaštva, kao i u Starom Zavetu i istu takvu stalnu pobedu sila Božijih u sukobu sa čarobnjaštvom. Tako apostol Pavle izgoni duha pogađačkog iz služavke koja je prorekla budućnost (D. ap. 16,18), iako je ona, reklo bi se, objavljivala istinu, idući za apostolima i govoreći da su oni sluge Boga svevišnjega, koji nam javljaju put spasenja. Ali apostol nije želeo ni istinu iz nečistih usta demonskih, dajući samim tim primer odnosa prema demonima, koji ponekad čak i objavljuju istinu. Jer iza toga stoji samo jedna želja – da uvuku u opštenje čoveka kako bi zadobili njegovo poverenje, a zatim ga pogubili.
Isti apostol Pavle kažnjava slepilom Elimu – vračara koji se suprotstavljao jevanđeljskoj propovedi i koji se trudio da odvrati ljude od istinite vere (D. ap. 13,8-11). I najzad iz knjige Dela apostolskih saznajemo o tome da pod dejstvom apostolske propovedi mnogi od onih koji se zanimahu čarolijama, sabraše knjige svoje i spaljivahu ih pred svima (D. ap. 19,19). Na taj način, oni su se odrekli veze s demonima i posvedočili su nespojivost vere u Hrista s čarobnjaštvom. U Nomokanonu (zborniku crkvenih pravila i odluka) rečeno je krajnje jasno: „Oni koji idu kod vračara ili se bave zvezdočatstvom (to jest, astrologijom – prim. aut.), šest godina da se ne pričešćuju po prvom pravilu Trulskog sabora i po osamdesetom pravilu Vasilija Velikog, a sveštenik pak koji to čini da bude svrgnut“.
Ovde vidimo očigledno ukazivanje crkvene svesti na demonsko poreklo svih vrsta čarobnjaštva uključujući i astrologiju, nedopustivost opštenja s njima verujućih hrišćana i na strogo kažnjavanje onih koji se iz bilo kojih razloga odluče na vezu s demonima.

3 komentar(a)

Ovde napišite komentar ukoliko želite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *